Ik merk inderdaad op dat FlyingBlue status behalen veel moeilijker is dan bij andere programma's. De rewards (lounge toegang en prioritytoegang e.a.) zijn leuk, maar enkel interessant als je dan veel eco vliegt. Het spijtige is dat je met eco vliegen nooit een status gaat behalen tenzij je enorm veel vliegt. Voor mij lijken de nieuwe criteria om status te halen bij FlyingBlue veel te hoog: je moet genoeg business vliegen om de status te behalen, je moet genoeg eco vliegen om iets aan je status te hebben.
Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat ik bij Star Alliance "profijt" heb, terwijl voor hetzelfde te doen bij FlyingBlue, ik niet eens silver zou kunnen halen. Ik vind het dan ook vreemd om te zien dat er zo weinig mensen into Star Alliance zijn, vermoedelijk omdat de vliegen uit AMS en het de basis is van KLM. Ik reis vrij (vanuit BRU) veel en dat is regelmatig in eco. Met een paar eco-vluchtjes heb ik ook Star Alliance Gold met gemakzucht bereikt, zonder dat ik puur heb gevlogen voor status. Het is dus weliswaar een sweet spot in de statuswereld, zeker voor Europeanen die met Aegean kunnen vliegen.
De Star Alliance Gold status behalen eist meer criteria dan de status te behouden dus het krijgen was iets moeilijker:
- 2 (voor silver) + 4 (voor gold) segmenten met Aegean voor minder dan 300 euro, waarvan ik 2 segmenten heb kunnen upgraden naar business, je krijgt nl. upgrade vouchers na behalen van silver
- Een vlucht (RT) naar PEK via CPH/ARN voor 400 euro met SAS
- Een vlucht (RT) naar JNB via ADD voor 400 euro met Ethiopian
Dit bracht me de Gold status op, +- 55k mijlen (goed voor one-way First Class met LH van FRA naar DEL of DXB) en de Aegean perks (4 upgrade vouchers). Aangezien mijn vriendin niet graag vliegt helpt mijn status voor de priority-toestanden en loungetoegang om reizen aangenamer te maken.
De 14 segmenten die ik vernoemd heb lijken misschien veel, maar éénmaal status heb je 4 aegean vluchten per jaar nodig en 12,000 mijlen met Star Alliance of 24,000 mijlen met Star Alliance.
De status behalen heeft mij iets meer als €1K gekost, wat niet eens het hoofddoel was van de vluchten. Het behouden van de status kan ik makkelijk voor vluchten aan 500€ per jaar en de earnings van mijlen is (nog) niet revenue-based en dat is de reden dat ik loyaal blijf aan Aegean. Mocht ik dan toch de jaarlijkse 4 vluchten met Aegean moeten doen om mijn status te behouden zou ik zeker €200 investeren om een weekendje op Corfu of Kreta te vertoeven, zeker als ik de 4 segmenten kan upgraden met mijn vouchers omdat ik Gold status heb! Grootste nadeel dan hier zo is dat je wel de YQ tax moet betalen van een award ticket. Voor een LH First Class ticket kan dat makkelijk schommelen tussen 250-350 euro!
(sorry voor de wall of text
)
Klik om te vergroten...