Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Gek genoeg zijn zowel Corendon en TUI niet echt goedkoper of zelfs duurder.
    Corendon € 2300 en TUI € 3.049.
    Al zou ik met Corendon nooit vliegen, dan nog liever TUI.
    Gaat trouwens op Bonaire en niet Curacao.

2. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.555
    Trofeepunten:
    373
    Het valt me ook op hoe duur het nu is om wat te boeken, bijvoorbeeld retourtje Transavia naar Marrakesh 611€ half april, het is dan niet eens vakantieperiode. Cagliari met KLM 616€ Rhodos met Transavia 582€ Kreta 559€ met Transavia, etc etc etc. Koffertje erbij, wat extra beenruimte, iets te drinken en je bent 750€ kwijt voor een retourtje met Transavia. Een paar jaar geleden zouden we dat voor business vluchten al stevig aan de prijs hebben gevonden. O Faro met Transavia, 690€ voor een retourtje half april...

3. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Ja dat zijn echt bizarre bedragen! helemaal voor een airline als Transavia want met alle respect, dit is gewoon een low-cost maatschappij.
    Logisch dat alles ieder jaar duurder wordt maar dit zijn wel belachelijke prijsverhogingen zeker omdat bijv. een gezin ook nog 2 koffers mee neemt en stoelen reserveert.

4. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.555
    Trofeepunten:
    373
    Misschien als Henk en Ingrid massaal afhaken dat de tarieven wat gaan zakken om te voorkomen dat er half vol wordt gevlogen.

Wat anders, als ik naar Winnipeg vlieg met een KL ticket met een overstap in YUL is het binnenlandse deel met Westjet, mag ik dan als Elite+ de Air France lounge in YUL in?

Laatst bewerkt: 14 mrt 2026
  5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.311
    Trofeepunten:
    408
    Tja de onrust in het midden oosten en vooral de capaciteit die wegvalt bij de Etihad, Qatar en Emirates van deze wereld zorgt ervoor dat een groep passagiers die wel al vakantie heeft en met de MO maatschappijen geboekt hadden wat anders moeten boeken, richting Azië echt te duur voor de meesten, dus dan maar war dichter bij huis.
    Maar ook daar is het vraag en aanbod, die capaciteit is niet opeens meer dus gaan de overgebleven tickets goed betaald weg.

6. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Ja, maar dit heeft niets met de onrust in het Midden Oosten te maken, ik volg de ticketprijzen al ruim voor de inval in het Midden Oosten en toen waren de tickets net zo duur dus dat maakt in deze eigenlijk weinig verschil.
    Het lijkt erop dat airlines het gewoon ''proberen'' de gek die het er wel voor over heeft is voor hen dikke winst.
    De vliegtuigen naar de Cariben en andere zonbestemmingen tijdens de kerstperiode komen toch wel vol.

7. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    248
    Ik zit te kijken naar vluchten naar BOS begin juni in C. KL (ok, longhaul wordt door Delta uitgevoerd) is gewoon 30% duurder dan SAS, TAP, LH en LX.

En die andere 4 zitten ongeveer op hetzelfde prijsniveau. Het lijkt me dat AFKL JV zich uit de markt prijst of ze hebben al genoeg stoelen verkocht (heb meerdere data gecheckt.

8. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.311
    Trofeepunten:
    408
    Maar die andere zijn toch niet rechtstreeks?

9. WHM

WHM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    353
    Trofeepunten:
    63
    voor dat bedrag vloog ik business naar marrakech in december

10. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.329
    Trofeepunten:
    248
    Sorry, was even vergeten erbij te zetten dat dit vluchten vanuit WAW betreft. KL dus ook niet rechtstreeks.

11. nitro64

nitro64 Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
  12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    931
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb Transavia nooit low cost gevonden… Misschien alleen qua passagiers dan. Hier de ticketprijzen.

13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.311
    Trofeepunten:
    408
    Nou heb toch echt wel goedkope enkele reizen vanuit Barcelona of Sofia naar Amsterdam kort of heel kort vertrek kunnen krijgen, dus ze zijn er wel.
    Geen ultra low cost voor €15 naar London maar tarieven rond de €40-€50 zijn er wel degelijk.

14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    931
    Trofeepunten:
    143
    Ik hoor het vaker, maar het is mij echt nog nooit gelukt zo’n tarief re boeken.

15. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    90
    Trofeepunten:
    28
    Qua reputatie en kostenstructuur (buy-on-board) is het wel al lange tijd een LCC-model, hoewel ik de service eigenlijk altijd prima heb gevonden. Dat imago heeft dan misschien ook meer met de typische vakantiebestemmingen te maken wellicht.

Aan de andere kant, inmiddels betaal je bij KLM zonder status meer voor de stoelselectie volgens mij. Plus het basic-tarief met voorheen 0XP terwijl Transavia standaard 2XP gaf i.c.m. het KLM BoB-experiment zegt ook wel wat over de vervaging van de grens tussen flag carriers en alles eronder.

Dan1 vindt dit leuk.
  16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    931
    Trofeepunten:
    143
    Eerlijk is eerlijk: de catering aan boord bij Transavia is vele malen beter dan BoB bij KLM. Daar is dus niets aan kennisuitwisseling gedaan. Als Platinum is het light tarief best een goede deal. Zeker als mijn vrouw meegaat die ook Platinum is en we vier koffers mee mogen nemen (wat we natuurlijk nooit doen ;) ).

Als het verschil met Transavia klein is, dan neig ik KLM te kiezen. Ook vanwege betere stoelen. Maar als de ticketprijs bij Transavia hoger is, dan merk ik dat ik moeite heb om dat aan Transavia te geven. Ben ik nu een snob?

De enige keren dat ik tijdens vluchten naar ruzies heb gezien, was ook aan boord van Transavia vluchten….

Laatst bewerkt: 18 mrt 2026
  17. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Ik vind Transavia wel een low cost maatschappij, daarnaast vind je soms ook wel echt goedkope tickets. Transavia pretendeert zelf ook een low-cost maatschappij te zijn.

Maar wat er ook gezegd wordt, bij KLM moet je ook voor steeds meer betalen dus de meerwaarde wat onze nationale trots had verdwijnt met het jaar.

Ruut en Dan1 vinden dit leuk.
  18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    931
    Trofeepunten:
    143
    Helemaal met je eens mbt KLM! Privé vlieg ik steeds minder met ze, omdat ik ze te duur vindt.

19. michiel1

michiel1 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Maar als je de kale ticket prijs van Transavia neemt, en daar een been ruimte stoel, ruim bagage, handbagage, priority boarding en een drankje aan boord bij moet gaan optellen dan ben je net zo duur uit als met een KLM ticket.
    Dan boek ik toch liever KLM. ( Moet je wel elite status hebben, ja dat wel.)

20. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    180
    Trofeepunten:
    43
    Morgen heb ik Transavia vanaf Rotterdam naar Barcelona en zondag terug. Was ruim €200 goedkoper dan ik bij KLM zou betalen vanaf AMS. Op die korte afstanden vind ik dat prijsverschil niet waard. Zeker niet voor dat kleffe broodje die je bij KLM gratis krijgt.
    Heb nu alleen een rugtasje mee, dus geen trolley. Anders kwam er bij HV nog wel wat bij. Daarbij, de heenreis kon ik een trolley in de cabine boeken, terugreis was die al uitverkocht & moest je de duurdere ruimbagage boeken.

Deel Deze Pagina