Chaos bij de security op de luchthaven van Barcelona

Security, Barcelona,

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er wordt gestaakt op de luchthaven van Barcelona (El Prat), waardoor de wachttijd voor de security kan oplopen tot drie uur!  Veel passagiers hebben hun vlucht al gemist en de medewerkers zijn nog niet van plan te stoppen met staken. 

Al ruim een week zijn de wachtrijen bij de security op de luchthaven van Barcelona abnormaal lang. Wachtrijen van meer dan twee uur zijn geen uitzondering. Zelfs bij de fast-track lane was de gemiddelde wachttijd 90 minuten. Deze problemen spelen met name in Terminal 1, waar Vueling, Brussels Airlines, KLM en Air France gebruik van maken. Echter ook in Terminal 2 loopt de wachttijd geregeld op tot twee uur. Transavia en Ryanair vertrekken vanuit Terminal 2.

De medewerkers zijn boos vanwege een tweetal problemen. Ten eerste is er sprake van een chronisch tekort aan security medewerkers, waardoor de werkdruk onverminderd hoog is. Daarnaast is er sprake van onenigheid tussen de medewerkers en hun werkgever (Eulen Services). In feite staakt het personeel niet, maar voert men een extra zware controle op de passagiers uit. Normaal gesproken worden deze striktere controles alleen uitgevoerd bij een actieve terrorismedreiging. Dit komt erop neer dat de security controle kan oplopen tot 10 minuten per passagier.

Security, Barcelona,
De wachtrijen liepen afgelopen week op tot meerdere uren!

Het personeel is van plan om vanaf volgende week de extra zware controles uit te voeren gedurende vier momenten op de dag: van 05:30 tot 06:30, van 10:30 tot 11:30, van 16:30 tot 17:30 en van 18:30 tot 19:30.

Tekort aan security medewerkers

Er is een chronisch tekort aan security medewerkers op de luchthaven van Barcelona. Het bedrijf Eulen Services heeft geen financiële middelen voor extra medewerkers en de opleiding van nieuwe medewerkers. De oorzaak van dit probleem is een contract met de regionale overheid. Dit contract is gebaseerd op een vast bedrag en vastgelegd voor twee jaar, terwijl de passagiersstroom onverminderd groeit door de populariteit van Spanje als vakantiebestemming momenteel.

Om de groeiende stroom aan passagiers aan te kunnen werken veel medewerkers tot 16 uur per dag. Veel medewerkers klagen over vermoeidheid en een tekort aan pauzes. Ook krijgen de medewerkers volgens de grootste betrokken vakbond ADN Sindical niet het salaris waar ze recht op hebben.

Op het nippertje gehaald!

Afgelopen vrijdag heb ik op 1 minuut na mijn vlucht vanuit Barcelona naar Eindhoven gehaald. Ik stond ruim 150 minuten in de wachtrij voor de security. Veel stoelen waren bij vertrek leeg, terwijl de vlucht zo goed als volgeboekt was. Veel andere passagiers hebben waarschijnlijk hun vlucht wel gemist.

Tijdens het wachten heb ik 20 minuten voor vertrek van mijn vlucht een medewerkster aangesproken en aangegeven dat ik mijn vlucht dreigde te missen. De medewerkster van de security gaf aan dat er heel veel passagiers zijn die hun vlucht dreigen te missen en dat ik gewoon moest wachten.

Ik moet zelf zeggen dat ik na het lange wachten behoorlijk chagrijnig was, en de chagrijnige en enigszins arrogante houding van het security personeel maakte het er niet veel beter op. Uiteraard deed men moeilijk en moest mijn tas nogmaals door de scanner, terwijl men in Spanje normaal altijd zo relax en easy-going is bij de security.

Heb jij afgelopen week ook gevlogen vanaf Barcelona en lang moeten wachten? Laat het ons dan hieronder weten!

Reacties

  1. A zegt

    Zelf vanmiddag met Air France van Barcelona via Parijs naar Amsterdam gevlogen.
    Kreeg gister middag een SMS van Air France met de mededeling om 3 uur van te voren al aanwezig te zijn.

    Heb zelf +/- 1 uur in de rij moeten wachten voor de security.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *