Cathay Pacific met ‘Triple Seven’ op Amsterdam

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Zoals wij enige tijd geleden al vermeldden op de Ikvliegveel-frontpage, is Cathay Pacific bezig met het vervangen van de Airbus A340-300 toestellen in de vloot. Ook de vlucht tussen Hongkong en Amsterdam, die tot afgelopen week door de A340 werd uitgevoerd, wordt sinds 1 november uitgevoerd door de veel nieuwere Boeing 777-300ER. Wij van Ikvliegveel brachten een bezoekje aan Schiphol en konden het nieuwe toestel met onze eigen ogen bewonderen.

Boeing 777-300ER

De 777 van Cathay Pacific die op Schiphol vliegt, biedt een capaciteitsvergroting van maar liefst 75 stoelen per vlucht. Het moderne toestel is uitgerust met de nieuwe Business Class en Economy Class van Cathay. Verder is ook de huidige Premium Economy Class aan boord geïnstalleerd. Met 40 Business Class-, 32 Premium Economy Class- en 268 Economy Class-stoelen biedt het toestel plaats aan een totaal van 340 passagiers.

Aangekomen op Schiphol zien wij de 777 in de verte al staan. Het nieuwe toestel is vergeleken met de oudere Airbus A340 een echte eyecatcher: een stoer, strak vormgegeven toestel dat een totaal andere uitstraling heeft dan de wat ‘iele’ Airbus A340. Zodra alle voorbereidingen voor vertrek gereed zijn, kunnen wij aan boord om het toestel nader te inspecteren.

CATHAY-3

Voorin het toestel bevindt zich de nieuwe Business Class, geplaatst in een 1-2-1 configuratie van reversed herringbone seats. De buitenste stoelen staan richting het raam gedraaid, terwijl de middelste stoelen naar elkaar staan gedraaid. De stoelen bieden erg veel privacy en bewegingsruimte en zijn met één druk op de knop te veranderen in een volledig vlak bed van 208 centimeter lang. De Business Class-cabine bestaat uit één groter compartiment en een kleiner, erg intiem compartiment van slechts 14 stoelen.

CATHAY-9

CATHAY-10

Achter de Business Class bevindt zich de kleine Premium Economy Class, met een totaal van 4 rijen in een 2-4-2 configuratie. Dit zijn dezelfde stoelen waarmee Cathay eerder al in de A340 tussen Amsterdam en Hongkong vloog. De stoelen bieden aanzienlijk meer beenruimte dan in de Economy Class en zijn ook een stuk breder.

CATHAY-8

Achterin het toestel bevinden zich de 268 Economy Class-stoelen in 3-3-3 configuratie. Deze nieuwe stoelen zijn -net als de Business Class-stoelen- ook een nieuwe aanwinst voor de vluchten op Amsterdam. Door een kantelmechanisme in de rugsteun (waarmee de stoel 15 centimeter kantelt) kunnen passagiers optimaal rusten en slapen. De op 4 manieren-verstelbare hoofdsteun zorgt ervoor dat hoofd en nek maximaal worden ondersteund.

CATHAY-7

Alle stoelen in iedere reisklasse zijn uiteraard uitgerust met een HD-scherm met het nieuwste in-flight entertainment.

Wil je zelf dit prachtige toestel uitproberen op je vlucht van en naar Azië? De Boeing 777 van Cathay Pacific vliegt dagelijks tussen Hongkong en Amsterdam met de volgende vluchtnummers en -tijden:

  • Amsterdam-Hongkong: CX270 met vertrek om 12:45 en aankomst om 06:55 de volgende dag;
  • Hongkong-Amsterdam: CX271 met vertrek om 00:25 en aankomst om 06:15.

CATHAY-2

The World’s Best Airline

Wij waren onder de indruk van het nieuwe toestel en de comfortabele reisklassen – en daarmee zijn we niet de enigen! Cathay Pacific is afgelopen jaar in het klanttevredenheidsonderzoek van Skytrax uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Als wij aan Winnie Tong, de Country Manager Benelux & Scandinavia van Cathay Pacific vragen wat het nou precies is dat de maatschappij onderscheidt van de rest, antwoordt ze met een grote glimlach: ‘We provide service from the heart!’. State-of-the-art reisklassen, een grote consistentie in klantvriendelijkheid, misschien wel de beste lounges ter wereld én natuurlijk logistieke voordelen (Hongkong is een prettig vliegveld om over te stappen) zorgen voor het complete pakket dat Cathay kennelijk op nummer één zet. Maar Cathay denkt verder en timmert ook voor de toekomst aan de weg.

The Next Chapter

Het vervangen van de oudere A340-toestellen door nieuwere vliegtuigen is slechts een greep uit de ontwikkelingen die Cathay Pacific op dit moment aan het doorvoeren is. Enerzijds wordt het netwerk van de luchtvaartmaatschappij constant uitgebreid (met onder meer Manchester en Zürich als nieuwe, Europese bestemmingen), anderzijds is onlangs ook een complete rebranding van de luchtvaartmaatschappij uit Hongkong geïntroduceerd. Met onder meer een nieuw, stijlvol logo en een nieuwe waardepropositie (‘Simpler, cleaner, more customer-focused’) is Cathay Pacific helemaal klaar voor de toekomst.

Cathay logo comparison
Het oude en nieuwe logo

De rebranding vindt plaats onder het motto ‘The Next Chapter’ en moet verfrissing en aandacht voor design brengen. Cathay begint met het invoeren van het nieuwe logo, waarna de vliegveldlounges een update zullen krijgen. Verder komen ook de toestellen aan de beurt, die met een nieuwe livery het nieuwe imago moeten gaan uitstralen. Niet alleen de bestaande toestellen krijgen dit nieuwe uiterlijk, uiteraard worden er ook nieuwe vliegtuigen aan de vloot toegevoegd. In 2016 wil Cathay met de gloednieuwe, state-of-the-art Airbus A350-toestellen gaan vliegen. Deze toestellen krijgen nieuwe producten aan boord, zodat de maatschappij goed met zijn tijd meegaat. Zodra er meer informatie bekend is over de rebranding en de nieuwe toestellen, zullen wij bij Ikvliegveel uiteraard uitgebreid verslag doen – houd dus vooral de frontpage in de gaten.

Benieuwd naar ‘The Next Chapter’ van Cathay Pacific? Neem een kijkje op de website!

Tekst in dit artikel: Valentijn Kuperus
Foto’s: Sieto van der Heide

Reacties

  1. Alexo zegt

    Zojuist AMS-HKG gevlogen in stoel 39c. Rij 39 is de eerste in Economy Stoelen A,C, H en K bieden enorm veel beenruimte! Ik had mn trolley op de grond voor me liggen en met de riante recline van deze stoelen kon ik heerlijk liggen. Aanrader dus deze plekken! Helaas wel kans dat je tussen de babies zit aangezien het ook basinet locaties zijn. Gelukkig geen kids op deze vlucht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *