Vorige week 2 award tickets geannuleerd via de Platlijn en zie zojuist tot mijn verbazing dat het volledige bedrag is terug gestort. Hier rekenen ze normaal toch 50 euro voor of heb ik dat mis?
Vraagje of jullie het weten; Als ik een fictieve boeking maak voor 1 persoon business class en vervolgens de stoelen kan kiezen zie ik totaal nog 4 stuks beschikbaar. Als ik vervolgens 2 personen selecteer staat er in het boeking systeem dat er geen beschikbaarheid is terwijl ik in de stoelplattegrond er toch echt nog 4 als beschikbaar zie. Iemand ervaring mee of wat de reden hiervan kan zijn?
Het kan zijn dat er 3 mensen nog geen stoel hebben gekozen wellicht. Tegenwoordig moet je voor je stoel betalen als je geen status hebt namelijk.
Het aantal beschikbare stoelen op een seatmap is nooit een representatie van het aantal verkoopbare stoelen.
Ohja, zover had ik inderdaad nog niet gedacht. Blijft belachelijk besluit van KLM. Vrije stoelkeuze hoort wat mij betreft gewoon in de ticketprijs te zitten in BC.
Hou er rekening mee dat je bij een light ticket ook geen loungetoegang krijgt, voor zover je daar waarde aan hecht...
Eerder las ik hier een reactie van iemand (weet niet meer wie, sorry!) over het verlengen van je FB-status na ouderschapsverlof. In februari van dit jaar FB hierover een bericht gestuurd. In april (!) kreeg ik een reactie, dat het verzoek niet in behandeling genomen kon worden. Ik moest een nieuw verzoek indienen tegen het einde van mijn huidige status. Dat is 31 augustus. Geprobeerd met FB te chatten. Op mijn MacBook: geen chat. Ik ga op mijn Windhoos werklaptop naar FB en krijg wel de chat. Daar de vraag opnieuw gesteld en het verzoek gekregen op de mail van april te replyen met een foto van het geboortekaartje of de geboorteakte. Dan sturen ze het door naar het hoofdkantoor. Vreemd dat dit pas tegen het einde van je status kan. Raar dat ik verder geen bewijs hoef te sturen dat ik verlof heb gehad (duur, dagen, etc). Weet iemand of KLM dergelijke verzoeken beoordeelt op basis van revenue?
Het is weer hopeloos met de IT van AF/KL op het moment. Ik vlieg zaterdag via CDG naar IAD en ik blijf maar mailtjes krijgen dat er 'belangrijke informatie ontbreekt' in mijn boeking (de zogeheten API). Ik weet dat zij iedere keer mijn paspoortgegevens vergeten, ook al heb ik al honderd keer 'onthoudt voor volgende boeking' aangeklikt, en dat was ook deze keer het geval. Maar ik bleef de mailtjes krijgen, ook na het opgeven van mijn paspoortgegevens. Dus voor de zekerheid toch maar KLM zojuist gebeld. Na een half uur in de wacht te hebben gestaan de hoorn er maar opgegooid en Air France NL gebeld (tip!) waar ik binnen 5 minuten te woord werd gestaan. Zij gaven aan dat het een 'bekende bug' was dat deze emails continue verstuurd werden en ik kreeg de bevestiging dat al mijn gegevens klopten en ik verder geen informatie meer hoefde aan te leveren. Dat was een geruststelling. Nu ik toch iemand aan de lijn had, stelde ik gelijk nog maar een vraag over deze zelfde boeking. Mijn terugvlucht van CDG naar AMS was helaas een paar weken geleden op voorhand geannuleerd wegens 'operationele redenen' en ik ben automatisch overgeboekt naar de eerst volgende vlucht die beschikbaar was. Helaas is dit pas om 18:30 's avonds waardoor ik 8 uur op CDG zit. Ik kon ook een eerdere vlucht kiezen maar dan had ik maar 90 minuten overstaptijd. Wetende dat je vanuit de VS eerst nogmaals door de security moet + paspoortcontrole en je soms kunt aankomen in terminal 2E Hal M en dan de bus moet pakken voordat je weer in 2E/2F bent vind ik deze overstaptijd echt te krap. Ik vroeg de persoon aan de telefoon of er nog andere mogelijkheden waren, helaas was dit niet zo maar, en nu komt het, volgens hem was 90 minuten voldoende omdat 'Parijs maar een klein vliegveldje is'. Ik herhaal: 'Parijs is een klein vliegveldje', volgens een medewerker van de Air France (!) service lijn. Schiet mij maar lek.
Nog een anekdote over de API procedure: een collega vloog vorige week naar Centraal Amerika, en voerde tijdens OLCI zijn paspoort gegevens in. Volgende dag werd hij geweigerd bij de gate omdat paspoort minder dan 6 maanden geldig was. Dit laatste valt hem natuurlijk te verwijten, maar waarom kreeg hij geen waarschuwing tijdens het OLCI proces? Wat is dan het nut van de gevraagde paspoort details? En het mooiste is dat deze denied boarding wordt gezien als een no show, dus pech, geld weg.
Ik vlieg nooit via de VS maar over het algemeen is 90 minuten op CDG voldoende van non-schengen naar Schengen.
Volgens mij gaan de gegevens die naar de airline gaan niet over toegangsregels maar voor identificatieregels. Dat er al vooruit wordt gestuurd wie er op de vlucht gaat zitten maar pin mij daar niet op vast. En ja, dat zijn paspoort niet geldig was op het moment van reizen (voor dat land) is helaas zijn eigen schuld. Ik moet bekennen dat ik het ook niet altijd nakijk als ik naar een nieuw land reis.
Ik heb dit onlangs gedaan, eind juli. Gebeld drie weken daarvoor, na eerst dezelfde reactie te hebben gekregen als jij. Uitgelegd dat ik minder heb gevlogen omdat ik in het tweede levensjaar van mijn zoontje nauwelijks in het buitenland heb gewerkt. Ze gaven aan dat je eigenlijk zou moeten laten zien dat het formeel vaderschapsverlof was (alsof die paar weken ervoor zorgen dat je je status niet kunt behouden...), maar dat ze mijn verhaal naar FB zouden sturen. De dag voor verloop van mijn status kreeg ik een mail dat de status met een jaar werd verlengd. YMMV, maar voor mij werkte het zo.
Dat is heel zuur ja. Ik kan ook een duit in het zakje doen. Ik had in 2016 een O ingevuld als ‘digit’ in mijn paspoortnummer bij het aanvragen van de ESTA. Dit bleek echter een 0 te zijn…. Ik kon gewoon inchecken, pas bij het afgeven van mijn koffer vroeg de stewardess “meneer heeft u wel een ESTA aangevraagd?” Ik bevestigde dat en liet het bewijs zien, maar na drie keer checken kwam de aap pas uit de mouw! Als een gek een nieuwe ESTA aangevraagd in vertrekhal 3 en gelukkig werd deze direct goedgekeurd maar met zweet op het voorhoofd bij de gate aangekomen en ging als laatste aan boord. Dus ingecheckt zijn is niet gelijk aan aan boord mogen. Extreem zuur dat dit niet goed wordt aangegeven vooraf. Bij mij is het dan nog net goed gekomen maar wel enorm balen voor je collega.