Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Dit had ik een tijdje geleden ook ervaren. Ik had toen AF gebeld en de situatie uitgelegd dat ik bij KL niemand kon bereiken en mijn geplande vlucht bijna zou vertrekken. Mevrouw van AF had erg veel begrip en had mij ook kunnen omgeboeken ondanks dat de tickets door KL waren uitgegeven.
    Wat ook kan is KL bellen ik andere landen. Ik heb gemerkt dat ze op hun VS nummer vaak wel goed bereikbaar zijn.
     
    rickbeerendonk en ppt vinden dit leuk.
  2. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    976
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb een bestaande reis een paar dagen geleden van economy naar business laten omboeken bij KLM telefonisch. Dezelfde vluchten zijn het gebleven en ook de boekingscode is nog hetzelfde. Aanvankelijk was economy 1310€ retour en nu zag ik dat business 2030€ was met dezelfde vluchten. :)
    Nu is mijn vraag; de medewerker zei dat mijn extra stoelopties à 198€ voor economy comfort (2 pers, heen en terug) niet konden worden meegerekend in de nieuwe totaalprijs wat ik moest bijbetalen. Belt u zodra u weer terug bent na de laatste vlucht even terug, dan kunnen we het alsnog terugstorten aan u. Is dat echt zo? Kan ik niet gewoon ook nu 6 weken voor vertrek die 198€ gewoon al terugkrijgen? Ik vind het maar een raar verhaal.
     
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.912
    Leuk Bevonden:
    2.087
    Trofeepunten:
    358
    Wat ik mij zo kan voorstellen is dat je na de vlucht de kosten kunt terugclaimen, omdat je geen gebruik hebt (kunnen) maken van de geboekte economy comfort stoelen, je zit immers in de Business Klasse, en dan staat in de voorwaarden dat je de kosten van die geboekte stoelen kan terugkrijgen.
    Maar dat kan pas worden bepaald na de vlucht, want stel je voor dat je een downgrade krijgt, en alsnog in economy comfort moet plaatsnemen, dan heb je wel recht op de vergoeding van de downgrade naar een andere klasse, maar weer niet op teruggave van de economy comfort stoelen.
     
    rickbeerendonk, Daeni en Tim82 vinden dit leuk.
  4. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    815
    Leuk Bevonden:
    445
    Trofeepunten:
    63
    Even heel iets anders - zit nu te kijken naar awards richting China in april 2022... Business kost dan 625.000 miles + EUR 222 naar Bejing! Enkele reis, geen retour. En bizarre routings: eerst van AMS naar regionale luchthaven in Frankrijk, bijvoorbeeld Nice, Toulouse of Marseille, dan naar CDG en van daaruit naar Bejing met AF.
     
    Daeni vindt dit leuk.
  5. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Cash prijzen zijn ook belachelijk hoog (€6000+ in J enkele reis). China limiteert het aantal internationale vluchten behoorlijk waardoor er veel te weinig aanbod is. Vluchten van MU MF en CZ zitten ook vrij vol. Volgens mij verkopen KLM en AF helemaal geen Y tickets meer op routes naar China. Ik zie alleen J en F beschikbaarheid tot het einde van de kalender. De kans dat de AF vlucht naar PEK geannuleerd wordt is ook heel hoog aangezien China geen internationale vluchten toelaat in Beijing. Daarnaast dient op dit moment ook een rechtstreekse vlucht geboekt te worden naar China waarbij transfer in een ander land niet toegestaan is voor de green QR code. De kans dat dit op korte termijn wordt versoepeld is ook niet groot.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2021
    Daeni vindt dit leuk.
  6. ribruijn

    ribruijn Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Vraag: 2 awards tickets geboekt Albuquerque - Sacramento met Flying Blue Miles, uitgevoerd door Delta. Stoelen uitkiezen bij Delta. Nu zie ik daar upgrade mogelijkheden naar Comfort+ en First, tegen bijbetaling van Miles of cash. Ik neem aan dat dit Delta Miles zijn, en dat ik dat niet met Flying Blue Miles kan doen - omdat de programma’s nou ook weer niet ZO ver zijn geïntegreerd?
     
  7. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    327
    Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Ik ben naar Mallorca gevlogen. Op Schiphol natuurlijk QR code laten zien. En bij inchecken paspoort details van vrouw en kinderen weer eens ingevuld.

    Nu voor de terugreis bij inchecken is natuurlijk niets onthouden, dus handmatig vrouw en kinderen weer moeten invullen. Vervolgens krijg je geen boadingpass, want na letterlijk 50 vluchten met vaccinatie bij KLM, geloven ze je nog niet. Zal wel een privacy ding zijn. Maar bij de heenreis kan je toch wel een vinkje zeggen voor de terugreis?

    Nouja, dan maar documenten uploaden. Gedaan en een email gekregen: gefeliciteert, alles is in orde je krijgt een boadingpass. Nou, niet dus.

    Platinum lijn na 50 minuten aan de lijn: Ja, die document upload doet het eigenlijk nooit.

    Echt wat een ballenclub is het toch aan het worden. Tweede rant in korte tijd. Hopelijk hervinden ze zich. Corona kon je van een hoop de schuld geven, maar dit is gewoon slecht management en nog slechtere IT.

    Adem in Adem uit.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.912
    Leuk Bevonden:
    2.087
    Trofeepunten:
    358
    Puntje inderdaad, na 7 pogingen zijn de documenten wel goed, maar boarding pass krijg ik niet vanaf Dusseldorf.
    Kom je bij de balie zegt de medewerkster ja ik hoef je documenten niet te zien want ze zijn al goedgekeurd, die begreep ook niet waarom ik mijn boarding pass niet kreeg.
    En als je dan een papieren exemplaar krijgt is het vrijgegeven en staan in je klm app de digitale boarding passen met de vermelding ready2fly….
     
    William, lloydje33 en Ruut vinden dit leuk.
  9. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    416
    Leuk Bevonden:
    510
    Trofeepunten:
    123
    Vandaag heen en weer naar Dusseldorf gevlogen (XP run).
    0,0 Covid controle. Niet heen. Niet terug. Niet op AMS. Niet op DUS. Heerlijk
     
    Ruut vindt dit leuk.
  10. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    878
    Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    En, heeft de rust je goed gedaan??
     
    FlyingFonz en pw1979 vinden dit leuk.
  11. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    327
    Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Iets ;)

    Maar ik blijf verwonderd. Ik vlieg nog elke week. Elke keer weer op Schiphol in een rij voor een boardingpass. Elke keer week hetzelfde laten zien. Met een Skypriority rij op Schiphol van 30(!) minuten van de week.

    Ik heb collega's die vaker Easyjet en Ryanair pakken. Die hebben nergens last van. 1 vinkje bij het inchecken: "U bent verantwoordelijk voor de juiste documenten". En klaar, geen rijen niets. Van de week ook en vlucht Dublin genomen met Ryanair en inderdaad: geen centje pijn.

    En again: Het zou allemaal niet uitmaken als de website naar behoren zou werken.
     
    Ambtenaruh en Ruut vinden dit leuk.
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.912
    Leuk Bevonden:
    2.087
    Trofeepunten:
    358
    De lowcostairliners voeren een ‘controle’ uit bij de gate zelf, want bij de incheckbalie is daarvoor geen capaciteit, of ze moeten veel meer personeel inhuren, maar dat past niet in het low cost model.
    Nadeel van de controle bij de gate is dat er bijzonder weinig tijd is, zeker wanneer er afwijkende regels voor een reiziger van toepassing zijn.
    En niet geheel onbelangrijk, een low cost airliner is een van a naar b opzet, in principe duidelijke regels waarbij met klm je van a naar b kan gaan via c, dus bij de gate kan je al die uitzonderingen niet controleren, dat moet bij het vertrekpunt op het outstation, maar ook op Schiphol omdat bij een tussenstop na Schiphol andere regels van toepassing zijn, je boardingprocess is hiervoor niet het juiste moment.
     
  13. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    327
    Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Naar Engeland heb je bij KLM ook dubbel controle. Dus eerst in de rij voor de boardingpass voor security en formulieren laten zien. Daarna naar D8 voor de gate controle.

    Voor Mallorca was het ook dubbel. Bij de incheckbalie en vervolgens bij de gate nogmaals de locatorform.

    En nu vlieg ik terug en heb ik aan de gate de QR laten zien, die ik al geupload heb EN weer heb laten zien bij het ophalen van de boardingpass.

    Overigens doet AF van Parijs hetzelfde.
     
  14. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.426
    Leuk Bevonden:
    1.229
    Trofeepunten:
    223
    Ik ben benieuwd, vlieg donderdag WAW-AMS. Sinds vandaag is Polen weer geel, dus moet je Nederlandse PLF invullen. Formulier gevonden op internet, zogenaamd invulbaar. Probeer ik mijn geboortedatum in te vullen, lukt het niet. Om nu 600+ keer op pijltje naar links in de calendar te klikken....
    Laat maar zitten, dan maar geen formulier. Ik zie het wel.
     
    Ambtenaruh en Ruut vinden dit leuk.
  15. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.635
    Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Dat zit tegenwoordig bij het inchecken bij KLM inbegrepen (de 2 vinkjes aan het begin). Was iedergeval zo voor BCN-AMS (Spanje is ook geel).
     
    westi en Ruut vinden dit leuk.
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.912
    Leuk Bevonden:
    2.087
    Trofeepunten:
    358
    Gezondheidsverklaring zit inderdaad bij het inchecken van KLM ingebouwd, maar leg dat maar eens uit in Brussel….
    Een papieren formulier mag trouwens ook als je met een andere maatschappij vliegt.

    Een grotere wassen neus dan de gezondheidsverklaring is er trouwens niet, of het moet het Franse document zijn wat je aan boord naar Parijs moet invullen en aan boord weer moet inleveren, daar hebben nog nooit echte gegevens op gestaan, iets wat je weer moet inleveren aan boord zonder controle en die bij aankomst in een bak bij de gate wordt gestopt die bij vertrek er nog ligt, daar gaan mijn haren recht van overeind staan, doe dan niks.
     
    Daeni, Carel1, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    150
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Heeft iemand afgelopen tijd de amex share en fly gebruikt? Staat deze nu onder “manage my miles”?

    Na het aanvragen van een nieuwe kaart+extra card is deze optie bij mij niet zichtbaar in mijn flying blue account. Destijds bij het aanvragen van de extra card voor mijn vader werd er geen flying blue nummer gevraagd. Na 3x contact met amex voor het toevoegen van flying blue nummer, intern naar probleem zoeken, etc. is het probleem nog steeds niet opgelost. Elke keer geven ze aan dat ze het zullen oplossen en het max 10 werkdagen zal duren. Ruim 2 maanden later staat de optie nog steeds niet in flying blue. Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
     
  18. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Ook keer of tien geprobeerd. Frustrerende is dat er gewoon geen inhoudelijke reactie komt als je terugmailt of enige serieuze toelichting op de reden van afwijzing van de documenten
     
  19. Treb

    Treb Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Ik vroeg me af hoe de eerste keer platinum for life kaart wordt opgestuurd. Maakt KLM daar nog wat van of, en daar zie ik ze ook wel voor aan, is het gewoon de standaardbrief met pasje en zakje met twee tags?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  20. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    878
    Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Ben ik ook benieuwd naar.... is er eigenlijk wel een "aparte" kaart voor P4L?
     

Deel Deze Pagina