American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Had ik vandaag nu ook voor de eerste keer, na enkele pogingen is het wel gelukt maar idd vreemd

PieterPost vindt dit leuk.
  2. Lifeasemiel

Lifeasemiel Newbie

Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Vandaag gebeld en kreeg direct de Engelse lijn en menu in het Engels. Geen retentie aanbod mogelijk gezien ik vorig jaar november een aanbod had gehad dus na 20 november mag ik terugbellen en dan zou het systeem iets moeten hebben klaarstaat. Medewerker gaf aan dat NL medewerkers er nog wel steeds waren maar enkel op verzoek/doorschakelen.

3. Gill35

Gill35 Newbie

Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    3
    De Engelstalige lijn zit in Manilla, Filipijnen. Ik groet ze altijd vriendelijk in Tagalog (Filipijns). Van hen kreeg ik 50K punten retentie-aanbod. Dus volgens mij zou een Nederlandse of Filipijnse medewerker niet uit moeten maken. Ik vind behulpzaamheid en service van het Amex Filipijnse call center altijd erg goed. Al helpt het om soms hen te laten overleggen met hun supervisor.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2025
  4. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb dit sinds een week of 2 altijd met contactloos betalen met amex. Fysiek de kaart de eerste keer erin steken geen probleem.

Als ik initieel probeerde contactloos te betalen en daarna met de pas in het toestel accepteert die hem ook niet na het invullen van de pincode. Heel vreemd weer ...

hellolaurent vindt dit leuk.
  5. PieterPost

PieterPost Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    ik gebruik voornamelijk Apple Pay, heb het nog niet weer gehad dat die weigerde

6. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Voor mij was het zoals hollandje beschreef, eerst met Apple Pay (zoals altijd) geprobeerd, geweigerd. Toen contactless met de fysieke kaart, ging ook niet goed. Kaart erin, pin getoetst, weer foutmelding.

Uiteindelijk het hele betaalproces herhaald en kaart direkt fysiek erin, toen ging het goed.

PieterPost vindt dit leuk.
  7. plakbandrol

plakbandrol Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Vraagje, ik heb vorig jaar een upgrade gedaan van Green naar Platinum voor de 100k bonus... na ongeveer 7 maanden weer gedowngrade. In de tussentijd wel van alle voordelen gebruikgemaakt (bijv. Privium Plus, airport lounges, dinertegoed, etc.).

Nu heb ik al erg lang geen Platinum meer, maar mijn Privium is (volgens mijn Schiphol-account) wel nog steeds actief. Idem voor mijn hotelstatussen bij partners. Zit Amex hier niet dicht op?

8. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Hier vrijwel exact hetzelfde. Afgelopen weekend nog gereisd met mijn Privium. Zo lang er ACTIEF in je Privium-account staat is het goed, neem ik eigenlijk aan. Op een gegeven moment komt er wel een nieuw betaalverzoek.

Hotelstatussen worden denk ik aan het einde van je renewalperiode opnieuw gecheckt?

9. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.825
    Trofeepunten:
    598
    Ook niet beslist. Lopen in ieder geval door tot de vervaldatum van de hotelstatus, maar er zijn mensen die al heel lang geen platinum meer hebben maar nog steeds hun hotelstatus.

10. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb wat speurwerk gedaan op de website van Amex om te kijken of er aanwijzingen zijn voor aanstaande kaartupdates (welke blijkbaar zeer binnenkort komen), en ik vond de volgende zin op de hoofdpagina van de Platinumkaart interessant: “Introduceer vier vrienden per jaar en verdien tot €1.000 aan punten – een exclusieve beloning alleen via verwijzing!”
    Screenshot 2025-10-25 at 17.32.54.png

Op dit moment is het jaarlijkse referral bonus limit 500k MR punten, maar deze formulering suggereert dat het beperkt zal worden tot 4 personen per jaar, met een totale waarde van €1000. Volgens hun eigen huidige berekening van de MR puntenwaarde zou dat neerkomen op een maximum van 333k MR punten per jaar.

Op de referral page en in de algemene voorwaarden zie ik hier echter nog niets van terug. Zodra ik inlog op mijn account, staat daar nog steeds een limiet van 500k per jaar. Ik ben benieuwd of deze nieuwe beperking voorlopig alleen geldt voor nieuwe kaarthouders, en of dit mogelijk ook wordt ingevoerd voor bestaande kaarthouders bij de aankomende “enhancements”.

11. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Hier al een half jaar Privium zonder factuur na downgrade. Maar dat zal nog wel komen. Vraag me af hoe ze dit bepalen qua facturering.

En wat betreft PP werd het vorig jaar wel automatisch stopgezet. Is dat inmiddels veranderd?

12. Lifeasemiel

Lifeasemiel Newbie

Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    De vragenlijsten van Amex worden weer verzonden.
    Flink negatief ingevuld qua kaartacceptatie en t Diner tegoed, hopelijk gaan ze er eindelijk eens op inzetten dan.

FlyingFonz en ppt vinden dit leuk.
  13. ppt

ppt Blue Tier

Leuk Bevonden:
    281
    Trofeepunten:
    63
    Het Amazon Prime tegoed vervalt op de Gold card per 31/12. Kwam zojuist per mail. Het maandbedrag blijft ongewijzigd en er zijn geen toevoegingen, dus devaluatie.

Het Amazon Prime tegoed vervalt
    Het Amazon Prime voordeel van € 2,99 per maand komt te vervallen. U profiteert nog van dit voordeel tot en met 31 december. Het Amazon Prime abonnement loopt na 31 december 2025 door, tenzij u dit zelf wijzigt of annuleert via Amazon. Maakt u geen gebruik van Amazon Prime, dan hoeft u niets te doen.

14. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Smart move. Eerst een tevredenheidsonderzoek uitsturen en paar uur later een voordeel weghalen en zodoende de kaart nog verder te devalueren...

Misschien zeer pessimistisch, maar vraag mij echt af of ze niet een vertrek uit Nederland aan het voorbereiden zijn.

FlyingFonz, Lifeasemiel en hellolaurent vinden dit leuk.
  15. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Jammer van het prime tegoed, letterlijk 2 dagen terug aangevraagd...

Of de waarde van de MR punten die zakt van €3 per 1000 naar €2,50 per 1000
    Dat zou mij persoonlijk niets verbazen...

16. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    In Luxemburg accepteren ze sinds juli dit jaar geen nieuwe klanten meer, de kaart viel daar eerder onder het Belgische Amex. Ik denk echter niet dat ze van plan zijn uit Nederland te vertrekken, vooral omdat ze binnenkort een eigen Centurion Lounge op Schiphol gaan openen.

8FC5EA20-217A-4F20-8339-6992C8DCD85C.JPG

17. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Persoonlijk denk ik niet dat het openen van een Centurion Lounge op Schiphol gericht is op de Nederlandse Platinum houders (een zeer leuke extra is dat zeker) of het aantrekken daarvan. Schiphol is en blijft een belangrijke hub in Europa en daarnaast komen ook veel buitenlandse toeristen naar Amsterdam en Nederland.

Maar laten we hopen dat er leuk nieuws is, nieuwe benefits/revamp van de kaart, als de lounge ergens volgend jaar opent.

18. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Als je naar het buitenland kijkt, ziet het er niet al te rooskleurig uit. In Duitsland en Spanje is de Priority Pass bij de Platinum-kaart dit jaar bijvoorbeeld beperkt tot 20 bezoeken per jaar, waarbij elke gast ook als 1 bezoek telt.

Daarnaast zijn de transfer ratios aangepast. Sommige verslechteringen vallen nog mee omdat je MR punten immers ook 5:4 overzetten kan naar BA ipv van 3:2 direct naar QR, en vervolgens tussen de verschillende Avios-programma’s wisselen kan. Minder prettig zou het zijn als de ratio naar SQ en CX wordt omgezet van 5:4 naar 3:2, zoals in Duitsland al is gebeurd.

Verder lijkt het aannemelijk dat de maandelijke bijdrage opnieuw zal stijgen (Privium is recent ook duurder geworden), met het bekende argument van “inflatie en alles wordt duurder”.

Wie de ontwikkelingen van loyaliteitsprogramma’s de afgelopen jaren heeft gevolgd weet dat echte verbeteringen meestal ontbreken. Er wordt alleen maar verder “enhanced away”.

Enige uitzondering zie ik in de VS, daar is de Platinum wel fors duurder geworden maar hebben de benefits ook sterk in waarde toegenomen. Maar dat de creditcard markt in de VS veel beter is weet inmiddels iedereen hier denk ik...

FlyingNelus vindt dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ik kan al deze berichten over de Amex niet zo goed rijmen met het (positieve) bericht 'dat er misschien mogelijk zou kunnen' grote wijzigingen aan staan te komen. Een exit van de Nederlandse markt is natuurlijk niet logisch, als er nu zo wordt ingezet op het uitbreiden van marktaandeel door nieuwe kaarthouders te werven. Dat is kapitaalvernietiging.

Het probleem, wat mij betreft, is dat de Nederlandse creditcardmarkt non-existent is. te weinig concurrentie, te veel regulering.

20. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Er is weer een upgrade aanbod voor de Gold (en wellicht ook green) card!
    Het aanbod is geldig tot en met 3 december

100,000 punten bij upgrade naar Platinum bij minimale spend van €5000 voor 3 maart 2026

Iemand enig idee of je ook echt 6 maanden een gold card moet hebben? Ik ben +/- 2 maanden terug gedowngrade.

Deel Deze Pagina