Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    WhatsApp is leuk als ze je bijna direct kunnen helpen. De realiteit is dat je soms pas na 12-24 uur (of langer) een bericht terugkrijgt. Wat het kanaal ongeschikt maakt voor zo’n beetje alle vragen.

Her doet beetje pijn om te zeggen, maar Transavia wint het echt van KLM als het op dienstverlening via WhatsApp aankomt. Fun fact: ben een aantal keren op bezoek geweest bij Cygnific, het KCC van AF-KLM en FB. Transavia heeft ervoor gekozen om hun KCC-diensten niet aan Cygnific uit te besteden.

2. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Dit weekend twee keer het nieuwe 'concept' aan boord mogen ervaren bij KLM. Eerste keer beperkt drankjesaanbod en een stroopwafel en verder niks. Op de terugvlucht kwam de stewardess langs, u bent platinum en mag naast het standaard aanbod een snack extra uitkiezen + een extra drankje. Crew op de terugvlucht vond deze Ryanair benadering voor upselling duidelijk gênant (waar ik het mee eens ben)

3. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    173
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb nog een verzoek uit staan, als platinum, via whattsapp van 9 dagen geleden... hoor niks haha

Dan1 vindt dit leuk.
  4. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
  5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Dat de bemanning het niet heel fijn vindt is wel bekend, maar die lieten ook al doorschemeren dat ze in principe wel doorgaan met dit concept.
    En er zijn vluchten waar wel degelijk wat gekocht wordt dus de beancounters binnen KLM zullen er brood in zien.

Ruut vindt dit leuk.
  6. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Toch zit er wel een soort prio in, want ik heb ooit eens via Whatsapp als Ultimate wat gevraagd en werd wel direct geholpen.
    Al kwam ik er toen ook achter dat men achter whatsapp eigenlijk niets qua beslissingen mag nemen of toezeggingen doen.

Uiteindelijk is de beller wel sneller, en als iets ad hoc moet is dat de beste manier, vluchtwijzigingen in de toekomst kunnen prima per mail, maar al het andere, direct aan de lijn werkt prima, helpt natuurlijk ook mee dat ik eigenlijk nooit lang in de wacht sta.

7. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Screenshot 2025-11-24 at 23.02.37.png
    KLM peilt momenteel feedback over gedifferentieerde XP-earning per tarieftype. Iemand op FlyerTalk deelde deze screenshot uit de enquête, waarin een momenteel niet-bestaand ‘Business Basic’-tarief wordt genoemd dat 0XP oplevert, evenals ‘Standard’ en ‘Standard+’-tarieven die respectievelijk 10 en 30XP zouden opleveren. Ook zijn er andere voorbeelden met verschillende tarieven en XP-earning tussen Air France en KLM.

Het actuele testen van het Economy Basic-tarief maakte al de mogelijkheid duidelijk van 0 XP-earning, en ook 2 extra XP bij het kiezen van een Flex tarief.
    Deze enquête doet vermoeden dat KLM overweegt om een vergelijkbare differentiatie in XP-earning ook voor Businessclass-tarieven in te voeren.

8. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    150 EUR voor 10 XP, slechte deal

9. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.226
    Trofeepunten:
    223
    Klopt, ik kreeg deze enquete gisteravond ook.

Wel ingevuld omdat je dan kans maakte op 20K miles.
    Helaas, was niet 1 van de gelukkigen.

Laatst bewerkt: 25 nov 2025
  10. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    De slechte deal is dat je voor EUR1.900 en een longhaul-vlucht helemaal geen XP meer zou verdienen

FlyingBlob en Ruut vinden dit leuk.
  11. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    307
    Trofeepunten:
    63
    De test was veel uitgebreider dan dat. Ik kreeg van 5 verschillende maatschappijen iedere keer 3 opties. Daarbij verschilde het met wel en geen bagage, flexibiliteit en eventuele extra kosten voor het wijzigen. Bij de volgende stap kon je eventuele extras toevoegen. Het was zoveel, uiteindelijk maar altijd voor de goedkoopste gekozen.

Tim82 vindt dit leuk.
  12. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    4e upgrade op rij bij... Cityhopper :rolleyes: Kijk, met een 737/A321 naar Zuid-Europa heb je er nog wat aan...

michiel1 en Escape vinden dit leuk.
  13. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.533
    Trofeepunten:
    373
    Ook gemaakt, en ze willen natuurlijk kijken of je ook overweegt om naar een andere maatschappij als JAL of Lufthansa over te stappen als die iets meer biedt voor hetzelfde geld. Overigens ergerde ik me aan de tarieven, 1399€ voor een retour naar Tokyo in Premium is laag, en dat gebruiken als basis tarief vind ik niet helemaal eerlijk. Meestal is het nu zo rond de 2000€ in Premium en dan lijkt 1399€ een koopje, waarbij je idd wel denkt van ach die koffer zou ik nog wel willen bijbetalen, of een stoelkeuze (zonder status). Was het maar zo'n feest met zulke lagen tarieven.

14. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Vanaf Brussel op zaterdag in de ochtendvlucht, kan me niet heugen dat ik verder dan rij 2 heb gezeten.
    Laat ik nu net geen fan zijn van de chocolate muffin en veel te zoet tropisch suikerdrankje dat ik altijd om een flesje water uit economy vraag.
    De Kokosmacroon uit economy durven ze trouwens ook niet aan te bieden, want men leest gelukkig wel vooraf dat ik daar helemaal geen prijs op stel.

Maar dat soort upgrades zijn inderdaad nutteloos, vaak zit er alsnog iemand naast je en naast het tasje met zooi zie je de crew niet die de rest van het vliegtuig moet voorzien en daarna e.e.a. moet ophalen.
    (Al zijn er wel degelijk crews die koffie en thee service in business doen ook op de Brussel vlucht, maar meestal is dat niet het geval).

Maar die wanders boxjes op de wat verdere vluchten, die zijn ook niet alles hoor.

15. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Ja en nee. Dan ga je toch op een andere manier vergelijken met andere maatschappijen.

16. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    173
    Trofeepunten:
    43
    Ik vraag me oprecht af waar ze mee bezig zijn bij KLM en Flying Blue, het lijkt alsof ze niet meer weten wat ze doen. Maandelijks miles kopen, Flying Blue subscriptions voor 649 per jaar... Ze zijn helemaal de weg kwijt. Ze snappen volgens mij niet dat als ze zo doorgaan mensen klaar zijn met KLM en kiezen voor andere maatschappijen. Als ik zie hoevaak ik gratis upgrades krijg van ECO naar Business gezien de status is bijna 80-90% met United. Of ze zwichten voor de linkse groene waanzin of er alles aan doen om de mensen uit de flying blue boom te schudden, ze zullen uit eindelijk verliezen van Amerikaanse maatschappijen die veel meer bieden en hun klanten meer waarderen. Zonder een goed maar vooral betrouwbaar programma waar hun klanten op kunnen rekenen kunnen ze vroeg of laat de tent sluiten.

Samm, William en Ruut vinden dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Ruut vindt dit leuk.
  18. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    63
    Laatste vlucht voor eerst KLM aanbod goedkope upgrade naar WBC na inchecken op weg naar Bangkok in taxi melding KLM en aanbod goedkope upgrade WBC BKK-AMS. Purser kwam steeds langs zeer vriendelijk bood cocktail aan en die was erg lekker en daarna nog 1. Ook service KLM cockpit en crew weer ouderwets goed ook op heen vlucht service Premium AMS-BKK weer ouderwets goed.

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Intercontinentaal vlieg ik privé vrijwel nooit meer met KLM, vanwege het simpele feit dat de concurrentie duizenden euro’s goedkoper is en ook nog eens betere producten aanbieden. Ik mis die XP’s niet. KLM prijst zich de markt uit en ik hoop dat dat dan een wake-up call is voor ze meer gaan concurreren op prijs ipv ‘de meest duurzame luchtvaartmaatschappij’ te willen zijn.

Ruut vindt dit leuk.
  20. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    968
    Trofeepunten:
    143
    Weet iemand of je nog steeds na aankomst de KLM Crown in mag op Schiphol? En is er nou ook een regel dat je +1 op dezelfde vlucht moet zitten, of gewoon uberhaupt op een KLM vlucht?

Heb een vriend van mij wiens moeder (Platinum) aankomt op de dag dat hij vertrekt (beiden KLM) dus wil even nagaan of zij hem de lounge mee in kan nemen.

Deel Deze Pagina