Afgelopen zaterdag voor de derde keer de Lyon-trip gevlogen. Het verloop van de dag liep dit maal iets anders dan vooraf gepland. Vlucht KL1413 vertrok met vertraging vanuit Amsterdam vanwege een kapotte stoel, waardoor een onderhoudsteam aan boord moest. Eenmaal aangekomen in Lyon stond er, met het oog op de korte overstap, een medewerker van Air France te wachten op passagiers voor vlucht AF7641. Onder haar begeleiding werd snel een paspoortcontrole gedaan, waarna we binnendoor, zonder securitycheck, naar Gate Q06 gebracht werden. Daar kon ik gelijk aan boord van de Dreamliner en plaatsnemen in stoel 4A. Het toestel landde netjes op tijd, iets voor het middaguur, in Parijs.
Op Charles de Gaulle begon ruim anderhalf uur later mijn telefoon te trillen. Een push-notificatie, sms-bericht en email van KLM dat vlucht KL1416 van Lyon naar Amsterdam geannuleerd was wegens operationele redenen. Nvgfocus had hetzelfde bericht gekregen en samen hebben we ons gemeld bij de servicebalie van Air France om te zoeken naar alternatieve vlucht. KLM had mij in de tussentijd omgeboekt op de route Parijs – Lyon – Frankfurt – Amsterdam, waarvan de laatste twee vluchten uitgevoerd zouden worden door Lufthansa en ik 2,5 uur na oorspronkelijk schema op Schiphol zou aankomen. De overstaptijden tussen de drie vluchten waren echter dermate kort, dat dat wel eens problemen zou kunnen opleveren in Lyon dan wel Frankfurt. De Air France medewerker had ons zojuist verteld dat zij geen hotels in Lyon kunnen faciliteren (tenminste, je moet hier zelf boeken, betalen en vervolgens declareren), dus dat zag ik niet zitten.
Inmiddels waren er meerdere medewerkers met ons bezig, waarna we uiteindelijk op vlucht AF7652, van Parijs naar Lyon op zondagochtend om 10.20, en vlucht KL1418, zondagmiddag om 14.05 van Lyon naar Amsterdam, werden omgeboekt. We kregen rond 14.30 onze vouchers voor hotel (inclusief diner en ontbijt), €15 lunchvoucher en nieuwe boardingpass overhandigd. Na op de luchthaven geluncht te hebben van de voucher, zijn we met de shuttle richting hotel gegaan.
De volgende ochtend, na het ontbijt, weer richting de luchthaven vertrokken voor de vlucht richting Lyon. Daar kwamen we een half uurtje na schema aan, om het bericht te krijgen dat vlucht KL1418 naar Amsterdam met anderhalf uur vertraagd was. Na onze situatie uitgelegd te hebben aan de dame bij de Air France lounge, werden we kosteloos welkom geheten voor een drankje en een snackje. De lounge stelt bijzonder weinig voor, maar het was toch beter wachten dan bij de gate. Uiteindelijk landde we rond 17.00 op Schiphol, zo’n 21 uur later dan gepland.
Maandagochtend gelijk via de KLM website mijn verzoek om EG261 compensatie ingediend. Vanochtend werd ik door een vriendelijke medewerker van KLM gebeld met de mededeling dat vlucht KL1416 inderdaad om operationele/technische redenen geannuleerd was en ik daarom recht op compensatie had. Inmiddels heb ik de EMD van €350,- ontvangen en daarnaast nog 3000 FB-puntjes toegezegd gekregen.
Voor mij zit het runnen er voor dit jaar op, komende week een korte trip naar Guatemala met AeroMexico, waarmee ik mijn 30 segmenten compleet heb. In drie keer Lyon geen problemen gehad met de korte overstappen. Zo te zien gaan er de komende weken nog meer dan voldoende InsideFlyer’s de proef op de som nemen. Ben benieuwd! Veel plezier gewenst aan iedereen in ieder geval
Klik om te vergroten...