Delta SkyMiles devalueert upgrade certificaten2 min leestijd

Delta One Suite

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Delta Skymiles heeft onlangs een kleine devaluatie doorgevoerd omtrent de upgrade certificaten. De dubbele upgrade komt hiermee helaas te vervallen.

Geen dubbele upgrade meer

Als Diamond lid heb je bij Delta recht op een aantal zogenaamde Choice Benefits. Een daarvan is het kiezen van de Global Upgrade Certificates (GUP). Deze kun je op verre vluchten inzetten om een upgrade te krijgen naar business class. Maar net als vele andere maatschappijen introduceerde ook Delta een aantal jaar geleden de premium economy klasse. Tot nu toe bleef het programma met de upgrade certificaten een dubbele upgrade geven. Dus als je een vlucht in economy boekte dan kon je een GUP inzetten om zo een upgrade te krijgen naar business class, op basis van beschikbaarheid uiteraard.

U.S. Carriers massaal naar Tokyo Haneda Airport
Op dit moment kun je met GUP’s direct upgraden naar business class. (bron: Delta)

Maar hier komt binnenkort helaas verandering in. Vanaf 1 februari 2022 kun je deze upgrade certificaten alleen nog maar inzetten op een upgrade voor één klasse hoger. In theorie betekent dit dus als je een vlucht in economy hebt geboekt en een GUP inzet, deze wordt geüpgraded naar premium economy en niet naar business class!

Straks ook Delta Premium Select aan boord van de Boeing 767-200/-300 en Airbus A330 (Bron: Delta)
Met de nieuwe regels krijg je met GUP in eerste instantie enkel een upgrade naar premium economy. (Bron: Delta)

Dat kun je gerust een devaluatie noemen aangezien de waarde van Diamond Medallion hiermee op achteruit gaat. Het had echter nog erger kunnen zijn. In eerste instantie kom je weliswaar in premium economy terecht. Maar je wordt wel op de wachtlijst gezet voor een business class stoel als deze beschikbaar komt. Dit krijg je dan op z’n vroegst 24 uur voor de vlucht te weten, maar is lang niet altijd zeker. Als je echt zekerheid wil boek je best een stoel in de duurdere premium economy klasse. Deze verandering geldt ook voor upgrades op partners zoals Air France, KLM en Virgin Atlantic.

Air France B777-200 (©Air France)
De nieuwe regels gelden ook bij partnermaatschappijen. (bron: Air France)

Delta weet dat de waarde van Global Upgrades Certificates er hiermee op achteruit gaat. Het programma geeft leden daarom t/m 31 juli 2022 de optie om bestaande GUP’s om te zetten naar SkyMiles. Weliswaar tegen een lage waarde. Voor één GUP kun je 8.000 SkyMiles krijgen.

Conclusie

Vanaf 1 februari 2022 kun je met Global Upgrades Certificates geen dubbele upgrade meer krijgen. Delta verlaagt hiermee de waarde van deze upgrade certificaten en dat is erg jammer. Wel is er de wachtlijst voor business class maar dit krijg je dan op z’n vroegst 24 uur voor de vlucht te weten en is lang niet altijd zeker. Wellicht volgen United MielagePlus en American AAdvantage binnenkort ook deze trend.

Uitgelichte afbeelding: Delta

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Prima! Het amerikaanse concept om J en domestic F vol te proppen met allerhande upgrades is niet fijn voor passagiers die voor J/F betalen. Hoe minder upgrades hoe beter.

    Bij veel Europese legacy carriers is het daarentegen usance om IPBers, familie, buren en andere relaties van de crew na het sluiten van de deuren tegen de regels in te upgraden. Bij deze maatschappijen is het daarom juist beter dat zoveel mogelijk betalende passagiers de gelegenheid krijgen om te upgraden, waarmee de kans om de lege stoelen naar eigen goeddunken te vullen voor de crew kleiner wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *