Bellen en internetten tijdens je vlucht?3 min leestijd

Internetten aan boord van KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als het aan de Europese Commissie ligt wordt bellen en internetten tijdens je vlucht de gewoonste zaak van de wereld. Weer een stapje verder de toekomst in zou je zeggen. Het was dan ook nog maar 2 jaar geleden dat KLM internet aan ging bieden op verschillende vluchten binnen Europa. De vraag is dan ook: is de vliegtuigmodus nu officieel verleden tijd?

Bellen in het vliegtuig

Dat bellen in het vliegtuig mag en kan is geen fonkelnieuwe uitvinding. De Europese Commissie kwam namelijk al in 2008 met voorschriften voor het gebruik van mobiele telefoons aan boord. Voorheen was het dus al mogelijk om tijdens je vlucht te bellen of gebeld te worden.

Groot verschil met toen is dat daar nu de snelle frequenties van het 5G-netwerk aan toegevoegd gaan worden. Zo is de Franse eurocommissaris Thierry Breton van mening dat er ruimte moet komen in het 5G-spectrum van mobiele aanbieders, zodat deze ook bruikbaar zullen zijn in de lucht.

Bellen in het vliegtuig mogelijk?
Wordt bellen mogelijk in het vliegtuig vanaf juni 2023? (bron: Skype)

Verdere details zijn er helaas nog niet, maar het lijkt erop dat vanaf 30 juni 2023, de voorlopige deadline, de vliegtuigmodus zijn langste tijd gehad heeft. Tenminste dit is mits de luchtvaartmaatschappij hier ook voor kiest. De Europese Commissie geeft hun zegen, maar de luchtvaartmaatschappij mag zelf bepalen of ze deze service aan gaan bieden en zo ja, of dit tegen betaling of gratis zal zijn. Deze nieuwe regelgeving heeft vooralsnog alleen betrekking op vluchten binnen de Europese grenzen.

Appen, swipen en surfen in het vliegtuig

Het leek een ver-van-mijn-bedshow. Maar niets is minder waar. Zo’n 22 jaar geleden werden namelijk al de eerste stappen gezet hiervoor. Na de introductie van de smartphone in 2007 nam deze ontwikkeling letterlijk en figuurlijk een hoge vlucht. Het is bij een aantal luchtvaartmaatschappijen dan ook niet meer dan normaal dat je verbinding maakt met de WiFi aan boord en gewoon verder gaat met het appen, swipen of surfen op het net.

Snellere verbinding in 2023

Indien het aan satellietbedrijf Starlink ligt, doen we dit allemaal in 2023 vanuit de lucht met een snelheid van 350 Mbps per seconde. Dat is ruim drie keer zo snel dan de gemiddelde snelheid van je verbinding thuis en de internetdiensten die op dit moment aangeboden worden.

Het satellietbedrijf van Tesla oprichter Elon Musk heeft namelijk een ontvanger ontwikkeld die boven de romp van een vliegtuig gemonteerd kan worden. Hiermee zou het vliegtuig overal ter wereld verbinding kunnen maken en dus niet meer afhankelijk zijn van het contact met de grond.

Of deze service van Starlink ook naar Europa zal gaan komen is nog niet bekend. De eerste luchtvaartmaatschappij die deze verbinding aan gaat bieden is namelijk Hawaiian Airlines. Ook Delta Airlines heeft eerder dit jaar al enkele tests uitgevoerd. Onduidelijk of ook zij overgaan op deze snelle WiFi variant.

Huidig WiFi aanbod binnen Europa

Vlieg je met British Airways, Finnair, Icelandair, Lufthansa of KLM en partner Air France heb je grote kans dat je ook WiFi aan boord zult hebben.

KLM internet portal voor wifi
Het WiFi portal van KLM aan boord. (bron: KLM)

In het specifieke geval van KLM zou je dan 30 minuten gratis tekstberichten over en weer kunnen sturen via Whatsapp, Messenger of bijvoorbeeld WeChat. Surfen op internet, e-mails versturen of ontvangen kost je daarentegen wel zo’n 8 euro voor de gehele vlucht. Wil je ook muziek, audio en video streamen zou je beter kunnen kiezen voor de Stream Pass van KLM. Hiervoor betaal je € 12 euro per vlucht. Prijzen kunnen overigens anders zijn per vlucht. Wanneer het lampje ‘stoelriemen vast’ uitgaat is dat voor jou het teken dat je verbinding kunt gaan maken.

Kortom er is veel activiteit op het gebied van communicatie, automatisering en digitalisering in de luchtvaart. Het jaar 2023 zal ons uitwijzen in wat voor vorm!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *