Delta’s nieuwe Airbus A220-100 bijna gereed voor vertrek

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Negen dagen werk, 200 rollen professioneel schilderstape en 625 liter vliegtuigverf. Dat was nodig om Delta’s eerste Airbus A220 in de juiste Delta livery te spuiten. Wel even anders dan thuis een wandje schilderen. Afgelopen week werd het eerste gloednieuwe A220-100 toestel gepresenteerd in de Airbus fabriek in Canada. Delta is wereldwijd de eerste airline die zal gaan vliegen met deze toestellen nadat de naam is veranderd van C-Series naar A2xx. In dit artikel de foto’s en een video van het verfproces.

Airbus A220-100

Het nieuwste vliegtuig van Airbus in deze klasse moet het vooral op brandstof efficiëntie goed doen in vergelijking met andere toestellen. Om dit te bereiken zijn allerlei nieuwe technieken en ontwerpdetails toegepast. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van lichtere materialen zoals aluminium en composieten. Het toestel kan zich ook op de kleinste vliegvelden goed maneuvreren dankzij de Pratt & Whitney PurePower PW1500G motoren.

Ook het interieur is onder handen genomen. Het toestel is 35 meter lang (idem voor wingspan) en heeft een bereik van bijna 5.500 kilometer. Er is een capaciteit van 116 stoelen. Dit is zelfs nog uit te bereiden naar 135 door de ruimte per stoel te beperken. Speciale verlichting en grotere ramen moeten verder bijdragen aan het comfort van de passagiers.

Het gloednieuwe A220 toestel in de hangar (Foto: Delta)
De neus van het gloednieuwe A220 toestel in de hangar (Foto: Delta)
Het gloednieuwe A220 toestel in de hangar (Foto: Delta)
Het gloednieuwe A220 toestel in de hangar (Foto: Delta)
Het gloednieuwe A220 toestel komt uit de hangar (Foto: Delta)
Het gloednieuwe A220 toestel komt uit de hangar (Foto: Delta)
Zo ziet het A220 toestel eruit in de Delta livery (Foto: Delta)
Zo ziet het A220 toestel eruit in de Delta livery (Foto: Delta)
Het gloednieuwe A220 toestel komt uit de hangar (Foto: Delta)
Het gloednieuwe A220 toestel komt uit de hangar (Foto: Delta)

Delta

De toestellen zullen dit najaar getest gaan worden. Vanaf begin 2019 zullen de toestellen ook daadwerkelijk ingezet gaan worden op short en medium haul routes. Zodra de eerste A220 vliegtuigen in de dienstregeling komen dan zullen we er weer over schrijven. Ben je nog benieuwd hoe dat spuiten precies in zijn werk gaat? Bekijken dan hieronder de timelapse die het bedrijf maakte over het verfproces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *