Emirates Business Class Amsterdam – Dubai

DXB EK 777300ER

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vliegen, ik kan er geen genoeg van krijgen en kijk elke keer weer uit naar de volgende trip. Ditmaal was het een mini-tour door Zuid-Oost Azië met een stopover in de Verenigde Arabische Emiraten om een optreden te doen in Abu Dhabi.
Het liefst doe ik deze trips met Emirates, het is bij hun namelijk heel makkelijk om een trip naar Azië te boeken met een stopover in Dubai, daarnaast vind ik het sowieso erg fijn om de lange vlucht naar Azië in tweeën te delen en de kwaliteit van het Business-class product van Emirates is naar mijn mening toch wel wat beter dan dat van de Europese luchtvaartmaatschappijen. Bovendien heeft Emirates vaak aanbiedingen wat de keuze nog makkelijker maakt.

Deze reis begon echter niet heel soepeltjes; ik had de avondvlucht van 22.00u (EK150) maar om 20.40 waren we thuis nog bezig met het inpakken van de koffers. Uiteindelijk in een record-tijd van 9 minuten de rit gedaan van Amsterdam-IJburg naar Schiphol (iets waar ik niet al te trots op ben) en om 21.01 kwamen we aan bij de incheck-balie van Emirates in Vertrekhal 3. Helaas, check-in was gesloten! Gelukkig was er een andere balie-medewerkster die snel handelde en gelijk een telefoontje pleegde met haar manager. Goed nieuws, ze kon ons alsnog inchecken, dat scheelde weer een hoop gedoe.

Emirates Business-Class passagiers krijgen bij vertrek vanaf Schiphol een voucher voor eten en drinken ter waarde van 35 euro. Ondanks de relatief hoge prijzen op Schiphol kan je voor dit bedrag toch een hoop halen, wat broodjes en een sapje brachten mijn totaal op 20 euro, de rest van het bedrag vulde ik aan met stroopwafels en speculaas, altijd handig om weg te geven als souvenirs, vooral de stroopwafels zijn een hit in het buitenland!

Tijd voor de lounge was er helaas niet, ik moet eerlijk bekennen dat ik door tijdgebrek op al mijn Emirates vluchten vanuit Schiphol nog nooit gebruik heb kunnen maken van de lounge, misschien wordt het toch eens tijd voor een cursus time-management. 😉

Emirates heeft dagelijks 2 vluchten van Amsterdam naar Dubai, de middagvlucht EK148 die (in de huidige dienstregeling) vertrekt om 14.40u en aankomt om 00.15u ‘s nachts. Deze vlucht wordt uitgevoerd met de populaire Airbus A380. De avondvlucht (vertrek 22.00u, aankomst 07.30u de volgende dag) is handig als je overdag nog werk te doen hebt. Deze vlucht wordt echter uitgevoerd met een Boeing 777-300.

EK150
Emirates EK150 uitgevoerd met een Boeing 777-300ER

In de meeste gevallen vertrekken de Emirates vluchten op Schiphol vanaf Gate G9.
Eenmaal aangekomen bij de gate was het boarden al een tijdje begonnen. Maar we waren niet de allerlaatsten, bij de security check stond er nog een klein rijtje. Het grootste deel van de passagiers was ondertussen wel al aan boord.

AMS Gate G9
Gate G9
G9 Boarding
Linksaf voor First Class, alle andere passagiers mogen rechtdoor.

Deze 777-300 heeft een 3-klassen indeling; First, Business en Economy. De First Class sectie bestaat uit 8 First Class Suites (lees hier een review). Wat velen niet zo fijn vinden aan dit toestel zijn de stoelindelingen voor Business en Economy Class: een 2-3-2 configuratie in Business Class en een 3-4-3 configuratie in Economy Class, vooral het laatste kan zorgen voor het sardientjes-in-blik gevoel. De Airbus A380 heeft eenzelfde configuratie in Economy Class maar oogt en voelt toch iets ruimer.

Stoel 10A
Stoel 10A
EK 777 C-class beenruimte
Ook hier weer genoeg beenruimte!

Wij zaten op stoel 10A en 10B, het achterste gedeelte van de Business Class met daarin 4 rijen. De cabine was redelijk gevuld met hier en daar nog een middenstoel vrij. (Het is dan ook die middenstoel die veel passagiers niet fijn vinden. Tegenwoordig hebben veel airlines een Business class waarbij elke stoel direct toegang geeft tot het gangpad.)

EK 777 C-cabin
De Business Class cabine op een Boeing 777

Bij de deur werden we door drie stewardessen vriendelijk verwelkomd en naar onze stoel begeleid. Een verse jus als welkomstdrankje, het gebruikelijke warme doekje, deuren dicht en helemaal klaar voor vertrek! Het zou een relatief kort vluchtje worden met een vliegtijd van 5 uur en 45 minuten. Kort na het opstijgen werden de amenity-kits uitgedeeld: een tasje van Bulgari met daarin de essentials.

EK Bulgari Amenity Kit C
Bulgari toilettasjes!

De stoel is comfortabel, alhoewel hij in de breedte nogal wat krapjes lijkt. Voor de mensen die alleen reizen is er tussen de stoelen in een handig privacy-schermpje dat met een druk op de knop omhoog of omlaag gaat.

10A again
Privacy-schermpje omlaag anders krijg ik ruzie met m’n buurvrouw :p

De stoel wordt bediend door middel van een tablet-achtige afstandsbediening, deze kan losgekoppeld worden en werkt ook gewoon draadloos. Op de Boeing 777s gebruikt Emirates helaas een wat verouderde Business-class stoel; een zogenaamde angled lie-flat stoel welke weliswaar plat gaat, maar niet horizontaal waardoor je soms het gevoel hebt dat je ervan afglijdt. Op de A380 heeft Emirates wel gewoon stoelen die tot full-flat beds omgetoverd kunnen worden. Ondanks dat probeer ik van alles altijd het beste te maken en kreeg ik de stoel uiteindelijk toch in een aangename positie (ergens tussen lounge en bed in) waardoor ik voor het grootste deel van de vlucht heerlijk heb geslapen.

EK 777 C Remote Control
Een tablet voor de instellingen van je stoel

Het menu voor deze vlucht bestaat uit 1 maaltijd. Dit doet KLM toch ietsjes beter dan Emirates (en Etihad); op de KLM vluchten naar Dubai en Abu Dhabi krijg je voor de landing nog een warme snack en een drankje, zowel in Economy als Business Class. Bij Emirates is dat helaas niet het geval. Het menu is daarentegen erg uitgebreid, genoeg keuze aan voor , hoofd –en nagerechten.

EK AMSDXB Starter
Voorgerecht…

 

EK AMSDXB Main
…hoofdgerecht…
EK AMSDXB Dessert
…dessert!

De tijd vloog letterlijk voorbij en voor ik het wist werd de daling alweer ingezet. Rond dit tijdstip is het vaak erg druk op Dubai, alle gates aan de terminals waren bezet en zodoende taxiede het toestel verder, veel verder, weg van de terminal naar een remote parking stand. Met een busje werden we naar de terminal gebracht, er was een aparte bus voor Business-class passagiers met een zitplaats voor iedere passagier. Wel zo fijn want het was een busrit van meer dan tien minuten.

Ook de immigratie op Dubai kan op bepaalde tijdstippen heel erg druk zijn. Een tip: Meld je aan voor Emirates Skywards, het frequent-flyer programma van Emirates. Ongeacht je level (Blue, Silver, Gold of Platinum) kun je met je Skywards kaart gratis gebruik maken van het e-gate programma. Door middel van je vingerafdruk kun je binnen een minuut de grens passeren. Je moet je vooraf wel aanmelden bij een van de e-gate service desks (hier wat meer info), maar het is de moeite waard: ik hoor wel eens verhalen van mensen die langer dan een uur moeten wachten voor de paspoortcontrole. Die tijd kan je in Dubai veel beter benutten, aan het zwembad bijvoorbeeld…

EK150 deboarding
Trappen en busjes, ben er geen fan van…

Al met al wederom een goede vlucht gehad met Emirates. De stoelen op de 777-vloot mogen wat mij betreft snel vernieuwd worden (zelfs KLM heeft nu op steeds meer toestellen een full-flat bed in de World Business Class) en een extra maaltijd of snack tegen het einde van de vlucht zou ook zeker niet verkeerd zijn. Desondanks ben ik veilig en uitgerust aangekomen in Dubai en dat is voor mij het allerbelangrijkste!

Overzicht

Publicatie Datum

31 October 2014

Voordelen

Prima service, rustige vlucht omdat het grootste gedeelte van de passagiers slaapt op deze nachtvlucht.

Nadelen

Verouderde 'angled lie-flat' stoelen, niet elke stoel heeft direct toegang tot het gangpad, slechts 1 maaltijd op een vlucht van bijna 6 uur!

Stoel

Eten

Crew

value

Algemene Waardering

Conclusie

Een ok Business Class product, maar de voorkeur gaat toch uit naar de A380 toestellen van Emirates.

3.8

Reacties

  1. TheFlyingDutchboy zegt

    Wat betreft paspoortcontrole, je kan ook zonder Skywards lidmaatschap gebruik maken van automatische paspoortcontrole bij de zogenaamde smart-gates. Dit kan zonder pre-registratie. Bij aankomst gewoon je paspoort scannen en je gezicht wordt dan met je paspoort vergeleken. De eerste keer word je nog handmatig gecheckt door een beambte maar daarna kan je met dat paspoort de volgende keren binnen 15 seconde klaar zijn. Zie het laatste deel van mijn review http://theflyingdutchboy.blogspot.nl/2014/06/review-emirates-ams-dxb.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *