Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.257
    Trofeepunten:
    223
    Heb je taal op de FB site op Engels gezet? Dan krijg je meestal wel vlot een reactie...

2. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    674
    Trofeepunten:
    348
    Als ik het goed begrijp zijn er dus waarschijnlijk al SkyMiles aan een account uitgekeerd waar jij geen toegang (meer) toe hebt? Dan denk ik dat KLM weinig voor je kan doen. Tip is dan de volgende keer vooraf je FB-nummer aan de boeking te laten koppelen tijdens of voor de check in.

3. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    De gouden tip: boek nooit via een OTA. Zo voorkom je onnodige problemen, zoals een SkyMiles account op jouw naam waar je zelf geen toegang toe hebt

4. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    90
    Trofeepunten:
    28
    Dit is sowieso de beste tip natuurlijk. Hoewel het soms wel enorm veel geld scheelt of mogelijkheden opent die je zelf lastig kunt boeken. In alle andere gevallen Vermijd ik ze ook.

Mocht je toch via een OTA boeken dan is het in sommige gevallen nog wel mogelijk om via de PNR in te loggen en je frequent flyer-programma aan te passen. Of het vooraf te vragen aan de OTA via chat of wat dan ook.

Maar achteraf wordt lastig, nu zijn de miles idd gewoon naar dat Delta-account gecredit.

hellolaurent vindt dit leuk.
  5. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    324
    Trofeepunten:
    63
    Dank voor de tips. ik ga er mee aan de slag.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    922
    Trofeepunten:
    143
  7. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    't valt mij de laatste tijd op dat het basislevel bij FB awards bijna niet te boeken is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de komende 11 maanden richting Nederland, dan is de beschikbaarheid echt dramatisch te noemen:
    NYC: 2 stuks, Miami: 0, Boston: 2, LA: 0, Tokio: 2 stuks (met kerst o_O)

Opvallend vind ik dat vanuit NL naar de VS en andere bestemmingen de beschikbaarheid wel iets beter is. Nog steeds niet geweldig, maar duidelijk beter dan richting Nederland. Van de zomer zag ik wel nog prima beschikbaarheid vanuit o.a. Miami naar NL.

Ik heb het vermoeden dat het komt door mijn net afgeronde vlucht op een award ticket BC naar Toronto. Toen ik 2 weken geleden zocht, was er letterlijk elke dag beschikbaarheid voor 60k miles voor het komende jaar, maar nu mijn vlucht is afgerond is de beschikbaarheid helemaal verdwenen, vind het contrast vooral op deze route echt heel gek, lijkt me niet dat Toronto ineens een super populaire bestemming is.
    Dit valt me dus zo op dat ik me afvraag: is dit misschien aan mijn account gebonden, of merken anderen dit ook? Wat zijn jullie ervaringen want ik raak er moedeloos van dat ik niks kan vinden op het basistarief een enkeltje voor 140k vind ik echt teveel..

Edit: ik zat te denken komt het misschien door het nieuwe fb extra abonnement, dat hun alle beschikbaarheid krijgen?

Laatst bewerkt: 10 mrt 2026
  8. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Welke status heb jij? Nu er meer saver-level awards beschikbaar zijn voor Platinum en Ultimate leden, blijft er inderdaad weinig over voor Gold of statusloze leden.

Ik denk niet dat er een directe link is met eerder geboekte awards. Er bestaat wel een algoritme dat upgrade-aanbiedingen bepaalt op basis van koopgedrag en hoe vaak en hoe lang geleden je voor het laatst Business Class hebt gevlogen. Het zou vervelend zijn als iets soortgelijks nu ook voor awardbeschikbaarheid zou gelden, maar ik vermoed van niet.

Dynamic pricing is echt niet te voorspellen, soms zie ik binnen 1 dag al enorme verschillen op exact dezelfde routes.

Samm vindt dit leuk.
  9. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    479
    Trofeepunten:
    63
    Ja, dat is wel een dingetje... ik vermoed dat het gebrek aan business award tickets uit de US komt door alle credit card aanbiedingen daar, die een stortvloed aan redempties moeten opleveren. Keek ook even naar beschikbaarheid van Tokio-AMS - ik zie als Plat de hele maand december veel mogelijkheden voor 85.000 miles - Alleen valt het me op dat de maandoverzichten niet altijd kloppen en dat je echt per dag moet kijken welke awards beschikbaar zijn. Onlangs waren er veel goede aanbiedingen richting Azië met verbindingen met Vietnam Airlines te vinden, die relatief gunstig zijn qua aantal benodigde miles.

Samm vindt dit leuk.
  10. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Toch wel interessant dat dat verschil met Platinum nu zo groot geworden is. Ik ben sinds kort terug naar Gold. Als ik naar Tokio-AMS kijk voor december zie ik ook heel veel mogelijkheden, maar dan allemaal voor 163.500 miles in plaats van 85.000 miles.

Samm vindt dit leuk.
  11. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Aha
    Ik ben explorer want ik boek echt alles met punten en in Europa vlieg ik gewoon met Trans of Veuling. Ik was helemaal niet op de hoogte dat Plat/Ulti meer beschikbaarheid krijgt op 't saver niveau..

Ah dat vind ik leuk om te vergelijken als ik nu kijk zie ik 3x 101k en voor de rest alles veel hoger net zoals jvad.
    Ik zit er nu toch aan te denken om voor Plat te gaan als het echt zo groot verschil is.. heb jij bijv. In jan BC van MIA naar AMS veel beschikbaarheid op 60k? Bij mij is alles 192K+

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    922
    Trofeepunten:
    143

Die devaluatie zie je ook in de VS met hotel loyaliteitsprogramma’s. Bij een Chade cc krijg je Platinum Status kado. Vervolgens zitten al die Amerikanen in fora te klagen dat ze geen upgrades krijgen. Ondanks dat ze Platinum zijn. Het blijven niet de meest slimme mensen :rolleyes:

On topic: wel fijn om te lezen dat betere Award beschikbaarheid voor Platiinum geen marketing is. Maar echt bestaat.

Samm vindt dit leuk.
  13. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Hier is wat ik op dit moment zie MIA-AMS in januari, niet bepaald beter.. Voor december heb ik maar éen keer 60k gezien. Moet wel zeggen dat voor vluchten die nog zo ver vooruit liggen vaak sowieso weinig savers zijn, zeker naar bestemmingen die in de wintermaanden goed lopen, zoals Miami Screenshot 2026-03-10 at 22.39.22.png

Ruut en Samm vinden dit leuk.
  14. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Thanks voor het inzicht! Plat worden is dan toch de beste oplossing voor wat betere beschikbaarheid. Als er iemand is die plat for 2 niet gebruikt, ik meld me aan in ruil voor een vergoeding :)

Oja en uit interesse wat kost LP naar de 'goedkope' bestemmingen in punten, rond de 200k toch?

hellolaurent vindt dit leuk.
  15. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    LP is niet meer onder de 250k te boeken, en dan alleen naar DXB (en binnenkort TLV - tenminste als de situatie daar verbeterd), ABJ is 290k. Alle andere bestemmingen zijn 350k..

Samm vindt dit leuk.
  16. WHM

WHM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    353
    Trofeepunten:
    63
    Dat is de snelste weg om platinum te worden PF2 als je iemand kent.

350k miles is het minste aantal miles voor LP, maar wacht op een goede aanbieding. ik neem dat je geen haast hebt. CDG-SIN vv zit vaak vol maar dat is wel de nieuwe LP waar je dan meevliegt.

Samm vindt dit leuk.
  17. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Ja helaas niemand in mijn directe omgeving die platinum is, het beste is denk ik één keer PF2 fixen en dan daarna gwn 300xp per jaar halen met SAF/Donatie van miles.

Heb zeker geen haast 350k is ook wel erg veel als je gaat kijken dat Singapore Suite voor 240k al geboekt kan worden en ik weet vrijwel zeker dat die ervaring beter zal zijn. Ik bewaar dan liever wat miles voor BC en geef wat van me amex punten aan SQ

18. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    479
    Trofeepunten:
    63
    Ha, MIA naar AMS hier minstens 188.500 op veel dagen in januari, nergens 60.000, alleen op 28 december zie ik nog 60.000 staan.

Samm vindt dit leuk.
  19. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    89
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben weer aan het kijken voor vliegtickets naar het Caribisch gebied tijdens kerst/oud en nieuw.
    Ja we zijn bewust dat dit een dure periode is, 2 jaar geleden betaalde we € 1700 p.p. excl. stoelreservering (comfort)

Als ik nu kijk voor dezelfde periode betaal je ruim € 2300 p.p. excl. stoelreservering (comfort). Overigens was deze prijs ook al voor de aanval in Iran.

Valt het jullie ook op dat sommige routes de prijzen enorm gestegen zijn? ik vraag mezelf echt af of mensen € 2300 gaan betalen p.p. voor alleen een vliegticket.

Reizen wordt steeds meer voor de elite.. maar of KLM hier goed aan doet??

20. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    358
    Trofeepunten:
    63
    Nou... de elite en Cura? heb je ook gekeken wat de prijs is bij Cor en Don en bij Tui?

Deel Deze Pagina