Dubbele XP's: verlenging in 2021?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door jphorn, 5 nov 2020.

?

Dubbele XP's ook in 2021?

Peiling gesloten op 5 jan 2021.
  1. Ja, Q1 2021

4 stem(men)
    8,2%
  2. Ja, eerste helft 2021 (t/m 30-6-2021)

18 stem(men)
    36,7%
  3. Ja, heel 2021

7 stem(men)
    14,3%
  4. Nee joh

20 stem(men)
    40,8%
  1. E**

E** Newbie

Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Dat is nu nog wel maar mijn nieuwe kwalificatie periode begint volgende maand, dan heb ik 12 maanden op weer platinum te bereiken. Ik krijg mijn Amex XP bonus deze maand en vraag me af of die meetellen of dat die wel vervallen eind deze maand.

2. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    632
    Trofeepunten:
    348
    Je krijgt je punten in dit kwalificatiejaar dus die tellen niet mee voor het volgende jaar. Als je nu geen platinum haalt dan heb je er dus nu niks aan.

3. FlyingDutch

FlyingDutch Blue Tier

Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Precies. Het is een beetje dubbel. Ik ben heel blij met de verlenging van mijn status, maar de 100+ xp die ik dit jaar toch bij elkaar heb gevlogen zijn eigenlijk niets waard.

In het verlengde daarvan snap ik ook niet zo goed waar de dubbele XP eigenlijk goed voor is, behalve voor de enkeling die dit jaar zoveel vliegt dat hij daardoor een hogere status haalt

4. DirkOnTour

DirkOnTour Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    632
    Trofeepunten:
    348
    Als je status automatisch wordt verlengd dan heb je tot dat moment inderdaad weinig aan de dubbele XP's. Na je verlenging is het natuurlijk wel interessant voor het behouden/verhogen van je status in het komende jaar (er van uit gaande dat de statussen niet nog een jaar automatisch verlengd zullen gaan worden).

MichaelNight vindt dit leuk.
  5. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    506
    Trofeepunten:
    123
    Ja, dit ben ik helemaal met je eens. Ik heb vluchten gepland staan om van gold naar platinum te gaan. Maar de eerste 180XP zijn dus eigenlijk voor de kat z'n viool – zonder te vliegen zou ik ook goud behouden. Zou mooi zijn als die ook gecompenseerd worden – en élke vlucht die je maakt dus helpt.

MichaelNight vindt dit leuk.
  6. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Mijn kwalificatiejaar loopt t/m 31 juli en ben weer Platinum tot 1 augustus 2022. Ik heb 207 XP Surplus XP support gekregen. Dit jaar 1 Europese BC retour via CDG en ik ben Platinum tot 1 augustus 2023 :).

7. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.078
    Trofeepunten:
    223
    Heb nu goud wat verlengd wordt tm 11-2022. Zou dus nog een BC trip kunnen doen voor platinum waardoor ik na een jaar weer terug ga naar goud... Twijfel nog.

8. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.356
    Trofeepunten:
    558
    Dus als ik het goed begrijp, heeft het geen zin om XP's te verzamelen, aangezien ik in 2022 ook gewoon Platinum ben? (Mijn kwalificatieperiode is eind november dit jaar.)

Als dat het geval is, dan zie ik weinig voordelen om DUS-CDG-AMS-KRK v.v. te doen volgende maand, ik vlieg liever dan direct vanaf AMS.

9. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.078
    Trofeepunten:
    223
    Mijn gold loopt af eind november en zou dan ook een jaar verlengd worden. Probeer voor die tijd nog even platinum binnen te harken.
    Weet jij misschien hoeveel XP DUS-AMS-CDG-KRK oplevert?

10. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Tot eind 2021 levert dat 60 XP op in Eco en 180 XP in Business.

Ruut vindt dit leuk.
  11. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Het enige voordeel is als je in december vliegt, dat je dubbele XP’s krijgt en zo een buffer opbouwt. Ik ga er dan even van uit dat de “Corona regeling” volgend jaar niet weer zal gelden.

Fripsmaster vindt dit leuk.
  12. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.356
    Trofeepunten:
    558
    Ja, dat zie ik ook als voordeel. Is het ook zo dat ik alle XP boven de 300 ook meeneem naar 2022?

13. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Ja, alle XP’s boven de 300, gaan over naar het volgende kwalificatiejaar.

Fripsmaster vindt dit leuk.
  14. jphorn

jphorn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Volgens mij heeft het juist extreem veel zin om zoveel mogelijk te bufferen, omdat je steeds alle XP meeneemt naar volgende jaren. Dus stel je sprokkelt dit jaar 800XP en je hebt nu 181XP, dan ben je nog drie jaar Platinum zonder verder te vliegen (ex XP vanuit FB AmEx). En na Platinum ga je ook terug naar Gold met de voordelen die daarbij horen.

Edit: correctie om berekening eenvoudiger te houden.

Laatst bewerkt: 11 aug 2021
    ErwinLansing, Fripsmaster en Ruut vinden dit leuk.
  15. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.078
    Trofeepunten:
    223
    Dat is mooi, dan heb ik er 260. Als ik dan van AMS-naar DUS vlieg kom ik wel in de buurt dacht ik...

16. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Retour AMS- DUS in eco levert 20 XP op.

Ruut vindt dit leuk.
  17. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.484
    Trofeepunten:
    583
    Ehm volgens de FB logica is vanaf 0 gestart bij xp saldo boven de 100 er eerst een upgrade naar silver. Vervolgens nieuw kwalificatiejaar 180 xp. Daarna weer -180 en dan in de periode erna -300 voor plat.

Vanuit silver is het 180+300 voordat je plat bent= 480

vanuit jouw voorbeeld (iemand met silver) eerst 180 halen voor gold. Daarna 300 voor plat. Alle xp wat meer is dan de 480 neem je mee. In jouw voorbeeld heb je dus bij een kwalificatiedatum van september (je vliegt de 180) gold tot dec 22. Daarna haal je plat in Dec 21. Je plat is dan geldig tm mrt 23. Alles boven de 480 gaat dan mee in de periode jan-dec 22 voor status in 23.

Ruut en Amsterdam vinden dit leuk.
  18. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.103
    Trofeepunten:
    358
    Nu doe ik ook aan 'bufferen' van XP, met of zonder verdubbelaar, maar dat komt omdat ik simpelweg moet reizen.

Het gevaar van bufferen is dat je ervan uit gaat dat de spelregels niet gaan veranderen, en het zou natuurlijk zomaar kunnen dat KLM dat wel gaat doen als men niet meer in XP of segmenten gelooft maar juist in miles gaat denken.

Neemt niet weg dat met de informatie die je nu hebt, als je de kans hebt om te vliegen en je zit al boven de 300 om dit te doen. Momenteel komt zelfs Platinum Ultimate voor mijn als optie naar boven, wil ik dat halen moet ik wel een echte milesrun gaan uitvoeren, en ik weet niet helemaal zeker of ik mij tot dat 'niveau' wil verlagen.

Carel1, VinceG, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. jphorn

jphorn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Je hebt gelijk. Ik had beter even 181XP in mijn rekenvoorbeeld kunnen gebruiken.

lloydje33 vindt dit leuk.
  20. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.078
    Trofeepunten:
    223
    Ik was BC van plan... Vervelende is dat je nu op de site van AF en KLM het aantal XP's niet kunt zien...
    Of ec en dan omschakelen naar de FB gold Amex.

Laatst bewerkt: 10 aug 2021

Deel Deze Pagina