Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Tommy

Tommy Blue Tier

Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb de kaart aangevraagd, ben heel benieuwd!

2. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ben ik 'verzekerd' dat KLM mij omboekt als ik mijn vlucht mis in het volgende geval:

Ik koop twee retour tickets bij KLM. Ik kom in de ochtend aan op AMS van retour 1, en s'middags vertrek ik met retour 2. Stel de inbound vlucht op AMS van retour 1 wordt gecanceld en ik ben dus niet op tijd in AMS om mijn outbound vlucht van retour 2 te halen. Moet KLM mij dan helpen een oplossing te zoeken om dat ze in beide gevallen mijn luchtvaartmaatschappij zijn, of ben ik zelf verantwoordelijk want het zijn verschillende tickets?

Wil een ochtendvlucht vanuit Wenen pakken naar Amsterdam, en s'middags heb ik al een vlucht naar Krakau staan. Zit genoeg tijd tussen maar wil toch even zeker weten wat ik kan verwachten als het misgaat.

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  3. Urbanjazz

Urbanjazz Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.578
    Trofeepunten:
    383
    Ze moeten helemaal niets. Het is je eigen keuze om dit zo te boeken. Je kunt NS ook niet verantwoordelijk houden dat jij je 2de trein mist omdat de eerste stil stond tussen de koeien.
    Afhankelijk van je status kunnen ze wel heel coulant zijn. Bij mij is ooit de koffer vertraagd / kwijt geraakt, vol met essentiele spullen voor mijn 2de trip die ik later die dag moest starten met een andere boeking. Ondanks dat het een trip naar huis was; hebben ze toch dingen vergoed, terwijl dit meestal niet gedaan wordt.

Dit is ook altijd het uitdagende van de positioneringsvluchten :(

Ambtenaruh en jphorn vinden dit leuk.
  4. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ah ok, ja ik dacht eerder omdat ze in beide gevallen mijn vervoerder en reisagent zijn ik wellicht wat meer beschermd was, maar dat is dus niet zo. Denk dat ik dan maar het zekere voor het onzekere neem en het niet doe.

5. Tommy

Tommy Blue Tier

Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Lol! Je kunt de Mooncard dus opwaarderen met je AMEX kaart. Dan krijg je dus eigenlijk 2 x Miles. Dus eigenlijk een omweg om met VISA eigenlijk een soort van met AMEX te betalen.

6. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Ze moeten inderdaad niets zoals @Urbanjazz al aangaf maar ik heb alleen maar prettige ervaringen met KL en AF bij zulke vluchten. Had 3 tickets (16 legs in 3 dagen) in elkaar genest en vanwege wat annuleringen kon ik voor alle 3 een involuntary change regelen zodat ik toch de legs af kon maken... even bellen met de Plat/Ulti-lijn is dan zo fijn... en ja Urban.. dat is weer een Blowhart opmerking :rolleyes:

lloydje33, Urbanjazz, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Ik als 'gewone' Gold member heb helaas geen toegang tot de Platinum lijn...

8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.084
    Trofeepunten:
    358
    De reden dat ze niets moeten is dat je een dergelijke reservering ook als multi-sector segement bij de KLM zelf kan maken. Dan ben je wel gedekt, maar dat is natuurlijk veel duurder, komt natuurlijk ook omdat normaliter passagiers die dit soort vluchten maken zakelijk reizen en daar gelden toch wat hogere tarieven.

Aan het zo nesten van vluchten doe ik niet, al moet worden gezegd dat voor de same day retours naar Parijs ik wel eens gebruik maak van 2 retourtickets gecombineerd, nu zit er voldoende tijd tussen, maar als ik één segment niet kan maken vervallen wel beide segmenten, maar daar zou ik dan de miles voor gebruiken.

MoonJ en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  9. Jelle

Jelle Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Goedemorgen,

Zojuist een e-mail van KLM gekregen betreffende een wijziging van een vlucht. Het gaat om de vlucht Denpasar (DPS) - AMS. Ze hebben ons van 5 naar 6 juni verplaatst (de eerst volgende vlucht). Kan dit zomaar? Of zouden ze ons ook op een alternatieve plek op 5 juni kunnen/moeten zetten? (Bijv via Kuala Lumpur).

DirkOnTour vindt dit leuk.
  10. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    628
    Trofeepunten:
    348
    KLM kan dat doen, maar als je ze belt voor een andere optie valt er veel te regelen. Wat je ziet is een "voorstel". Ik zou eerst zelf de opties in beeld brengen en dan actief naar jouw favoriete optie vragen

Jelle en rickbeerendonk vinden dit leuk.
  11. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
    En als toevoeging, ja dit kunnen ze "zomaar" doen omdat het meer dan 14 dagen van te voren is aangekondigd, je kunt nu wel (pre-covid zou dat niet kunnen) gratis annuleren als het alternatief je niet aanstaat.

Amsterdam, Jelle, DirkOnTour en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Staat los van Covid. Als een vluchtschema verandert door omboeking naar een andere vlucht, kun je altijd je geld terugkrijgen. Dat recht vervalt als je akkoord bent gegaan met een alternatieve vlucht.

https://europa.eu/youreurope/citize...air/index_en.htm#reimbursement-cancellation-1

Dus sowieso even bellen en de opties bespreken, en als je niet tevreden bent aangeven dat je je nieuwe schema nog even gaat overwegen. Dan houd je de opties open.

Urbanjazz, Amsterdam en Jelle vinden dit leuk.
  13. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    KLM heeft 2 dagen van te voren mijn vlucht geannuleerd. Ik werd omgeboekt op een 2 uur eerdere vlucht die ik onmogelijk kon halen. Omboeken in app of online werkte niet. 4* een half uur in de wacht gehangen bij Plat lijn, om vervolgens zelf maar een andere vlucht te boeken op eigen kosten.

Krijg ik nu geen compensatie omdat ik op eigen initiatief gehandeld heb volgens hen.....

Edit: annulering was verder niet weer gerelateerd of anderzins overmacht. Leek gewoon op te weinig passagiers.

14. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    256
    Trofeepunten:
    63
    Oh. Dat is interessant. De mooncard is vrij prijzig maar zo levert het wel flink punten op.

Toevallig met de Amex geboekt? Wellicht kunnen hun nog wat voor je betekenen.

Laatst bewerkt: 27 feb 2022
  15. MilesHunter

MilesHunter Blue Tier

Leuk Bevonden:
    318
    Trofeepunten:
    63
    hm, dat gaat mij dan ook gebeuren. Vlucht van AMS naar DUS heeft KLM geannuleerd en heb bedankt voor de omboeking via MUN naar DUS met +8u reistijd.. vanuit AMS zelf maar vervoer naar huis geregeld…

16. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.084
    Trofeepunten:
    358
    In Dusseldorf zijn ze aan het staken. En het is op piekmomenten altijd al druk, dat je dan alsnog vertrekt terug met een leeg toestel.

Je kunt wel de kosten voor vervangend vervoer declareren, als de vertraging daardoor flink minder wordt dan willen ze die wel vergoeden. Maar omdat je zelf afziet van de laatste vlucht is compensatie voor vertraging wat minder vanzelfsprekend…

17. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Het had allemaal WEER voorkomen kunnen worden door gewoon een werkende app. Ze hadden de vlucht 2 uur eerder geselecteerd en bij wisselen kwam een foutmelding. 2 uur later was ook een vlucht die ik prima kon nemen. Maarja, dat lukt dus anno 2022 niet bij KLM zonder de telefoon te pakken.

Sowieso weer erg geïrriteerd met de blauwe vrienden. Deze week door de annuleringen gevlogen met Ryanair en Easyjet. Probleemloos. Super simpel inchecken, snelle app, gewoon een boardingpass in je app zonder gezeur. Vlieg ik terug vanaf Aalborg met KLM, stond ik weer in de rij voor een BP. Ik zit nu op Schiphol. Vertrek vanaf E7. Maar moet eerst naar D8 voor de documentcheck, terwijl alles geupload is.

KLM is de enige maatschappij in Europa die dit doet. DE ENIGE. Ik vlieg regelmatig naar de UK vanaf andere landen, zonder enige extra check. Ik snap de gedachte echt niet.

Om positief te eindigen: De crew zorgt bij mij toch altijd weer voor een fijne ervaring, dat ze dat maar goed koesteren.

jphorn vindt dit leuk.
  18. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Kijk, ranten helpt. Krijg nu upgrade voor vlucht vanavond :D Zal het toeval zijn 2 dagen na geannuleerde vlucht?

Edit: Met mijn grote mond. Zit ik Sheraton. Toestel kapot. En morgen weer economy stoel :D

Laatst bewerkt: 27 feb 2022
    rickbeerendonk, BartF, MoonJ en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Net geland na een intercontinentale KLM-vlucht en het viel me op dat de wifi messaging pass, die voorheen één uur geldig was, nu de hele vlucht werkt. Geen idee of het status-gerelateerd is of algemeen..

Urbanjazz en Carel1 vinden dit leuk.
  20. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Zover ik weet was messaging altijd al gratis voor de gehele vlucht toch? Of tenminste, afgelopen Oktober was dat al zo en dacht dat dit standaard was.

Deel Deze Pagina