FB Mileage runs (segmenten dan vooral)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Hastamanana, 11 sep 2014.

  1. Trippel

    Trippel Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    13
    Nee, dat vergeet ik helemaal niet. Ik heb dit zelfs expliciet genoemd.
    Maar ik probeerde tevens inzicht te krijgen in de financiële voordelen.

    Snap tevens dat het niet eenvoudig is om een (betrouwbaar) platinum lid te vinden.

    Bij wat volgende vluchten zal ik ook eens gaan kijken of ik met wat omwegen op mijn bestemming kan komen en zo net wat meer XP's binnensleep.

    Denk overigens dat als de XP's echt belangrijk zijn, de aanschaf van een AMEX FB Platinum voor velen ook een goede zaak zou zijn. Elk jaar sowieso 60 XP's, los nog van de andere voordelen zoals 1,5 mile per besteedde Euro
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2018
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  2. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Ik merk inderdaad op dat FlyingBlue status behalen veel moeilijker is dan bij andere programma's. De rewards (lounge toegang en prioritytoegang e.a.) zijn leuk, maar enkel interessant als je dan veel eco vliegt. Het spijtige is dat je met eco vliegen nooit een status gaat behalen tenzij je enorm veel vliegt. Voor mij lijken de nieuwe criteria om status te halen bij FlyingBlue veel te hoog: je moet genoeg business vliegen om de status te behalen, je moet genoeg eco vliegen om iets aan je status te hebben.

    Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat ik bij Star Alliance "profijt" heb, terwijl voor hetzelfde te doen bij FlyingBlue, ik niet eens silver zou kunnen halen. Ik vind het dan ook vreemd om te zien dat er zo weinig mensen into Star Alliance zijn, vermoedelijk omdat de vliegen uit AMS en het de basis is van KLM. Ik reis vrij (vanuit BRU) veel en dat is regelmatig in eco. Met een paar eco-vluchtjes heb ik ook Star Alliance Gold met gemakzucht bereikt, zonder dat ik puur heb gevlogen voor status. Het is dus weliswaar een sweet spot in de statuswereld, zeker voor Europeanen die met Aegean kunnen vliegen.

    De Star Alliance Gold status behalen eist meer criteria dan de status te behouden dus het krijgen was iets moeilijker:

    - 2 (voor silver) + 4 (voor gold) segmenten met Aegean voor minder dan 300 euro, waarvan ik 2 segmenten heb kunnen upgraden naar business, je krijgt nl. upgrade vouchers na behalen van silver

    - Een vlucht (RT) naar PEK via CPH/ARN voor 400 euro met SAS

    - Een vlucht (RT) naar JNB via ADD voor 400 euro met Ethiopian

    Dit bracht me de Gold status op, +- 55k mijlen (goed voor one-way First Class met LH van FRA naar DEL of DXB) en de Aegean perks (4 upgrade vouchers). Aangezien mijn vriendin niet graag vliegt helpt mijn status voor de priority-toestanden en loungetoegang om reizen aangenamer te maken.

    De 14 segmenten die ik vernoemd heb lijken misschien veel, maar éénmaal status heb je 4 aegean vluchten per jaar nodig en 12,000 mijlen met Star Alliance of 24,000 mijlen met Star Alliance.

    De status behalen heeft mij iets meer als €1K gekost, wat niet eens het hoofddoel was van de vluchten. Het behouden van de status kan ik makkelijk voor vluchten aan 500€ per jaar en de earnings van mijlen is (nog) niet revenue-based en dat is de reden dat ik loyaal blijf aan Aegean. Mocht ik dan toch de jaarlijkse 4 vluchten met Aegean moeten doen om mijn status te behouden zou ik zeker €200 investeren om een weekendje op Corfu of Kreta te vertoeven, zeker als ik de 4 segmenten kan upgraden met mijn vouchers omdat ik Gold status heb! Grootste nadeel dan hier zo is dat je wel de YQ tax moet betalen van een award ticket. Voor een LH First Class ticket kan dat makkelijk schommelen tussen 250-350 euro!

    (sorry voor de wall of text :p)
     
    JDE, Ambtenaruh, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Aegean is inderdaad een topper in de *A-hoek, zou goed kunnen dat ik daar op een gegeven moment voor ga. Maar toch, voor de AMS-based mensen is ST elite+ waardevoller. Goed punt wel, ik ben het ermee eens dat over het algemeen het het niet waard is puur te runnen voor status bij FB.

    Hoe kom je trouwens aan de 55k mijlen? Verdiensten voor deep-discount eco vallen me toch altijd wat tegen, en zelfs met 100% haal je de 55k niet met deze vluchten :)
     
    Ambtenaruh en lloydje33 vinden dit leuk.
  4. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    878
    Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    volgens mij, correct me any1 if i'm wrong, kan je uitgaven bij KLM/AF gespreid betalen, dus ja, ook als je via Duitse AF boekt.
    vul de gegevens in in GF, en ga spelen met de data (je hebt daar een overzicht van verschillende data en prijzen), bv https://goo.gl/flights/xMGRj
    huh?
     
  5. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    ET en SK zijn beide 100% earnings. In eco.
    Heb even teruggekeken en heb inderdaad de SK in Premium economy gedaan, wat 200% is. De earnings van Aegean zijn ook vaak hoger en als je status hebt zoals Silver krijg je nog een extra 10%. Bij gold is dat 20%.
     
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ah, dat was hem. SK PE is inderdaad een goed punt van het programma.
     
  7. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    806
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    @Unusualtravelblog: Je hebt volkomen gelijk wat betreft *A, maar voor veel Nederlanders is KLM inderdaad de meest voor de hand liggende optie, met name voor Europese vluchten. Maar ik neem aan dat jij vaker Brussels Airlines pakt voor de korte Europese vluchten? Bovendien is de *A lounge in AMS tamelijk slecht vergeleken met de Crown Lounge.

    Inderdaad, STE+ is via FB moeilijk te behalen. En als je al business vliegt (wat zo ongeveer een vereiste is om te kwalificeren), heb je weinig meer aan je status. Daarentegen heb je daar bij *A Gold wel weer wat aan (LH Senator Lounge).
     
  8. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Ik vlieg soms Brussels Airlines maar baal Wel dat ik geen mijlen verdien bij Aegean voor deze vluchten met SN. De lounge in Brussels Airport is van Brussels Airlines en is dik in orde. Die van skyteam zou dan weer triestig zijn in vergelijking met The Loft Lounge van *A. Ik neem dan aan dat het dan afhangt van de leading carrier per luchthaven :)
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  9. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    806
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Precies, dat is het nadeel dat AMS zo KL/ST heavy is.
     
  10. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.426
    Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    Nog slechter? Ik vind het in de Crown Lounge een drama sinds ze van cateraar zijn gewisseld. Oude kapotte stoelen. Dat kan toch niet slechter?
     
    thomassmit en Unusualtravelblog vinden dit leuk.
  11. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    188
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    Waar vind je zulke deals? Als ik een run doe dan moet het wel echt vakantie worden, niet alleen maar 's ochtends instappen op Schiphol en 's avonds weer terug. Ik heb nog maar 14 XP nodig voor gold dit jaar (heen en weer naar Stockholm via CDG is genoeg dus) maar als ik alvast een mooi begin heb voor volgend jaar dan is dat ook mooi!

    Ik heb tot nu toe trouwens alleen economy gevlogen en zo punten gespaard, plus met een amex gold 30 XP erbij. Op Europese vluchten vlieg ik sowieso niet business dus daar pluk je er de meeste vluchten van.

    Zit eraan te denken nog een lang weekend NYC te doen voor mijn punten, even via Google Flights snel checken welke met een 787 zijn en gaan ;)

    Trouwens nog een random tip voor mensen die naar de VS reizen en sowieso al moeten overstappen: kijk (via Google Flights bijv.) of je een overstap in Canada kan maken, als je het op de heen- en terugweg doet dan scoor je 6 tot 20 XP meer!

    Maar, ik blijf wel benieuwd over waar je die AMS-CDG-DUB voor 427 euro in business class vindt!
     
  12. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Je hebt veel europese steden via CDG voor +- 400 in business. Gewoon spelen met google flights of ITA. Ik vind ITA fijn, want dan doe je gewoon AMS via CDG naar (5 bestemmingen die je tof lijken). Genoeg keuze dan altijd, voor paar tientjes meer ook Moskou, Athene, Kiev en soms Tel Aviv.
    En boeken via OTA, kom je vaak genoeg onder de 400 uit.
     
    Daan3 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  13. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    878
    Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Voila: https://goo.gl/flights/EGJme €428, 60xp, mocht je dit jaar nog willen gaan, vrijdag heen, zondag terug. Verder even spelen met je parameters zoals hierboven door @danfl44 al is aangegeven, AF past vaak de prijs dan weer snel aan, dus of via een OTA zoeken, of spelen met de tijden en dagen op AF site kan helpen..
     
    beuse242 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  14. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.664
    Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
  15. Tristan88

    Tristan88 Blue Tier

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    124
    Trofeepunten:
    33
    Iemand nog een leuke tip voor een mileage run maar dan écht voor Miles i.p.v. XP?

    Verdien genoeg XP’s voor mijn status dus het leek mij juist leuk om tussen €500,- en max €1000,- uit te geven om echt wat Miles bij te schrijven en een leuke trip te hebben.

    Uiteraard verdien ik ook genoeg Miles met mijn zakenreizen, maar een mileage run lijkt me leuker dan een XP run. Boeken moet denk ik sowieso via Delta toch om ook echt Points per Mile ivm spend te krijgen?

    Beschikbaarheid na 18 febr. Tot die tijd vol met afspraken / reizen.

    Ben benieuwd naar evt. uitkomsten. Of is het al vrij snel duidelijk dat écht miles verdienen er niet meer in zit?

    Thanks :)
     
  16. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Als je echt voor Miles wilt gaat zou ik wachten tot er een fare langs komt zoals de Panda-fare of een Skyteam sale richting de oostkust in business dan zit je vaak wel rond de 1100-1200 euro.

    Anders kunnen Premium Economy Fares ook wel een mooie sloot Miles opleveren.

    Alles in Economy is niet echt meer aantrekkelijk omdat je met Delta bijna altijd een basic-Economy boekt nu.
     
    Tristan88 vindt dit leuk.
  17. Tristan88

    Tristan88 Blue Tier

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    124
    Trofeepunten:
    33

    Thanks voor je info!

    Wat is een panda fare?
    En wat versta je onder een sloot miles, kun je een indicatie afgeven?
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  18. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.664
    Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
    De Panda fare was een fare, die naar Chengdu ging, vandaar de Panda fare ;) Zo had je via Qatar de "Sake-fare" naar Tokio, en onlangs de "Satay-fare" naar Penang, Maleisie...

    Overigens levert premium select bij Delta meer op dan business :confused:

    Als je dus echt veel miles wilt gaan harken, zou ik kijken om op 2 losse tickets te vliegen, eerst positionering naar de VS en dan in Delta Premium Select naar ergens in Azie en weer terug.
     
    lloydje33, thomassmit, Daan3 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Tristan88

    Tristan88 Blue Tier

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    124
    Trofeepunten:
    33
    Thanks!
     
  20. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Het hangt een beetje van je status af. Maar 20k Miles moet er zeker wel inzitten als je FB Gold of Platinum bent.

    @Godenzoon14: dat is nog wel een interessant statement. Heb je hier voorbeelden van? Neem aan dat de cost per mile in het geval van premium select Delta tickets veel beter is dan bij een business ticket?
     
    Tristan88 en Godenzoon14 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina