Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    De Star Alliance Lounge heeft een cocktailbar. Aldus mijn collega’s die daar vaak zitten. Ik mag daar niet naar binnen. De Fantasia Lounge is niet heel erg spectaculair.

westi vindt dit leuk.
  2. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    859
    Trofeepunten:
    123
    Eerste twee business class vluchten met SAS gehad. En wat denk je? 20 ipv 30 XP ontvangen. Ik las op een ander forum dat Flying Blue nog niet helemaal op de hoogte was dat SK sinds 1-10 ook European Business Class aanbiedt ter vervanging van SAS Plus (premium economy). Volgende week bij thuiskomst maar weer bellen. :rolleyes:

3. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Ik vind het vaak maar zeer verwarrend als je met een skyteam airline vliegt (m.u.v. KLM/Air France) betreft de XP. je moet vaak heel goed opletten welke reisklasse je geboekt hebt. soms zelfs helemaal geen XP. Ik vind dat SkyTeam daar echt 1 lijn in zou moeten trekken ipv. dit onduidelijke gedoe.

Ready2Board vindt dit leuk.
  4. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    859
    Trofeepunten:
    123
    Er staat wel veel op de flying blue site, maar ik ben het met je eens dat het absurd is dat je bij bijvoorbeeld Air Europa helemaal niets krijgt qua Miles of XP als je business class ‘O’ hebt geboekt. Ik vind dat onduidelijk en onlogisch en daarom vlieg ik niet met UX om te voorkomen dat ik ondanks goed opgelet te hebben straks ‘voor niks’ in het vliegtuig zit.

michiel1 vindt dit leuk.
  5. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Klopt, wsl om te zorgen dat de mensen niet teveel drinken. Gelukkig kan ik als *G de Senator lounge in en daar mag je zelf je drankjes maken.

6. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Klopt inderdaad, ik vind als je een Skyteam member bent dat voor iedereen dezelfde voorwaarden moet gelden.
    Je kan inderdaad de Flying Blue website raadplegen maar daar wordt vaak gesproken over de boekingsklasse, iets wat vaak al een opgave is om erachter te komen welke klasse je gaat boeken.
    Voor zekerheid moet je toch echt bij KLM/Air France zijn

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Het verbaast mij hoe slecht sommige Nederlandstalige KLM crew (steenkolen) Engels spreekt. Verder boeit het mij niet zo of de KLM crew wel of niet Nederlands spreekt. Ik heb liever dat E fatsoenlijk Engels spreken dan alles dubbel te vertellen in het Nederlands en Engels. Mijn ervaring is dat ze iets korts in het Nederlands zeggen en dan omroepen dat alle andere oproepen in het Engels zullen zijn. Helemaal top vind ik dat.

8. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.949
    Trofeepunten:
    428
    Hebben jullie ook dat het klinkt alsof alle piloten dezelfde stem hebben of ligt dit aan mij? :D

FlyingBlob vindt dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    860
    Trofeepunten:
    143
    Het zijn al een tijdje robots met AI-stemmen :D Heb al eeuwen niet meer met easyJet gevlogen, maar heeft iemand ooit iets verstaan van wat de crew door dat microfoontje ratelt? Alsof ze binnen tien seconden een boodschap van tien minuten moeten vertellen.

10. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Kan me eigenlijk geen vlucht met KLM in het recente verleden herinneren waar dit niet zo was (zowel short- als long-haul). Inderdaad in het begin nog wat in het Nederlands en daarna alleen Engels. Net voor de landing vaak nog wel een bedankje en afhankelijk van de crew iets over de weersomstandigheden in het Nederlands.

11. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Het aantal bezoekers dat een lounge krijgt bepaalt natuurlijk wel de opzet van een lounge. En daarnaast of het een airline of contract lounge is.
    Een relatief kleine airline zoals LOT kan op die manier een kleinere lounge hebben en daar wat meer kleinschalige kwaliteit bieden.
    Wanneer de lounge wat groter is zoals bij Air France of KLM moet het vooral houdbaar zijn, het eten en drinken moet gemakkelijk en snel worden aangevuld dus ga je voor een wat grootschaligere catering.
    En dan komen de beancounters kijken dat er inderdaad wel eens keuzes worden gemaakt die gaan over kwanteit dan kwaliteit.

Daarnaast zal een contract lounge over het algemeen wel beter zijn, maar ook daar zijn negatieve uitzonderingen, de Skycourt loiunge in Budapest wist gisteren dieper te zinken dan ooit, zowel de soda fountain voor cola / sprite als de vruchtensappen machine waren buiten werking, die gaf alleen water. Dat helpt niet mee met de toch al belabberde catering die wel beschikbaar is.
    Dat in contrast met een lounge zoals in Barcelona waar Pau Casals VIP Lounge er toch wel met kop en schouders bovenuit steekt, hoewel daar de aanvulling van eten op drukke momenten echt lastig is. Al hebben ze daar wat aanpassingen gedaan waardoor het wat beter behapbaar is.

bernard vindt dit leuk.
  12. Treb

Treb Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Staat op je boardingpass.

13. Treb

Treb Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Platinum met PA ook op de 28e uitnodiging ontvangen.

Leuke activiteit. Wij zijn er bij.

14. Treb

Treb Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Ik mocht er ook 5 (platinum).

15. Treb

Treb Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Bij mij worden sinds een week of twee geen XP meer bijgeschreven. Zowel op KLM operated vluchten als andere ST vluchten.

Als ik de tool in de app gebruik krijg ik nu foutmeldingen. Probleem dat anderen ook ervaren?

16. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Flying Blue Extra is nu een feit, met twee abonnementsniveaus: Essential en Extended.

Essential – €379 per jaar (gratis met de vernieuwde Franse FB Amex Platinum)
    • 5 extra miles per 10 EUR
    • Exclusieve Promo Rewards
    • Betere Cash & Miles-tarieven
    • Verlengde geldigheid van miles
    • 2 gratis lounge-toegangsvouchers
    • 10% korting op upgrades

Extended – €699 per jaar
    • 10 extra miles per 10 EUR
    • Exclusieve Promo Rewards
    • Betere Cash & Miles-tarieven
    • Verlengde geldigheid van miles
    • 4 gratis lounge-toegangsvouchers
    • 10% korting op upgrades
    • 10% korting op award tickets
    • 20% extra XP

Voor leden die al status hebben, lijken deze prijzen en voordelen eerlijk gezegd weinig aantrekkelijk. Imho ook geen echte meerwaarde, het compenseert zelfs niet de verschraling van de vernieuwde Franse FB Amex-kaarten.
    Screenshot 2025-11-05 at 16.11.49.png

17. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Nou, inderdaad. Voor welke scenario's zou dit aantrekkelijk zijn? Bij beide abonnementsvormen zitten er wat vage dingen bij, zoals 'exclusieve' promo rewards en 'betere' tarieven. Die tarieven zijn ook weer variabel. Korting op upgrades? Tja, met miles-upgrades die soms absurd duur zijn op sommige routes schiet dat alsnog niet op. Veel van die dingen waardeer ik dus persoonlijk op 0.

Loungetoegang optimistisch gezien 50 euro per keer, maar de meeste kantines vind ik 30 euro waard (mits rustig). Plus alleen AMS/CDG/ORY lounges.

Dit is misschien interessant als je veel privé boekt en dan zakelijk declareert en nog status op moet bouwen, maar zelfs dan is het rekenen i.c.m. de extra miles.

hellolaurent vindt dit leuk.
  18. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb de T&Cs nog even doorgenomen:
    • De inbegrepen lounges zijn die op AMS, CDG/ORY en MUC
    • De korting op upgrades geldt enkel voor up-fares. Dus upgrades vóórdat de online check-in opent, deze zie ik vaak net onder een miljoen miles zitten..
    • De 10% korting op awards is slechts van toepassing op de eerste twee awards... lol

FlyingBlob vindt dit leuk.
  19. Treb

Treb Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Al net zo’n top deal als het Miles abonnement…

20. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    464
    Trofeepunten:
    63
    Dit lijkt verdacht veel op een poging Flying Blue miles te verkopen - en die koop je dan voor de mogelijke korting als je een award of upgrafe koopt. Wat een onzin.

Deel Deze Pagina