Deze airlines scoren het beste op brandstofefficiëntie

Transavia neemt vrijgekomen slots Ryanair op Eindhoven Airport in

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ook de luchtvaart ontkomt niet aan de duurzaamheidsambities van deze tijd. Al een tijd wordt er bijvoorbeeld voor de luchtvaart gesproken over een zogenaamde vliegtaks. Daarmee zou de groei van het aantal vluchten en daarmee de CO2-uitstoot mogelijk af kunnen nemen. Tussen luchtvaartmaatschappijen is heel wat verschil hoe efficiënt zij met hun brandstof omgaan. Zo verbruikt een jonge vloot minder brandstof dan een oude vloot. Maar ook de manier waarop het netwerk is ingericht speelt een rol. In dit artikel lees je welke low cost en legacy airlines het beste scoren op brandstofefficiëntie.

Airline Index

Het brandstofverbruik varieert natuurlijk naarmate de vlucht langer duurt. Daarom is er onderscheid gemaakt in het onderzoek naar brandstofefficiëntie in short, medium en long haul. Daarnaast kijkt men het gemiddeld aantal stoelen dat verkocht is aan boord. Een toestel dat maar voor een kwart gevuld is met passagiers is natuurlijk niet efficiënt. Je zou denken dat airlines altijd hun toestellen vol laten vertrekken, maar dan is lang niet altijd het geval. Vooral de grotere toestellen als de A380 zitten niet altijd vol.

Het Duitse Atmosfair onderzocht de brandstofefficiëntie van de belangrijkste maatschappijen en zette die in een Airline Index. Daarbij werd naar drie indicatoren gekeken. Allereerst, is er een reëel alternatief mogelijk, zoals openbaar vervoer. Als tweede werd bekeken of de route optimaal aangevlogen wordt. Dat wil zeggen zo min mogelijk (of geen) tussenstops en de meest directe route. Tot slot werd er gekeken naar de mogelijkheden tot compensatie van de CO2-uitstoot. Op basis daarvan werden punten toegekend aan elke airline.

Resultaten

In het onderzoek is data van ruim 33 miljoen vluchten van meer dan 200 airlines meegenomen. Dit vertegenwoordigt 92% van de commerciële luchtvaart. Dat is dus inclusief low cost carriers. De onderzochte vluchten werden door 125 soorten vliegtuigen uitgevoerd. Hieronder volgen de resultaten per categorie:

Short haul (tot 800 kilometer)

  1. Transavia France
  2. China West Air
  3. LATAM Airlines Brasil

Medium haul (tot 3.800 kilometer)

  1. LATAM Brasil
  2. TUI Airways
  3. Thomas Cook Airlines

Long haul (meer dan 3.800 kilometer)

  1. TUI Airways
  2. Vietnam Airlines
  3. TUIfly

Conclusie brandstofefficiëntie

Low cost en charter airlines zijn vaak efficiënter omdat zijn alleen vliegen op de meest rendabele routes. Dat betekent vaak een relatief hoge bezettingsgraad door bijvoorbeeld voornamelijk in het hoogseizoen te vliegen. Daarnaast is de seat pitch bij de low cost carrier kleiner, hierdoor kunnen er meer passagiers op elke vlucht mee. Daarbij wordt wel de kanttekening gegeven dat low cost carriers vaak vliegen van vliegvelden die minder goed bereikbaar zijn. Die extra reistijd en CO2-uitstoot is niet in dit onderzoek meegenomen.

Een interessante passage in het onderzoek laat zien welke maatregelen een airline kan nemen om de CO2-uitstoot te verminderen. Hieronder een aantal voorbeelden:

Bron: Atmosfair Airline Index
Bron: Atmosfair Airline Index

De conclusie is dat de grote Europese legacy airlines het in dit onderzoek af laten weten. In de overall ranking doet Transavia France het goed. Echter komt KLM bijvoorbeeld pas op plaats 17, gevolgd door Virgin Australia op plaats 18. Daarna is het lang stil voordat we Iberia en Finnair op plaats 34 en 36 tegenkomen.

Het gehele onderzoek  en de ranking van alle airlines kun je hier teruglezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *