De PR schade is enorm. Ik heb al TAs gezien die het voor MH opnemen, en op het goede safety record wijzen, dat dit een incident is, maar tegelijkertijd heb je sukkels op social media die 'never fly MH' posten. En voor de gemiddelde reiziger denk ik dat die laatste boodschap beter doordreunt.
Goed punt, ik denk dat veel mensen nu MH-angst gaan ontwikkelen, en dus de demand voor hun wel even omlaag zal gaan.
Ik zou morgen blind in MH gaan zitten. Dit ongeluk lijkt niets met MH zelf te maken te hebben. Geen noodsignaal uitgezonden, en ook geen technische mankementen gemeld door de computer. Het is echt een fijne maatschappij om mee te vliegen. Hoeveel pech als airline kan je hebben? Ook het eerste ongeluk wijst niet op technische problemen. Laat ze die prijzen maar dumpen dan boek ik me suf (wel met KL codeshare voor de puntjes ;-) )
Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd. Geen woorden voor. Wat betreft MH. Ik denk dat ze hier wel over heen kunnen komen op ten duur. Dit is een "freak accident". Ik neem aan dat mensen hier wel doorheen kunnen prikken en inzien dat de schuld niet bij MH ligt.
De schuld ligt zeker niet bij MH. Maar publieke opinie is een raar ding... Ik hoop wel dat ze hier overheen komen. Zou wel moeten lukken, als ze niet weer pech hebben met het een of ander.
Mochten organisaties zoals: Fox Vakanties en co hun allotments opzeggen en de stoelen bij andere airlines gaan inkopen dan heeft MH toch echt wel een probleem.. aangezien ze dan echte dagelijkse base business verliezen. (En dat is echt heel belangrijk voor een airline) Als daarnaast grote corporates ook nog eens gaan opzeggen omdat ivm security policies ze nu andere airlines moeten gaan vliegen... Dan ben ik heeeeel benieuwd wat er gaat gebeuren... We kunnen wel eens kijken over 3/4 maanden met welke airlines fox vliegt voor hun Maleisie reizen voor 2015
Het is een rare situatie, bedoel, wat kun je MH in deze verwijten als je uit de lucht wordt geschoten? En het toestel dat verdwenen is? Kunnen we dat MH verwijten? Maar goed, feit blijft dat dit natuurlijk bijna funest is voor de airline, maar of prijzen dumpen hier de oplossing is voor ze....
Vlucht nummer wordt gewijzigd in MH19, schedule change en kan je alsnog een refund krijgen als je niet met MH wil....
Ik weet dat dit niet aan MH de wijten valt (het net zo goed die KLM A330 kunnen zijn die er vlak achter zat) maar dit toeval wordt gewoon even eng.
MH-angst is nu wel een zorg voor de airline. Als ze passagiers blijven verliezen zal het aardig moeilijk worden het hoofd boven water te houden. Voor de gemiddelde reiziger lijkt MH nu echt een airline die de kantjes er van af loopt 'omdat ze dwars door een gevaarlijk oorlogsgebied vliegen!', zo gaan de berichten rond op internet.
Aan de hand van de nationaliteiten kun je wel zien dat MH een favoriet is bij Nederlanders en Nederlandse reisorganisaties. Ben inderdaad benieuwd hoe de toergroepen dit gaan aanpakken. Mijn eigen vaste TA heeft dit alvast gemeld, zij staan achter MH:
Volgens sommige theorieën (sommigen net iets geloofwaardiger dan de ander) kan het zelfs aan het livery hebben gelegen. De buik van MH planes zijn grijs, dezelfde kleur als Oekraïense Antonov transporttoestellen. Of, iets sensationeler, de rood-wit-blauwe kleuren werden aangezien voor het vliegtuig van Putin.
die nationaliteitenmix heeft natuurlijk ook een beetje te maken met het feit dat het toestel ex-AMS vloog...
...aldus de gemiddelde, onwetende internet lurker... normaal gesproken heb je geen issues op 33k voet, maar goed, tegen high-end military grade SAM's doe je niks.