Die lui hebben sowieso ook nooit naar Azië gevlogen. Want dan passeer je standaard wel Syrië/Irak/Afghanistan en dat ik ook nooit een probleem geweest.
Nou, met een goede verrekijker heb ik af en toe wel een EK A380 kunnen waarnemen (natuurlijk kei groot EMIRATES in het rood op de buik), maar juist het grijs is slecht te onderscheiden op die hoogte.
Als het echt drastisch gaat teruglopen, kunnen ze frequentie terugschroeven van een dagelijkse vlucht naar bijvoorbeeld 4x per week. In combinatie met KLM-partnerschap zijn er dan wel weer dagelijkse vluchten. Maar belangrijker is denk ik hoe de rest van de wereld tegen MH aankijkt. Als er wereldwijd ook een flinke terugval in passagiersaantallen aanhoudt, is de maatschappij ten dode opgeschreven, lijkt me. Het had al eens gelezen dat vanuit China (n.a.v. MH370) er ook een flinke terugloop is in passagiersaantallen...
Wat China betreft, die zijn veel minder rationeel (MH zou info achterhouden, het zou een complot zijn, familie werd vastgehouden op een eiland in de Indische oceaan etc) en voelden zich gelijk collectief geschaad. Daar was een echte hetze wat leidde tot een boycot van alles Maleisisch. In Nederland zou dat niet zo snel gebeuren, zeker met deze oorzaak. Maar zoek op Twitter maar eens op 'never fly malaysia', dan krijg je wel honderden nitwits maar dat krijgt ook publiciteit wereldwijd.
Volgens Travmagazine merken reisbureaus geen daling in het aantal boekingen voor vliegreizen, nog zijn er annuleringen te merken.
MAS kent sinds het verdwijnen van hun vliegtuig een flinke daling van boekingen in China, met 50%. Ik las ook dat er al honderden annuleringen zouden zijn geweest. En van wat ik begreep is dat het überhaupt financieel al niet zo lekker ging.
In Nederland zijn er weinig annuleringen. In Frankrijk valt wel een stijging in annuleringen te bespeuren. Het ging inderdaad niet goed met MH qua financiën maar de regering zal ze niet om laten vallen. Dan maar nationaliseren.
In NL valt het blijkbaar nog wel mee: Nederlandse reizigers hebben nauwelijks gebruikgemaakt van het aanbod van Malaysia Airlines om kosteloos hun vlucht te annuleren. Afgelopen dagen besloot slechts 'een tiental mensen' zijn ticket in te leveren. Dat liet de luchtvaartmaatschappij donderdag weten
Daarnaast vraag ik me af of ze nog wel hun volle schema kunnen vliegen nu ze al 2 B777's missen. Er zijn nu ook geruchten dat MH haar naam gaat wijzigen.
Ik las het ook ergens vandaag (of gister?). Heeft ook te maken met de bedrijfsresultaten van de afgelopen paar jaar. Misschien failliet laten gaan, opkopen door een partij en daarna onder nieuwe naam verder? Wordt wel meer gedaan...
De Maleisische overheid zou het gecontroleerd failliet kunnen laten gaan. Korean Airlines heeft na een periode van slechte PR na incidenten ook haar naam veranderd. Alleen weet ik niet of dit tegenwoordig uit zal maken. Mensen merken het toch wel op.
Als nog meer airlines nog meer landen gaan mijden ben ik benieuwd wat voor een effect dit gaat hebben op de reistijd en eventuele vertragingen. Immers, als al die vliegtuigen over andere routes moeten gaan worden die misschien te druk en komen er meer slotrestricties.