Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. AndréFB

AndréFB Newbie

Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Nee hoor je hoeft geen vluchten te boeken of te maken. De kaart ontvangen is voldoende om 4 QFs erbij te krijgen.

2. ITZ

ITZ Newbie

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb van Amex begrepen dat KLM dit jaar intern een soort actie heeft mbt nieuwe kaarten/upgrades waarbij qualifying flights die in januari bijgeschreven worden als gevolgd van een upgrade of nieuwe kaart bij je 2016 saldo opgeteld worden.

Zelf de upgrade naar Amex plat gedaan eerder deze maand, mede door de royale bonus van 50K miles die je nu kan verdienen.

3. ErikBenjamin

ErikBenjamin Silver Member

Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    En wat als ik die juist volgend jaar wil? Ik zit voor dit jaar al op mijn niveau, heb ze juist volgend jaar nodig. Maar ik wil de bonus van 50K ook niet mislopen.

4. ITZ

ITZ Newbie

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Tja dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Als je nu upgrade heb je kans dat je automatisch dit jaar de vluchten krijgt. Misschien even contact opnemen?

5. ribruijn

ribruijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    28
    Vraagje: ik heb sinds Juli een FB Silver kaart. Dom, dom, had beter voor Gold kunnen gaan maar ontdekte dit forum veel te laat. Too bad....
    Na kan ik in Januari upgraden naar Gold, met een upgrade bonus van 12.500 Miles (en de 170 Euro kosten/jaar). Echter: ik ben een fanatieke spender op de kaart, met gemiddeld zo'n 2.500 Euro per maand (nu al ca. 12.000 Euro gespendeerd in nog geen 5 maanden).
    Zou ik gezien mijn uitgavepatroon in aanmerking kunnen komen voor een betere upgrade aanbieding als ik aan de telefoon ga hangen met Amex in Januari? Iemand hier ervaring mee?

6. Melchior

Melchior Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    111
    Trofeepunten:
    43
    Sowieso bellen dat je overweegt te upgraden maar er nog niet helemaal uit bent welke kaart precies, waarom, of het het wel waard is, etc. Dan krijg je waarschijnlijk wel een betere aanbieding.

7. TXL-ler

TXL-ler Blue Tier

Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Het is hier op het forum al langer bekend dat de koersopslag voor betalingen in vreemde valuta met de FB AMEX volgend jaar van 2,3% naar 2,5% verhoogd wordt. Vandaag heb ik hierover ook een email ontvangen waarin wordt aangegeven dat deze wijziging per 15 februari 2017 ingaat.

Voor mij persoonlijk wordt hiermee het grootste nadeel van de kaart nog eens verslechtert. Erg jammer. Ik voorzie dat ik de kaart in het buitenland alleen nog maar voor reis gerelateerde zaken ga gebruiken om van de reisverzekering gebruik te kunnen maken, maar voor alle andere bestedingen mijn VISA of Mastercard zal gebruiken.

Wat denken jullie, prijst American Express zich hiermee niet uit te markt? Zeker omdat ze ook nog de truck van dubbele conversie toepassen (eerst naar US$ en dan naar €, niet twee keer met opslag, maar zover ik het zie heb je wel twee keer met de aankoop/verkoop 'spread' te maken). Of is het gedeelte gebruikers dat de kaart alleen zakelijk gebruikt en de kosten voor het gebruik eenvoudig door de baas kan laten betalen zo groot, dat deze wijziging weinig impact zal hebben?

8. Bax

Bax Newbie

Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Helaas TXL-er. Ik zelf ben in het bezit van een FB Gold kaart en heb vaak met hetzelfde probleem te maken.
    Van mijn werkgever heb ik een AmEx corporate kaart maar daar heb ik ook om de haverklap issues mee. Mijn grootste is dan wel dat de online saldo tool nooit accurate data geeft en er altijd shit is met overschrijvingen en incassos. Nu bijvoorbeeld heb ik teveel teruggestort, heb ik een 400 tegoed op de kaart, maar het is en blijft geblokkeerd.
    Ik geef met mijn gold kaart best veel uit (alleen sigaretten al bij de tankstations haha) maar ja, of het uiteindelijk het prijskaartje nog waard is, is vraag twee.

Het heeft wel degelijk impact als het een privekaart is, en om het nog leuker te maken, wordt bijna nergens geaccepteerd....

TXL-ler vindt dit leuk.
  9. Pim

Pim Newbie

Leuk Bevonden:
    54
    Trofeepunten:
    18
    Het is geen onbekend probleem, sterker nog, ik denk dat AMEX 10x zo groot zou zijn als ze iets aan hun pricing zouden doen. De AMEX kaart is aan beide kanten van de streep duur, voor de gebruiker en de winkeliers. En volgens mij alleen in bepaalde landen, als ik naar spanje kijk is het heel anders. Ongeveer een half jaar geleden naar Barcelona geweest en daar kan je echt overal met die kaart betalen.

Echt de enige reden dat ik deze kaart gebruik is dat ik de meeste miles spaar via de platinum kaart. Ik denk dat er gemiddeld 2,5K per maand door heen gaat. En je zit als Nederlander toch aan SkyTeam vast om een beetje makkelijk te sparen.

Als er een alternatief was dan was ik al lang overgestapt

10. Flying doc

Flying doc Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.777
    Trofeepunten:
    523
    Daar is je Amex natuurlijk niet voor bedoelt, probeer het eens met appels. Helaas spaar je daar wel minder snel mee. ;)

Melchior, Bax en Arjan69 vinden dit leuk.
  11. Arjan69

Arjan69 Silver Member

Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Ben het wel met je eens. Ik reis eigenlijk alleen binnen Europa met Cityhopper, geen alternatief om wat vlotter te sparen.
    Eerlijk gezegd doe ik m'n uitgaven wel creatiever sinds de FB AMEX. Ook m'n partner, we doen beiden zoveel mogelijk uitgaven bij AMEX acceptanten, gaat best goed. Onze reis komt steeds meer in zicht, nog 40.000 te gaan

12. Bax

Bax Newbie

Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ach, iedere gek z'n gebrek

Melchior en Flying doc vinden dit leuk.
  13. Egbert1970

Egbert1970 Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    8
    Ik heb een vriend geintroceerd. Hij heeft zijn kaart inmiddels (vorige week) ontvangen. Weten jullie hoelang het duurt voor ik mijn miles krijg

14. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.723
    Trofeepunten:
    523
    bij mij stonden ze op het eerst volgende amex maandoverzicht

15. RickFlyer

RickFlyer Newbie

Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Hallo allemaal,

ik heb gisteren een upgrade van mijn FB silver naar FB gold aangevraagd, weet iemand hoelang de verwerking hiervan duurt, de ledenservice van AMEX geeft nl antwoorden die tussen 3 werkdagen en 3 weken liggen.... Iemand ervaring?

16. Arjan69

Arjan69 Silver Member

Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Heel verschillend, veelal 5 werkdagen of korter dat het in je online account staat. Althans bij mij. Vlot daarna, 1 of 2 werkdagen later ontving ik m'n Card. Weken heeft het bij mij nooit geduurd.

17. MartinR

MartinR Silver Tier

Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    268
    Wat ik begreep zijn ze erg druk met verwerken van vele kaarten. Ik wacht namelijk ook op mijn 4 QF. KLM gaf aan dat binnenkort worden toegevoegd

18. MartinR

MartinR Silver Tier

Leuk Bevonden:
    135
    Trofeepunten:
    268
    De vluchten zijn toegevoegd. Nu FB Gold!!

De Miles worden altijd toegevoegd met je maandelijkse betaling

19. tjappie

tjappie Blue Tier

Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    vraagje: ik heb nu FB Amex gold en ik kom 5 QF tekort voor FB Gold elite status. Als ik nu upgrade naar FB Amex Platinum kaart (incl de bonus punten), worden de 8 QF dit jaar nog bijgeschreven? Wat is überhaupt leidend? Het moment van aanvragen of het moment wanneer ze bijgeschreven worden?
    hoelang duurt het meestal voordat ze bijgeschreven worden?

Laatste vraag: Ik neem dat de Platinum kosten (€600) worden verrekend met mijn Gold (€170) kosten waardoor ik nog maar € 430 hoef te betalen of klopt dit niet?

20. AndréFB

AndréFB Newbie

Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Als de aanvraag direct wordt goedgekeurd, zullen de QFs waarschijnlijk nog wel dit jaar bijgeschreven worden. Geen garanties natuurlijk! Maar in mijn ervaring gaat dit behoorlijk snel (binnen 2 weken). Moment van bijschrijven is leidend, niet moment van aanvragen.

En ja, dit wordt verrekend. Sterker nog, je krijgt eerst geld terug voor de maanden dat je de Gold card niet meer hebt. En pas later worden de kosten van Platinum belast.

tjappie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina