Doek valt nu echt voor Caribische InselAir

Insel Air Fokker 70

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het hing al tijden in de lucht, of eigenlijk niet helemaal meer. Het laatste toestel van het Caribische InselAir begaf het twee weken geleden, waardoor het helemaal niet meer de lucht in kon. Tevens had het geen geld meer in kas om nog aan de verschillende betalingen te doen. Sinds 2016 heeft het bedrijf al uitstel van betaling. In de tussentijd zijn er al verschillende andere airlines geweest die de maatschappij wilde overnemen. Tot op het laatste moment hebben ze geprobeerd te blijven vliegen. Maar eigenlijk zat alles tegen. Dinsdag 26 februari werd InselAir dan ook echt failliet verklaard.

InselAir

In 2006 begon het Caribische InselAir met haar eerste vlucht van Curaçao naar buurland Aruba. Hierna breidde het netwerk van de maatschappij al vlot uit naar andere bestemming in Noord- en Zuid-Amerika. Waaronder Bonaire, Sint-Maarten, Suriname, Venezuela en Miami werden aangevlogen door de maatschappij. InselAir vloog met verschillende toestellen, waaronder de Fokker 50, Fokker 70, Embraer 110-P1 Bandeirante, McDonnell Douglas MD-82 en ook de variant MD-83. Zelf nog eens mogen vliegen in de MD-82 (PJ-MDC) met InselAir in 2012. Toen al niet het meest moderne toestel te noemen, maar het vloog. Eigenlijk vloog InselAir nooit met moderne toestellen. Toen de Fokker 70’s van KLM de vloot verlieten gingen een aantal hiervan naar Curacao. Hier vlogen ze voor InselAir. Het waren dus ook vooral geen zuinige toestellen, waardoor de brandstofprijzen toch relatief hoog waren.

Doek valt nu echt voor Caribische InselAir
InselAir – MD-82 / PJ-MDC

Goudkust?

InselAir had op verschillende routes ingezet. Maar de route tussen Caracas (Venezuela) – Curaçao – Miami (Verenigde Staten) moest het meeste geld in het laatje brengen. Dat heeft het overigens ook lange tijd gedaan. Totdat de huidige crisis in Venezuela een aantal jaar geleden begon. Van de tickets die in Venezuela aangekocht waren heeft InselAir relatief weinig geld gezien. Het gaat nog om zo’n 100 miljoen dollar.

In de topjaren vloog InselAir naar 22 verschillende bestemmingen, maar de afgelopen jaren waren dit er nog maar een paar. Voornamelijk Aruba, St. Maarten en Bonaire werden vanuit Curaçao nog aangevlogen.

Doek valt nu echt voor Caribische InselAir

Doek valt nu echt

Maar het is dus nu echt over en uit voor de Caribische maatschappij. Het geld is op, er is een verlies van ruim 80 miljoen euro. En oja, nog belangrijk, het laatste toestel is kapot en InselAir is haar vlieglicentie ook kwijt. Door te weinig geld de afgelopen jaren zijn veel toestellen defect aan de grond komen te staan. Velen zijn uiteindelijk gesloopt. Ook door mismanagement bij de top van InselAir is het bedrijf uiteindelijk de verkeerde kant op gegaan. Met dit faillissement als eindresultaat. Op dinsdag 26 februari heeft het Gerechtshof in Willemstad InselAir definitief failliet verklaard. Het hof zag geen toekomst meer in het bedrijf en een eventuele overname door weer een andere partij.

Inmiddels zijn er al andere spelers die de vluchten uitvoeren tussen de verschillende ABC-eilanden en andere bestemmingen in Noord- en Zuid-Amerika. Reizigers hebben dus nog voldoende keus. Echter zal er wel verdriet zijn.

Doek valt nu echt voor Caribische InselAir
Laatste verdrietige bericht van InselAir op Facebook.

Beeldmateriaal: InselAir & M. den Turck

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *