Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Remco

Remco Newbie

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Dat was ook precies mijn overweging om op die aanbieding in te gaan!

2. Jack of all trades

Jack of all trades Blue Tier

Leuk Bevonden:
    684
    Trofeepunten:
    123
    Wie heeft ervaring met overschrijving van een FB Amex Plat naar een ander land? Sinds kort sta ik geregistreerd in Canada en denk na over een transfer, omdat credit historie 0.0 is. En je krijgt 50.000 miles cadeau + 200 dollar travel cadeau bon. Altijd welkom :) Schijnbaar simpel te regelen via dit formulier http://www.americanexpress.com/ca/en/content/our-cards/moving-to-canada.html of ligt het toch anders?

3. Aex

Aex Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik vlieg vaak naar Londen en overweeg een FB Amex kaart te nemen. Als je via de KLM-website boekt wordt standaard een toeslag van EUR 7,50 gerekend voor betaling met creditcard (bankoverschrijvingen zijn gratis). Geldt dit ook voor boekingen met FB Amex? (Als je bijv een keer per maand een vlucht boekt zou dat de kosten van de kaart al meer dan verdubbelen, voor zilver...).

4. Remco

Remco Newbie

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Ja, helaas wel. Belachelijk.

5. Aex

Aex Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hmmm...dank. Nog een vraagje: als je een ticket boekt in GBP of CHF (via de locale Britse of Zwitserse KLM website) en betaalt met je FB Amex kaart in EUR, krijg je dan een "redelijke" wisselkoers? Ik heb bij andere creditcards meegemaakt dat er dan een fors nadelige koers wordt berekend, die het ticket indirect een stuk duurder maakt...

6. Remco

Remco Newbie

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    De wisselkoers zelf is prima, maar AMEX rekent een wisselkoerscommissie van 2,3%. Dat is fors meer dan andere creditcards.

7. leninislost

leninislost Newbie

Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    3
    Ik zoek nu naar meest kosteneffectieve manier om zoveel mogelijk als ik vlieg businessclass te vliegen, sta op het punt om mijn volgende ticket aan te schaffen.

Begrijp ik uit alle postings dat de volgende aanpak het beste is:
    1: zo spoedig mogelijk FB amex silver aanschaffen via referral of andere methode zodat ik gratis punten krijg.
    2: na drie maanden upgraden naar gold, na 3 maanden upgraden naar platinum en die na drie maanden opzeggen en dan na drie maanden weer de silver aanschaffen. zo ja wat kost me dit dan feitelijk per jaar? Zijn er verborgen hoge kosten, bijvoorbeeld ik schaf iets aan in japan in yen, worden er dan belachelijk hoge "currency exchange" kosten in rekening gebracht
    3: zo veel mogelijk handig boodschappen doen met die kaart, waar kan ik hem eigenlijk in nederland overal voor gebruiken?
    4: kan ik het beste even wachten met aanschaf ticket tot die FB amex kaart binnen is?

Andere vragen:
    - Wat is eigenlijk het grootste voordeel van een hoog FB niveau? Krijg je bijvoorbeeld meer business upgrades aangeboden bij een hoger niveau als er nog plek over is?
    - Is het mogelijk om aan de FB niveaus een percentage te koppelen van de hoeveelheid korting die ze feitelijk gemiddels ongeveer opleveren?
    - Ik las dat klm businessclass tickets gaat veilen, wat betekent dat eigenlijk voor mijn target zo veel mogelijk business class vliegen.

8. Basjep

Basjep Silver Member

Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ik kan je alleen met deze vragen helpen.

1- Persoonlijk vind ik de grootste voordelen Skyprio, lounge toegang en de extra miles (50% bij silver, 75% bij gold en 100% bij plat.) Uit jouw verhaal begrijp ik dat je meestal al business class vliegt, in dat geval is dat laatste het grootste voordeel omdat je die andere ook al bij een business class ticket krijgt. Upgrades zijn bij KLM in mijn ervaring vrij zeldzaam.(Ik vlieg niet zo veel intercontinentaal dus misschien op die routes wel)

2- Dat zal lastig gaan denk ik omdat er een hoop variabelen zijn.

3- KLM veilt al business class tickets. Op sommige vluchten krijg je deze mogelijkheid aangeboden als je een ticket in Y hebt geboekt. Ik heb zelf is een business class upgrade gewonnen voor 110€ op AMS-BCN. Een van de vereisten om in aanmerking te komen voor de veiling is dat je gehele reis door KLM zelf uitgevoerd wordt.

9. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Kijk hier voor wat basics (en ja, ook een referral) over de FBAMEX: http://ikvliegveel.com/flyingblue-amex/

1 je krijgt geen gratis punten als zodanig, je verdient punten met je spend. Hogere kleur kaart = meer punten per euro, dus dan doe je beter de Gold of Plat
    2 dat is een goeie strategie om zoveel mogelijk bonus te krijgen, maar heeft ook nadelen
    3 weinig supermarkten accepteren de AMEX. De Marqt wel, en ook een aantal Jumbo's en Dirks. Kijk ff op hun sites. Zie ook de tip over het FB online shoppingmall in het artikel. En de Paypal tip.
    4 ja, want op KLM/AF spend krijg je meer bonus dan reguliere spend

andere vragen:
    - bij FB Gold is de SkyPriority een grote plus. Ook de bonus in punten. Upgrades zijn bij KL inderdaad zeldzaam (zoals Basjep al zegt)
    - nee, dat is niet mogelijk: verschilt van case tot case
    - bieden voor upgrade is per saldo goedkoper dan een C ticket kopen, maar je onzekerheid is ook groter...

Voor de volledigheid, met een FBAMEX Gold heb niet automtisch FB Gold (elite+) status.

Basjep vindt dit leuk.
  10. krng

krng Newbie

Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    8
    Welke nadelen zijn dat, behalve dat je goed je gegevens moet bijhouden en bereid moet zijn dat er misschien een akward gesprek tussen zit.

Ik heb nu Zilver, die ga ik binnenkort upgraden naar Gold voor de miles en dan na paar maanden opzeggen omdat mijn vriend net een nieuwe Gold heeft die een jaar gratis is en we toch alles samen aankopen. Na een goede 6-tal maanden gebruik ik dan zijn Gold om een nieuwe referral te krijgen voor wat er op dat moment goed uitkomt. Voor mij draait t meer om de welcome miles dan de qualifying segments, want ik zal toch nooit verder komen dan Silver en dat is nu ook niet echt worth the trouble om het maar zo te zeggen.

11. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    administratie, wat je zelf al aangeeft, is één van de nadelen. Ander nadeel is dat je minder Award Mijlen verdient met je spend met een Silver kaart als je het vergelijk met bv. een Platinum. Als je een redelijke spend hebt, dan kan dat duizende mijlen schelen.

12. krng

krng Newbie

Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    8
    mwa bij de upgrade van Silver naar Gold krijg ik nu 15.000 miles, dan moet je wel echt heel veel uitgeven als je meteen voor Gold gaat. Platinum neem ik niet, de jaarlijkse fee is toch te hoog voor de miles die je ervoor krijgt (met de hoeveelheid die ik ermee uitgeef) Heb ook een Chase Sapphire Preferred, dat is ook lekker verdienen en die heeft geen FOREX fee! :)

Laatst bewerkt: 2 nov 2014
  13. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    ja, als je puur voor de signon/upgrade bonus gaat is entry-silver-gold en weer terug een goeie strategie. Je kunt toch ook wel de Plat overwegen. Als je die na 3 maanden opzegt kosten die 20k miles je feitelijk 'maar' 150 euro. Dat is op zich veel geld voor die miles, maar met 0,0075 eur/mijl nog wel de moeite waard als je een concreet doel hebt voor de mijlen.

Hoe heb je die Chase Sapphire Preferred aangevraagd? Daar heb je een US credit rating voor nodig toch?

14. jvz

jvz Blue Tier

Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Upgraden naar een hoger niveau bij Amex kan trouwens pas na 6 maanden kom ik net achter.. Ik heb onlangs een silver card aangevraagd en bij mijn verzoek om upgrade kreeg ik te horen dat ik zes maanden moet wachten..

15. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Hoe zit het met sparen van Level miles bij AMEX FB Plat? Is dat alleen op uitgaven bij KLMAIRFRANCE?

16. menzo2003

menzo2003 Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ja,

"Level Miles sparen

Naast Award Miles ontvangt ook 2 Level Miles per bestede euro als u bij KLM en AIR FRANCE uw tickets betaalt met uw Flying Blue - American Express kaart. Zo behoudt of bereikt u nog sneller een hoger Flying Blue-deelnemersniveau."

high_class vindt dit leuk.
  17. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    misschien net een verkeerde callcenter agent getroffen, het is volgens mij echt 'maar' 3 maand

18. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    ja, alleen voor KL/AF spend

high_class vindt dit leuk.
  19. krng

krng Newbie

Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    8
    Heb goede vriendin in de VS die de kaart heeft aangevraagd en mij Authorized User heeft gemaakt. Ik gebruik hem dagelijks, Ze gebruikt hem zelf alleen voor het boeken van reisdingen en alle punten zijn voor mij :)
    Echt bizar trouwens - zij heeft erg goede credit rating ma laag inkomen ma ze kan theoretisch elke maand minstens 2x haar jaarsalaris op credit card zetten...

SVDH en Ipponmaster vinden dit leuk.
  20. Skywalker88

Skywalker88 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    128
    ik heb net een nieuwe kaart en vroeg me af wanneer de maandelijkse afschrijving plaats vindt. ik heb een debitsaldo van ruim 2000 euro, maar heb bijna nooit zoveel geld op mijn betaalrekening. kan ik niet net als bij ICS zelf alvast wat betalen ofso?

Deel Deze Pagina