Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. rosebud

    rosebud Newbie

    Berichten:
    47
    Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Bellen jullie amex nog om te laten weten dat je op vakantie gaat, zodat ze weten dat je kaart in het buitenland gebruikt gaat worden? Ik heb het de laatste paar keer niet gedaan, maar ga binnenkort door een paar verschillende landen reizen dus twijfel of het dan misschien toch wel handig is. Geen idee wanneer ze kaarten voor de zekerheid blokkeren.
     
  2. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb ze nog nooit gebeld als ik intercontinentaal reisde; kaart ook nog nooit geblokkeerd
     
  3. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.783
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Om een cc maatschappij te bellen dat een credit card die hoog staat aangeschreven bij reizigers te bellen dat ik naar het buitenland ga, gaat me een beetje te ver eigenlijk.
     
  4. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    670
    Leuk Bevonden:
    845
    Trofeepunten:
    348
    Na een opzegtelefoontje 'toch' overgehaald om te verlengen middels een downgrade naar FB Silver en een handje extra miles. Er werd geen moeite gedaan om me voor Gold te behouden.

    De beste man, ik had 'm toevallig 2 x aan de lijn, wist trouwens te vertellen dat hij met 30 collega's op de afdeling zit.
     
    lloydje33 en theflyingrobman vinden dit leuk.
  5. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Ja, dat doe ik wel eens als ik naar landen buiten Europa ga en de tickets niet met Amex heb kunnen betaald. Ze stellen dat altijd op prijs en verhindert m.i. toch onverwachte blokkeringen.
     
  6. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb vorige week overigens kunnen vaststellen dat de EUR-USD wisselkoers die Amex hanteert een stuk ongustiger is dan Bunq Bank. Ik heb nl. 2 kopjes koffie bij Starbucks in de USA apart afgerekend. Amex bleek een koers te hanteren van (afgerond) 1 EUR = USD 1,04 en Bunq 1 EUR = USD 1,06. 2 cent vind ik fors en weegt m.i. niet op tegen de (steeds verder dalende) waarde van een Flying Blue mile. Volgens mij is het verschil met andere valuta (bijv. CAD of MXP) nog groter want als ik mij niet vergis wisselt Amex dan nl. eerst niet-USD valuta om in USD en daarna nog eens in EUR.
     
  7. Jochem

    Jochem Newbie

    Berichten:
    13
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Zegt AMEX (en Bunq) ook waar ze de wisselkoers op baseren(vandaan halen)?
    Of waar ze de wisselkoers op baseren + hun eigen marge?
     
  8. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Dit vind ik terug in de algemene voorwaarden van Amex resp. Bunq:

    Algemene voorwaarden Amex

    Par. 2.6 Wisselkoersopslag 2,5%

    Par. 6.15:

    6.15. Omrekenen van transacties in vreemde valuta

    Als wij een transactie of terugbetaling ontvangen in vreemde valuta, zet onze zustermaatschappij AE Exposure Management Limited (‘AEEML’) deze om in euro’s op de datum waarop de transactie wordt verwerkt (die kan verschillen van de datum van de transactie of terugbetaling). Dit betekent dat de gebruikte wisselkoers kan afwijken van de wisselkoers die geldt op de datum van uw transactie of terugbetaling. Koersfluctuaties kunnen aanzienlijk zijn.

    De verwerking van een transactie of terugbetaling in vreemde valuta vindt als volgt plaats. Als de transactie of terugbetaling in Amerikaanse dollars plaatsvindt, zet AEEML het bedrag direct om in euro’s. In alle andere gevallen zal AEEML het eerst omzetten in Amerikaanse dollars en dan in euro’s, maar wij brengen slechts eenmaal een wisselkoersopslag in rekening.

    AEEML zal de volgende wisselkoers (deze wisselkoers noemen wij de ‘American Express Exchange Rate’) hanteren:

    • de bij wet voorgeschreven of gebruikelijke wisselkoers die wordt gebruikt in het gebied waar de transactie of terugbetaling plaatsvindt, of indien dit niet van toepassing is:

    • op basis van interbancaire tarieven geselecteerd uit de gangbare bronnen binnen de bedrijfstak op de werkdag voorafgaand aan de verwerkingsdatum.

    De American Express Exchange Rate wordt dagelijks van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van eerste kerstdag en nieuwjaarsdag, vastgesteld. Voor een indicatie van onze wisselkoersen kunt u de rubriek ‘Mijn account’ van het online account raadplegen of ons bellen.

    De kosten voor het omwisselen naar uw munteenheid (‘de valuta wisselkosten’) bestaan uit de American Express Exchange Rate en de wisselkoersopslag voor transacties die niet in euro zijn uitgevoerd. Wij zijn wettelijk verplicht u informatie te verstrekken waarmee u de valuta wisselkosten kunt vergelijken met de referentietarieven van de Europese Centrale Bank. Deze informatie kunt u vinden op onze website.

    Wanneer wij een transactie ter verwerking ontvangen in een andere valuta van de Europese Unie dan de euro, zullen wij u informeren via e-mail hoe de valuta wisselkosten voor deze transactie zich verhouden tot het referentietarief van de Europese Centrale Bank. U dient ervoor te zorgen dat wij over u huidige e-mailadres beschikken als u deze notificaties wilt ontvangen. Wij informeren u voor iedere transactie die wij ter verwerking ontvangen in een andere valuta van de Europese Unie dan de euro. U kunt u uitschrijven voor deze informatie door gebruik te maken van de uitschrijfmogelijkheid in iedere e-mail die wij sturen. Wij zullen u informeren zodra er andere notificatie/informatie mogelijkheden beschikbaar zijn in de toekomst.

    Wanneer u een transactie in een vreemde valuta doet, kunt u de optie krijgen om een derde partij (bijvoorbeeld het kaartaccepterende bedrijf) toe te staan uw transactie om te zetten in euro’s voordat deze aan ons worden voorgelegd. Als u daartoe besluit, worden de wisselkoers en eventuele provisies of kosten door de derde partij vastgesteld en kunnen deze een provisie of kosten omvatten.

    Aangezien wij in dat geval een transactie zullen ontvangen die door een derde partij is omgezet in euro’s, zullen wij geen wisselkoersopslag in rekening brengen.

    Algemene voorwaarden Bunq

    Kaart 5.

    Wanneer je betalingen doet of geld opneemt in andere valuta dan de euro,
    wordt het bedrag van de transactie omgezet naar euro via de Currency Cloud
    wisselkoers (inclusief netwerkkosten). De toepasselijke wisselkoersen kunnen
    van tijd tot tijd wijzigen. Kijk voor de laatste informatie met betrekking tot de
    kosten op onze website.
     
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
  10. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
  11. Menno

    Menno Silver Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    461
    Trofeepunten:
    63
    Zoals @Jasonkennedys schrijft is de verhoogde referralbonus weer actief! Gecheckt en geldt ook voor de Flying Blue Amex kaarten.
    * edit: op de homepage staat '60K punten', maar als je in de voorwaarden bij de FB kaart kijkt, krijg je 40K voor de referral, en krijgt de nieuwe kaarthouder 20k of 30k.

     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2023
  12. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb bij Avis een auto gehuurd in Amerika komende zomer met mijn amex fb platinum. Nu kom ik er toevallig achter dat de verzekering van amex een waarde van de auto dekt tot 75000 euro. Moet ik nu voor de zekerheid een aanvullende verzekering afsluiten bij Avis?
     
  13. Menno

    Menno Silver Member

    Berichten:
    567
    Leuk Bevonden:
    461
    Trofeepunten:
    63
    Als je in een Chevrolet Malibu rijdt niet, maar heb je een Lamborghini gehuurd dan wellicht slim ;-). Waar rijd je in?
    Ik weet wel dat er op het forum eerder over geschreven is.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  14. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Een grote suv, chevrolet suburban of vergelijkbaar. Daarnaast woon ik officieel niet in Nederland. Heb wel bij de reservering mijn buitenlands adres opgegeven.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2023
  15. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    624
    Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    Zou je dan nu ook FB kunnen referren vanuit Regulier en andersom?
     
  16. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
    Volgens mij niet, maar ik weet dat niet 100% zeker
     
  17. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.653
    Leuk Bevonden:
    1.710
    Trofeepunten:
    523
    Nee, dat kan niet.
     
  18. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    254
    Leuk Bevonden:
    252
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb ook een gevalletje AMEX "service" bij de hand, dat past zowel in dit topic, maar ook in het FB topic:
    Eind November 2022 werd ik FB Plat. Ik ben in bezit van de FB AMEX Plat kaart, voorzien van de nodige partnerkaarten voor de gezinsleden. Dus heeft 1 persoon met een Plat partnerkaart recht op Plat for 2. Ik heb begin december die aanvraag ingediend. We leven nu in Juli, en raad eens? Het is nog steeds niet voor elkaar!
    Wat is er gebeurd: Men heeft onze dochter Plat for 2 gegeven, iplv mijn vrouw.
    Nu komt het mooiste: dochter heeft een Gold partnerkaart, dus kan zij niet eens Plat for 2 krijgen!!
    Vele telefoontjes, en meerdere excalaties verder, maar men krijgt het niet gecorrigeerd. AMEX wijst naar FB, en uiteraard wijst FB naar AMEX.
    Dit is toch niet te geloven?!
    Ik heb inmiddels een vast contactpersoon op de ledenservice die dit behandeld.
    Wat is er aan de hand bij AMEX?
     
  19. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb mijn amex fb blue platinum sinds september vorig jaar. Vanaf wanneer kan je bellen voor een verlengingsaanbod?
     
  20. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.653
    Leuk Bevonden:
    1.710
    Trofeepunten:
    523
    Vol blijven houden met klagen. Vorig jaar ook zoiets gehad en is uiteindelijk opgelost.
     
    michiel1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina