Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Ok vandaar, viel me vorige keer al op dat de bedragen tijdens olci anders waren dan ervoor.

    Bedankt!
     
  2. TheFlyingMarco

    TheFlyingMarco Newbie

    Berichten:
    68
    Leuk Bevonden:
    55
    Trofeepunten:
    18
    Als het werkt.... heb ik inderdaad ook weleens gedaan tijdens een overstap voor wat extra XP
     
  3. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.784
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Vorige week 2 award tickets geannuleerd via de Platlijn en zie zojuist tot mijn verbazing dat het volledige bedrag is terug gestort. Hier rekenen ze normaal toch 50 euro voor of heb ik dat mis?
     
  4. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Ik moest gisteren 50 euro betalen maar wel Economy en geen status bij KLM.
     
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.727
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Wijzigingskosten worden niet verrekend maar apart afgeschreven. Bij creditcard tenminste.
     
  6. Escape

    Escape Blue Tier

    Berichten:
    116
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    28
    Als ze een fout in de reservering gemaakt hebben niet of als ze lief willen zijn is mijn ervaring ;)
     
  7. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.784
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Hmm, nou dan heb ik schijnbaar mazzel gehad!
     
  8. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    28
    Vraagje of jullie het weten;

    Als ik een fictieve boeking maak voor 1 persoon business class en vervolgens de stoelen kan kiezen zie ik totaal nog 4 stuks beschikbaar.
    Als ik vervolgens 2 personen selecteer staat er in het boeking systeem dat er geen beschikbaarheid is terwijl ik in de stoelplattegrond er toch echt nog 4 als beschikbaar zie.

    Iemand ervaring mee of wat de reden hiervan kan zijn?
     
    BobDH vindt dit leuk.
  9. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.784
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Het kan zijn dat er 3 mensen nog geen stoel hebben gekozen wellicht. Tegenwoordig moet je voor je stoel betalen als je geen status hebt namelijk.
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  10. Didymis

    Didymis Blue Tier

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Het aantal beschikbare stoelen op een seatmap is nooit een representatie van het aantal verkoopbare stoelen.
     
  11. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    28
    Ohja, zover had ik inderdaad nog niet gedacht.
    Blijft belachelijk besluit van KLM. Vrije stoelkeuze hoort wat mij betreft gewoon in de ticketprijs te zitten in BC.
     
  12. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Hou er rekening mee dat je bij een light ticket ook geen loungetoegang krijgt, voor zover je daar waarde aan hecht...
     
    Urbanjazz en michiel1 vinden dit leuk.
  13. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    640
    Leuk Bevonden:
    470
    Trofeepunten:
    63
    Eerder las ik hier een reactie van iemand (weet niet meer wie, sorry!) over het verlengen van je FB-status na ouderschapsverlof.

    In februari van dit jaar FB hierover een bericht gestuurd. In april (!) kreeg ik een reactie, dat het verzoek niet in behandeling genomen kon worden. Ik moest een nieuw verzoek indienen tegen het einde van mijn huidige status. Dat is 31 augustus.

    Geprobeerd met FB te chatten. Op mijn MacBook: geen chat. Ik ga op mijn Windhoos werklaptop naar FB en krijg wel de chat. Daar de vraag opnieuw gesteld en het verzoek gekregen op de mail van april te replyen met een foto van het geboortekaartje of de geboorteakte. Dan sturen ze het door naar het hoofdkantoor.

    Vreemd dat dit pas tegen het einde van je status kan. Raar dat ik verder geen bewijs hoef te sturen dat ik verlof heb gehad (duur, dagen, etc).

    Weet iemand of KLM dergelijke verzoeken beoordeelt op basis van revenue?
     
  14. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    56
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben FB Platinum dus voor mij is dat op dit moment geen issue.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  15. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Het is weer hopeloos met de IT van AF/KL op het moment. Ik vlieg zaterdag via CDG naar IAD en ik blijf maar mailtjes krijgen dat er 'belangrijke informatie ontbreekt' in mijn boeking (de zogeheten API).

    Ik weet dat zij iedere keer mijn paspoortgegevens vergeten, ook al heb ik al honderd keer 'onthoudt voor volgende boeking' aangeklikt, en dat was ook deze keer het geval. Maar ik bleef de mailtjes krijgen, ook na het opgeven van mijn paspoortgegevens. Dus voor de zekerheid toch maar KLM zojuist gebeld. Na een half uur in de wacht te hebben gestaan de hoorn er maar opgegooid en Air France NL gebeld (tip!) waar ik binnen 5 minuten te woord werd gestaan. Zij gaven aan dat het een 'bekende bug' was dat deze emails continue verstuurd werden en ik kreeg de bevestiging dat al mijn gegevens klopten en ik verder geen informatie meer hoefde aan te leveren. Dat was een geruststelling.

    Nu ik toch iemand aan de lijn had, stelde ik gelijk nog maar een vraag over deze zelfde boeking. Mijn terugvlucht van CDG naar AMS was helaas een paar weken geleden op voorhand geannuleerd wegens 'operationele redenen' en ik ben automatisch overgeboekt naar de eerst volgende vlucht die beschikbaar was. Helaas is dit pas om 18:30 's avonds waardoor ik 8 uur op CDG zit. Ik kon ook een eerdere vlucht kiezen maar dan had ik maar 90 minuten overstaptijd. Wetende dat je vanuit de VS eerst nogmaals door de security moet + paspoortcontrole en je soms kunt aankomen in terminal 2E Hal M en dan de bus moet pakken voordat je weer in 2E/2F bent vind ik deze overstaptijd echt te krap. Ik vroeg de persoon aan de telefoon of er nog andere mogelijkheden waren, helaas was dit niet zo maar, en nu komt het, volgens hem was 90 minuten voldoende omdat 'Parijs maar een klein vliegveldje is'.

    Ik herhaal: 'Parijs is een klein vliegveldje', volgens een medewerker van de Air France (!) service lijn.

    Schiet mij maar lek.
     
    Amsterdam, DirkOnTour en Ruut vinden dit leuk.
  16. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    254
    Leuk Bevonden:
    252
    Trofeepunten:
    63
    Nog een anekdote over de API procedure: een collega vloog vorige week naar Centraal Amerika, en voerde tijdens OLCI zijn paspoort gegevens in.
    Volgende dag werd hij geweigerd bij de gate omdat paspoort minder dan 6 maanden geldig was. Dit laatste valt hem natuurlijk te verwijten, maar waarom kreeg hij geen waarschuwing tijdens het OLCI proces? Wat is dan het nut van de gevraagde paspoort details?
    En het mooiste is dat deze denied boarding wordt gezien als een no show, dus pech, geld weg.
     
    FlyingBlob vindt dit leuk.
  17. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Ik vlieg nooit via de VS maar over het algemeen is 90 minuten op CDG voldoende van non-schengen naar Schengen.
     
    FlyingBlob vindt dit leuk.
  18. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Volgens mij gaan de gegevens die naar de airline gaan niet over toegangsregels maar voor identificatieregels. Dat er al vooruit wordt gestuurd wie er op de vlucht gaat zitten maar pin mij daar niet op vast.
    En ja, dat zijn paspoort niet geldig was op het moment van reizen (voor dat land) is helaas zijn eigen schuld. Ik moet bekennen dat ik het ook niet altijd nakijk als ik naar een nieuw land reis.
     
    michiel1 vindt dit leuk.
  19. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    307
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb dit onlangs gedaan, eind juli. Gebeld drie weken daarvoor, na eerst dezelfde reactie te hebben gekregen als jij. Uitgelegd dat ik minder heb gevlogen omdat ik in het tweede levensjaar van mijn zoontje nauwelijks in het buitenland heb gewerkt. Ze gaven aan dat je eigenlijk zou moeten laten zien dat het formeel vaderschapsverlof was (alsof die paar weken ervoor zorgen dat je je status niet kunt behouden...), maar dat ze mijn verhaal naar FB zouden sturen. De dag voor verloop van mijn status kreeg ik een mail dat de status met een jaar werd verlengd. YMMV, maar voor mij werkte het zo.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  20. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Dat is heel zuur ja. Ik kan ook een duit in het zakje doen. Ik had in 2016 een O ingevuld als ‘digit’ in mijn paspoortnummer bij het aanvragen van de ESTA. Dit bleek echter een 0 te zijn…. Ik kon gewoon inchecken, pas bij het afgeven van mijn koffer vroeg de stewardess “meneer heeft u wel een ESTA aangevraagd?” Ik bevestigde dat en liet het bewijs zien, maar na drie keer checken kwam de aap pas uit de mouw! Als een gek een nieuwe ESTA aangevraagd in vertrekhal 3 en gelukkig werd deze direct goedgekeurd maar met zweet op het voorhoofd bij de gate aangekomen en ging als laatste aan boord. Dus ingecheckt zijn is niet gelijk aan aan boord mogen.

    Extreem zuur dat dit niet goed wordt aangegeven vooraf. Bij mij is het dan nog net goed gekomen maar wel enorm balen voor je collega.
     
    michiel1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina