Sinds anderhalve maand heb ik mijn emailbeveiliging opgeschroefd door geen enkele afbeelding meer automatisch te laten downloaden in Gmail.
Vandaag lag er een brief van Amex op de deurmat dat mijn emailadres mogelijk niet correct is omdat Amex 'niet in staat is geweest me per email te bereiken' met mijn maandelijkse rekeningoverzicht.
Dat overzicht heb ik gewoon ontvangen, op 3 mei, en mijn email is niet gewijzigd sinds 2014. De email is ook niet hard of soft gebouncet.
Een paar aanbevelingen in de brief: inloggen op americanexpress.nl om emailadres te controleren en
[email protected] toevoegen aan veilige afzenders.
Amex gebruikt trackingsoftware om bij te houden of je een email opent - dat is geen nieuws. Waarschijnlijk wordt je emailadres aangemerkt als incorrect nadat ze een verzonden email niet hebben kunnen tracken. En dan wordt er meteen een maandoverzicht uitgeprint en opgestuurd met begeleidende brief. Het opmerkelijke is wel dat ik zo'n beetje direct na ontvangst van de email wel heb ingelogd op americanexpress.nl en m'n rekeningoverzicht heb bekeken. Hun webtracking is dus slecht gesynchroniseerd met hun emailtracking.
Daarnaast nog iets bijzonders: het emailadres dat je volgens de Amex-brief moet toevoegen aan veilige afzenders, wordt bij mij door Amex helemaal niet gebruikt als afzender. Wel als reply-to, maar dat is iets anders. Ze versturen vanuit een cname op aexp.com i.p.v. americanexpress.nl.
Zojuist Amex gebeld en in hun systeem stond inderdaad dat mijn emailadres incorrect was. Ik heb aangegeven vorige week nog emails ontvangen te hebben van ze, maar dat mocht niet baten, computer says no. Advies was om een ander mailadres te gaan gebruiken.
Hebben anderen dit ooit meegemaakt? Wellicht met mails op zakelijk adres in Outlook, waar afbeeldingen ook niet gedownload worden? Of zou het niets met de trackingsoftware te maken hebben, maar is er toch iets anders aan de hand?
Klik om te vergroten...