Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    615
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Iemand weleens geprobeerd en FB Gold card te upgraden naar een Platinum Metal? Kan dit eigenlijk?
     
  2. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben benieuwd naar jullie mening of tips!
    - Ik wil dit najaar met de dubbele XP wat runs gaan doen om van FB Gold naar FB platinum te gaan (en hopelijk een buffertje voor de komende jaren). Ik hoop in September Platinum te halen. In december de eerste vlucht waarbij ik evt. Platinum for 2 kan gebruiken.


    Nu wil ik een Amex FB gaan nemen. Is het handig om eerst een Gold kaart te nemen, en over X maanden te upgraden naar Platinum? Of gelijk platinum nemen?

    Thanks!
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  3. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.568
    Leuk Bevonden:
    2.368
    Trofeepunten:
    583
    Dat ligt eraan wat je ermee wilt, is de plat for 2 het enige of denk je ook gebruik te maken van bijv de huurautoverzekering in de periode tot dec? Anders kun je beter beginnen met een gratis gold kaart en dat na 6 maanden upgraden naar plat.

    Wil je gelijk je plat status kunnen delen? Dan kun je het beste de kaart in december aanvragen en krijg je 50% korting en ook 20k miles.

    Beide is overigens gebaseerd op de referentie vanuit een bestaand amex lid. Dit geeft je verreweg de beste opties dmv een van de vele handtekeningen op het forum.
     
  4. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    Puur voor de XP is het handig om eerst de Amex FB Gold aan te vragen en dan 6 maanden erna te upgraden naar Platinum. Dan krijg je dus eerst 30XP en 6 maanden later 60XP.

    Zoals meerdere forumleden hebben ervaren loont het om een aantal keer te bellen voor een beter upgrade aanbod (meer miles) dan online te krijgen is. Even de laatste paar pagina’s van deze thread doorlezen, dan weet je waar je op moet mikken bij het upgrade gesprek.
     
  5. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Plat for 2 is leuk, maar het is in december vooral loungetoegang voor de derde reiziger. Autohuur verwacht ik niet in de periode tot december.

    Als ik nu in juni met een gold kaart begin; kan ik dan (1) in december ook gebruik maken van de 50% korting? Of betaal ik dan gelijk 600 euro voor de platinum kaart?

    Dankjewel!
     
  6. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Over welk upgrade aanbod heb je het? Upgrade van gold > platinum na 6 maanden? (halve kaartbijdrage + miles?) Ik lees wel veel over de verlenging waar je geluk moet hebben een aardige medewerker te treffen.
     
  7. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    Precies, die van gold naar plat na 6 maanden. Geluk of doorzettingsvermogen haha of een combinatie van die twee. Inderdaad die 50% korting + miles moet eruit te slepen zijn. (Edit: afhankelijk van je spend/uitgavenpatroon.)
     
  8. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.568
    Leuk Bevonden:
    2.368
    Trofeepunten:
    583
    Inderdaad, het aanbod is vaak wel afhankelijk, 24K miles krijg je altijd maar dan vaak wel tegen de normale 600 euro. Soms nog korting mogelijk maar zoals @BartF al aangaf afhankelijk van spend en medewerker die je aan de lijn hebt.
     
  9. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    "Afhankelijk van spend/uitgaven". Meer uitgeven = rijke stinkerd = géén korting (want die kan het toch wel betalen), of juist interessant om die persoon vast te houden vanwege de commissie die AMEX vangt ;).

    Is er ook nog een verschil voor amex met een upgrade van een kaart die pas 6 maanden actief is (dus nu gold nieuw aanvragen en over 6 maanden platinum), of dat iemand al 2,5 jaar een gold kaart heeft en dán wil upgraden? In het tweede geval kan ik me een korting beter voorstellen.

    Vat ik het dan goed samen:
    Nu een gold kaart nemen = 30XP+20K Miles 'gratis'. Overstappen naar AMEX FB Platinum na 6 maanden = +24K miles, maar waarschijnlijk geen korting op bijdrage en het volle pond betalen?
    Dan is direct platinum (30XP+24K mislopen) voor 300 euro jaarbijdrage wellicht een betere deal?
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  10. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    474
    Trofeepunten:
    63
    @Menno als jij in december platinum for 2 wilt gebruiken ga je het qua verwerkingstijd het niet redden om te starten met een FB Amex gold. Daarnaast moet je ook rekening houden dat het delen van je status een paar weken kan duren.

    Dus als december inderdaad een harde vereiste is als deadline voor het delen van je status, kan je het beste direct platinum kaart beginnen en gelijk voor de persoon met wie je de status wilt delen een sub-kaart aanvragen, zodat je in september het delen van de status kunt aanvragen.

    Mocht je er echter vrede mee hebben om de status pas te kunnen delen in 2022, dan is de route van gold > platinum gunstiger omdat je op deze manier in totaal 30XP extra pakt.

    (en mocht je dit nog niet gedaan hebben, koppel gelijk je flying blue account aan een Accor account voor eenmalig +5XP bij je eerste vlucht en +5XP bij je eerste overnachting, zie het artikel van InsideFlyer voor instructies :))
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Moet de Platinum for 2 persoon ook een AMEX FB hebben? Of kan die z'n eigen/geen AMEX hebben?

    Accor is gekoppeld, eerste overnachting moet nog komen :)


    EDIT 09:38
    Gevonden dat de tweede persoon inderdaad ook een AMEX Platinum moet hebben. Zoals ik het zie mag dat een gratis tweede kaart zijn van de hoofdkaarthouder. https://www.americanexpress.com/nl/service/flying-blue-voordelen/platinum-for-2/
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2021
  12. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.568
    Leuk Bevonden:
    2.368
    Trofeepunten:
    583
    Correct.
    Dat klopt, Amex heeft zelfs de eis dat de 2de kaarthouder op hetzelfde adres moet wonen of je moet aantonen dat er een familieband is. (het werd nog wel eens verhandeld en dat vond AMEX niet leuk).
     
  13. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    474
    Trofeepunten:
    63
    @Menno helemaal correct! Jij als (toekomstig) FB Amex Platinum kaart houder vraagt een gratis extra platinum kaart aan op de naam van de persoon (= sub-kaart houder) met wie je de status wilt delen.

    (Het maakt overigens niet uit als die persoon al zelf ook een eigen Amex kaart heeft, dit staat er in principe los van)
     
    Menno en lloydje33 vinden dit leuk.
  14. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    Volgens mij kun je je eigen vragen al beantwoorden ;-). Amex zal die korting waarschijnlijk verstrekken op basis van loyaliteit en uitgaven (meer/hogere uitgaven is meer kans op korting). Je punt van rijke stinkerd werkt waarschijnlijk anders. Als een rijke stinkerd belt voor een korting dan zal die zonder veel gedoe gegeven worden om die persoon te behouden. Maar de vraag is of iemand die meer dan, laten we zeggen, 100k privé uitgeeft per jaar op de kaart de moeite en de tijd neemt om te bellen voor een paar honderd euro korting. Is een persoonlijke keuze natuurlijk maar je begrijpt mijn punt.

    Wat @theflyingrobman ook al aangeeft is de keuze zeker afhankelijk van hoe belangrijk het is dat je in december de Platinum kaart hebt en of je die 30XP en 20k miles heel erg ‘nodig’ hebt. Succes met de keuze en veel vliegplezier komende tijd!
     
    ppt en Menno vinden dit leuk.
  15. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    441
    Leuk Bevonden:
    355
    Trofeepunten:
    63
    Is het een scenario dat ik mijn moeder (op ander adres) mijn tweede plat kaart geef – en dat mijn vader (zelfde adres als moeder) via een referral link van mij een eigen gold kaart neemt? Of wordt er dan moeilijk gedaan omdat dat twee personen op hetzelfde adres zijn?
     
  16. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    474
    Trofeepunten:
    63
    Het zelfde adres is geen probleem, immers het zijn twee verschillende personen. Wellicht dat een en/of rekening wel roet in het eten kan gooien, dus mochten je ouders ieder een eigen rekening hebben zou ik die gebruiken voor de desbetreffende kaarten om gedonder te voorkomen.

    (ook bij een sub-kaart moet je een bankrekening nummer opgeven van de tenaamstelling van de kaart, ookal wordt het geld bij jou als hoofdkaart houder afgeschreven)
     
    lloydje33 en Menno vinden dit leuk.
  17. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Vanmiddag contact met Amex over opzeggen FB silver na gratis jaar. Aanbod 50% korting. Gevraagd of iets anders mogelijk was. Voorstel 5000 miles en 3 maanden 1 mile per euro extra. Laatste genomen.
     
    Carel1, MoonJ, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Na het inloggen op de Amex site zag ik de aanbieding:
    Besteed €10 met Apple Pay en krijg €5 terug.Tot twee keer toe.

    Je moet je kaart aanmelden, de actie is voor maximaal 6000 deelnemers. Je wordt er niet rijk van, maar toch..
     
  19. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Nieuw datapunt:

    FB Plat verlengd met 50% korting, 5.000 miles, en 3 maanden dubbele spend-miles. Die 5k miles waren een extraatje - ik had om 10k gevraagd. Maar goed, ik vond het wel weer even prima zo
     
    Thijsk, Amsterdam, lloydje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Royke

    Royke Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Vraagje:

    Ivm het weinige gebruik vanwege de coronarestricties overweeg ik om mijn AE FB Gold Card op te zeggen. Ik belde met AE en zij gaven de volgende opties aan bij verlenging: volledige bijdrage (180 eur) + 20.000 Miles of switch naar Silver (75 eur pj) met 5000 Miles).

    op zich vind ik het wel interessant om op een van die aanbiedingen in te gaan en nog even afwachten of de reissituatie significant gaat verbeteren.

    Ik begreep dat stel ik dat de kaart vervolgens enkele maanden later alsnog opzeg ik de kaartbijdrage pro rata terug krijg. Hoe zit dit met de Miles die je toegekend krijg (20.000/5000)? Worden die dan ook pro rata teuggevorderd (of zelfs in zijn geheel)?

    hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
     

Deel Deze Pagina