Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Volgens mij is de regel inderdaad dat je op dezelfde vlucht moet zitten.

Daarnaast mag je officieel de Crown Lounge niet meer in na aankomst, wat mij wel opvalt is dat als ik mijn aankomst boarding pass scan (en het maakt niet eens uit welke voorafgaande bestemming) dat daarmee de poortjes wel groen worden, ik heb eigenlijk altijd wel een doorvlucht of trein, maar ik heb toch de theorie dat het systeem daar helemaal niet naar kan kijken.
    Maar daarmee zou je dan geen gast kunnen meenemen, want je mag zelf niet eens naar binnen volgens de regels.

2. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    859
    Trofeepunten:
    123
    Hoera! Zojuist de bevestiging gehad dat er inderdaad onterecht Premium Economy XP waren gecrediteerd voor mijn 4 SK business class vluchten. Nu 20 XP bijgeschreven gekregen en daarmee springt mijn saldo van 287 naar 307 XP waarmee ik officieel de ‘buit’ weer binnen heb voor nog een jaar Platinum.

De medewerker aan de telefoon bevestigde dat SK Business Class vluchten per 1 oktober j.l. inderdaad dezelfde hoeveelheid XP krijgen als Business Class vluchten bij AF en KLM maar dat Flying Blue daar “te laat over was geïnformeerd”:rolleyes:. Gelukkig kennen de frequente vliegers het programma wel uit het hoofd. Dus jullie kunnen met een gerust hart Business Class tickets boeken bij SK.

3. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Nice, ik wilde nog een mileage run doen. Dit geeft wel wat meer opties.

FlyingBlob vindt dit leuk.
  4. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    De officiele informatie staat op https://www.flyingblue.com/nl/programme/more-info/tier-benefits

En die is redelijk duidelijk: gasten moeten op "exact dezelfde vlucht" zitten.

Deze informatie hieronder is overigens incorrect: ulti mag gewoon naar binnen naar landing, zie dezelfde site hierboven:

5. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg veel naar US op en neer. KLM is altijd zeer concurrerend op prijs. Zeker als je iets eerder boekt (wat met conferenties of quarterly meetings prima te doen is), vlieg ik meestal <3k business op en neer.

Azie geloof ik wel. Maar Thailand en Singapore waren laatst KLM toch weer goedkoopst. En rechtstreeks.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    US is een interessante, omdat de vraag toch wel is afgenomen en de prijzen daardoor zijn gedaald. Op Google Flights zie ik dat de prijzen op bestemmingen aan de oost- en westkust aardig zijn gekelderd. Maar als vakantieland vind ik de US niet de moeite waard.

Singapore was in april duizenden euro's goedkoper met Singapore Airlines, toch echt wel een tandje beter dan KLM (en ook rechtstreeks). Jaar daarvoor Thailand met Emirates, wederom duizenden euros goedkoper.

Ik heb nu mijn zinnen gezet op Kuala Lumpur: KLM is tweeduizend euro duurder dan Saudi. Wat dan weer interessant is, want dan nog steeds Miles en XP. Maar bij dit soort prijsverschillen kan ik KLM gewoon niet rechtvaardigen. Mind you: dit zijn (en waren) reizen in schoolvakanties.

7. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Na aankomst op Amsterdam Schiphol Airport met een Air France- of KLM-vlucht, hebben alleen Ultimate-deelnemers toegang tot de KLM Crown Lounges.

Inderdaad, het staat daar vermeld, ik had het eerder een keer gevraagd via mail toen het net gewijzigd was en toen was het ter beoordeling van de lounge manager.

Daarnaast heb ik ook de bevestiging dat de boarding passen toch aan elkaar gelinkt zijn, dat was vroeger niet zo, en dan kon je met de aankomende vlucht bijvoorbeeld de non schengen lounge in, en vervolgens met de vertrekkende vlucht de schengen lounge zonder dat het lampje lichtblauw werd, hetzelfde probeerde ik zaterdag (in de schengen lounge) direct na aankomst eirn, daarna moest ik even wat dingen regelen, maar bij terugkomst knipperde deze wel lichtblauw, je mag dan gewoon naar binnen natuurlijk, maar het kan niet 'ongemerkt' meer.

8. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ja, het wordt hier ook steeds lastiger AF/KL of SkyTeam te rechtvaardigen voor privé-vluchten naar Azië in de vakanties. Het is in elk geval rekenen i.c.m. statusvoordelen.

Nu vliegen we meestal premium comfort en waren die prijzen naar bijv. Zuid-Korea en Hong Kong nog wel oké in de meivakantie, maar ik ben bang dat dit eind volgend jaar wel anders gaat zijn.

Dan1 vindt dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Vandaag wat Freqient Flyer support aan een vriendje gegeven. AMS - BKK voor vijf personen in juli/augustus. KLM: €7500 voor een light ticket, daar komt dan nog bagage en een stoel bij want hij heeft geen status. Met ITA: €3700 met tussenstop in Rome.

Uiteindeljk is het een trip voor 3 personen geworden met Turkish voor €3442 met ruimbagage inbegrepen. KLM zou €5700 voor wederom een light ticket zijn. Met zeker nog kleine €1000 aan koffers en stoelen. Dit soort prijsverschillen zijn gewoon niet te verantwoorden. Kun je veel beter investeren in Thailand!

Ruut en finsdeflyer vinden dit leuk.
  10. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Eens dat dat verschil te groot is. Maar de vluchten naar BKK zijn doorgaans bijna volledig vol. Dus voor KLM werkt het systeem en deze prijzen blijkbaar wel.

Dan1 vindt dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Eind mei vloog ik samen met dat vriendje naar BKK voor een weekje: ik met een Reward Ticket in WBC, hij in economy voor €719 retour, één week voor vertrek geboekt. Dus het kan wel!

12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    De vluchten naar Bangkok zitten echter niet gehaal vol met opstappers in Amsterdam zelf maar vooral met opstappers ergens anders.

Maar daarmee is de prijsstelling van KLM nog niet verkeerd, want de andere opties in bovenstaand voorbeeld zijn met overstap, en een rechtstreekse vlucht is natuurlijk veel fijner, en er is natuurlijk wel een bepaalde groep die dit prima kan betalen en dat het voor KLM onzin zou zijn om de rechtstreekse vlucht goedkoop te maken, als je deze kan opvullen met overstappers van andere landen en dus markten.
    Er is binnen KLM echt wel een bean counter die weet hoeveel passagiers deze hoge prijs toch betalen.
    En ook hier geldt, liever 2 passagiers die € 1000 pp neertellen voor deze vlucht dan 3 passagiers die € 650 pp neertellen voor deze vlucht.

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    AMS - BKK is met Emirates in alle opzichten beter. dan KLM. Beter hard product, beter toestel, meer beenruimte, meer bagage. Betere service. Twee jaar terug een overnight lay-over gedaan en in het Dubai Airport Hotel geslapen met de kinderen. Dat was top: lekker douchen en in een heerlijk bed slapen en in de ochtend weer fris en fruitig op en door. Geen jetlag. Topreis (we bleven 4,5 week dus dan is dat dagje dat je er lang over doet, maar beter uitgerust aankomt een no brainer).

AMS - SIN is met SQ rechtstreeks soms ook duizenden euro's goedkoper dan KLM. In april nog. Zelfde verhaal qua beter product en service. En vanuit SIN vlieg je weer door naar je bestemming ergens in Zuidoost-Azië na een paar dagen in SIN. Er zijn legio mogelijkheden om duizenden euro's te besparen door niet met KLM te vliegen en dat geld lekker voor andere dingen gebruiken gedurende je vakantie :cool:

Ruut vindt dit leuk.
  14. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    63
    Voor mij BKK direct vlucht. Kan ook via Antwerpen als voor Nederlanders de vliegtax extreem duurder wordt. Voor mij 30 minuten naar Antwerpen en dan tax omzeilen en terug uitstappen in Rotterdam uit Thalys.

15. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Twee jaar geleden ook gedaan. 2x een 777. Zat ik mooi in een 2-3-2. 1x raam met een buurman die meteen plat ging en ik moest klimmen, 1x zelfs in het midden.

Emirates kan beter zijn, maar is dat niet per definitie.

Ik moet in April weer en krijg deze opties:

Screenshot 2025-12-04 100117.png

Ik blijf het toch wel grappig vinden dat ik eigenlijk met KLM stelselmatig betere business tarieven krijg, maar de ervaring hier anders is. Wellicht is het om de periodes die ik boek.

Dan1 vindt dit leuk.
  16. Sandor

Sandor Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.246
    Trofeepunten:
    428
    Kleine "verbetering" voor Platinum leden aldus LoyaltyLobby. Pas nog in gevlogen en heeft altijd wel de voorkeur indien beschikbaar. Of ik er 200 euro voor over heb zal van de gelegenheid afhangen.

17. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Voor platinum leden juist geen verbetering. Die betalen nu €200 voor de eerste rij terwijl dit voorheen gratis was. Alleen ultimate kan deze stoelen nog gratis reserveren.

18. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    173
    Trofeepunten:
    43
    Heb ik het KLM platinum (kerst) familie event dit jaar gemist?

19. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    Efteling

20. TimH

TimH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Ik begreep vorige week dat er zoveel belangstelling voor was dat ze veel minder uitnodigingen hebben verstuurd dan voorgaande jaren.

De uitnodiging werd overigens in de laatste dagen van oktober verzonden.

rickbeerendonk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina