Snap eigenlijk niet zo goed waarom FB nog altijd Gold en Platinum heeft, naast Platinum PA en Ultimate. Allen zijn Skyteam Elite Plus. Zou wellicht wat overzichtelijker worden als ze Gold en Platinum mergen met minimaal 250 XP na Silver. En dan gelijk Ulti ook even oppoetsen qua benefits. Kwalificatie o.b.v. revenue (ca. € 40/K) waarbij alleen F en J tickets op KL en AF metal meetellen, net zoals bij concurrerende top tier programma's zoals LH en SQ.
Dat lijkt een goede keuze, kwalificatie op basis van revenue, maar hoeveel ultimate leden zullen ze hebben die zich enkel kunnen kwalificeren op basis van aantal vluchten per jaar. want als je dat wilt moet je echt belachelijk veel vliegen. En mochten er wel echte veelvliegers zijn, dan moet er wel een drijfveer zijn om voor KLM te kiezen, als er na Platinum niets meer is dan kunnen passagiers geneigd zijn om rond te kijken, en daardoor wat minder gebonden zijn aan KLM. Veelvliegers brengen uiteindelijk ook geld in het laadje, want de kans dat ze alleen maar in de goedkoopste boekingsklasse zitten is ook verwaarloosbaar. De Ulti zal echt wel ook in F en J moeten vliegen om Ultimate te kunnen worden.
Snap ik, maar bij LH en SQ telt enkel J en F mee voor kwalificatie. Dat maakt een wezenlijk verschil.
Je kunt beter segmenteren. Je biedt een degelijk programma aan voor je elites (Silver, Gold , Platinum). Voor Top Elites stel je hoge kwalificatie eisen met een strengere scheiding. En door alleen J/F te laten kwalificeren maak je dus een duidelijke keuze tussen het top tier programma en het reguliere programma. Bij LH bijvoorbeeld 600/K in twee jaar op LH Group metal in J/F. Bij SQ 50/K SGD spend in twee jaar in J/F op SQ metal. En de voordelen? Tsja, kijk eens naar de andere programma's (LH Hon Circle) of SQ (Solitaire PPS). Niets schokkends, wel duidelijk gesegmenteerd. En de behandeling aan boord is écht consequent goed aan boord voor deze top tier elite groepen.
Je kunt gewoon kiezen voor Business of First bij het boeken. Dat bedoel ik hier, ik bedoel niet dat het beslist in boekingsklasse J of F moet zijn.
Ik ben al best lang gold maar ik ben nog nooit ''speciaal'' welkom geheten! ik ben altijd zo behandeld als andere passagiers! Ik ben binnenkort platinum en ben wel benieuwd of ze het dan wel doen. Al ben ik nog steeds van mening dat je alle passagiers hetzelfde moet behandelen aan boord. Je kan dan beter gold/platinum belonen met korting op stoelopties EC/ premium economy of business.
Hier nog 1, ondanks de priority label heb ik maar weinig dat me koffer als 1 van de eersten aan komt. Daarbij heb je straks ook nog premium economy passagiers op intercontinentale vluchten die SP hebben dus nog meer mensen met "voorrang"
Voor de mensen die lopen te klagen over "waar dat priority label dan voor is" en zich dat afvragen: Dat gele priority label doet helemaal niets, dat is alleen zodat de passagier zich beter kan voelen ten opzichte van andere passagiers, "Kijk mijn gele priority label, ik ben belangrijker dan jij" Je status, en daarmee de priority voor je bagage, zit ingebakken in de barcode van het "echte" bagagelabel, maar zoals jullie je hopelijk voor kunnen stellen, is het vrij lastig, door verschillende inchecktijden van passagiers, groottes van het bagage-transportsysteem, ELK toestel zo te laden, dat ALLE priority bagage, op ELK vliegveld als eerste op de band komt, er zijn gewoonweg teveel variabelen...
Ik snap wat je zegt maar dat gaan ze nooit doen. Sterker nog KLM besteed meer aandacht aan silver, gold en platinum dan alles daarboven. Simpelweg omdat deze groep vele malen groter is, toegankelijker en meer geld oplevert. (gehoor uit een betrouwbare bron van de marketingafdeling bij KLM)
Vanuit KLM redenerend heb je helemaal gelijk want Amsterdam is geen Frankfurt, Zürich, Singapore of Parijs. Dat zijn andere markten. Wat dat betreft heeft de LH Group gewoon een veel betere uitgangspositie met ZRH , FRA en MUC als premium hubs. Maar goed FB is dus AF en KL en met name voor AF is de high revenue frequent flyer doelgroep belangrijk.
En precies bij dat laatste zie je bij Air France ook terug door echte aparte gedeeltes in lounges waar dus wat meer wordt gefocussed op het premium product. En voor elke airline is een high revenue frequent flyer belangrijk, maar zoals gesteld, een ultimate kan het eigenlijk niet bereiken als deze enkel economy vliegt en al helemaal niet economy in de laagste boekingsklasse want dan moet je maanden vooruit plannen of toevallig altijd geluk hebben dat de bestemming ook kort voor vertrek nog in de laagste boekingsklasse zit, dat is natuurlijk onmogelijk, waardoor er voor een frequent flyer boven Platinum ook belangrijk is omdat deze uiteindelijk ook geld binnenbrengt en om heel eerlijk te zijn zoveel voegt Ultimate uiteindelijk ook niet toe en kost de AF-KLM niet zoveel. En als je het voor J en F passagiers beschikbaar maakt, wat kan je dan toevoegen waar deze frequent flyer wat aan heeft?
Ik had je reeds verwezen naar Hon Circle en SQ Solitaire PPS, maar goed dan om een paar voordelen te noemen die bij Ulti nu ontbreken: - First Class Check in; - Toegang tot de First Class Lounge (First Class Terminal bij Hon Circle); - Privé Imigration / Security; - Upgrade Vouchers waarbij je dus ook kunt upgraden naar F; - Etc. Het is allemaal van een niveau hoger dan Ultimate, maar daar staan ook hogere eisen tegenover. En ja, high revenue pasagiers zijn belangrijk voor iedere airline. Maar waar je met een ultra-top tier status op mikt zijn reizigers voor wie een "gewone" top tier status niet voldoende is, omdat ze daar niet veel aan hebben. In feite heb je zo'n doelgroep vaak als je een First Class markt hebt. Omdat het nu allemaal wat in het middden blijft (ene keer wel erkenning, andere keer niet), geen toegang tot de F-lounge maar een apart hokje in de Business Lounge met beter eten, etc. krijg je dus dat best veel Ultimate leden ontevreden zijn over de toegevoegde waarde hiervan.
De laatste punten heb je zeker een punt, het lijkt inderdaad een beetje erop dat de bemanning een eigen invulling mag geven aan de top tier status en dat elke keer een wisselende ervaring is. Ik kan bijvoorbeeld echt niet begrijpen dat op vluchten uit Istanbul en Lissabon soms er geen enkele erkenning is terwil er juist op die vluchten tijd genoeg is om vervolgens op de vlucht naar Dusseldorf in de 45 minuten dat je aan boord bent je die erkenning welk krijgt. Maar als je als AF-KLM de ulta-top tie status exclusief wilt houden moet je dus ook in je product investeren, want je kan natuurlijk niet de hoge eisen stellen voor kwalificatie en het product platinum ultimate als nu leveren. De vraag is dus of er dan wel genoeg passagiers overblijven voor een dergelijke investering. Overigens had ik 2 weken terug op CDG wel een goede ervaring, vlucht uit Dusseldorf was vertraagd, stond er bij de ingang van terminal F na de bus transfer uit de G gates iemand met mijn naam, ik vroeg mij eerst af waarom, bij de immigratie rij die ik maar 10 seconden heb gezien wist ik waarom, want die kon ik overslaan.