Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
KLM heeft sinds zaterdag de codeshare overeenkomst met de Russische maatschappij Aeroflot per direct stopgezet. De reden hiervoor is de onrust tussen Rusland en Oekraïne. Eerder vandaag schreven we al over het negatieve reisadvies voor Rusland.
KLM stopt codeshare met Aeroflot
Eerst zou de codeshare overeenkomst met Aeroflot nog in stand blijven, maar door de oplopende onrust is besloten deze per direct stop te zetten. Air France-KLM is een van de belangrijkste partners van Aeroflot en heeft sinds een lange tijd al een codeshare overeenkomst met de Russische maatschappij. Aeroflot is voor reizigers van Air France-KLM een populaire maatschappij voor vluchten naar Azië. Dit terwijl reizigers van Aeroflot op Amsterdam en Parijs veel overstappen naar vluchten naar Noord- en Zuid-Amerika. De maatschappij maakt net als Air France-KLM deel uit van de SkyTeam alliantie. Delta maakte afgelopen vrijdag al bekend de samenwerking met Aeroflot per direct stop te zetten.
Als gevolg van de escalerende situatie is Aeroflot niet alleen gedwongen samenwerkingen desgewenst te stoppen, maar ook is de maatschappij steeds beperkter in het aanvliegen van bestemmingen. Veel landen verbieden Russische maatschappijen om boven hun grondgebied te vliegen. Daardoor heeft Aeroflot alle vluchten naar Noord-Amerika en het Caraïbisch gebied voorlopig stopgezet. Zo vliegt de maatschappij voorlopig niet naar bestemmingen als New York, Washington en Havana. Door het EU-vliegverbod is Aeroflot genoodzaakt om ook alle vluchten naar Europa voorlopig op te schorten. De maatschappij vliegt op dit moment nog wel naar o.a. Dubai, Israël en Turkije
Uitgelichte afbeelding: Aeroflot / WikiMedia Commons / Alexander Mishin
RJM Renders zegt
“KLM stopt codesharing met Aeroflot”! Hoe kan het dan dat er nog dagelijks vluchten onder de naam van Aeroflot landen en opstijgen op Schiphol? Weliswaar met een vluchtnummer SU…… en KL….., maar toch. Ook vandaag 4 maart 2022! Weten de Russen – en KLM – dan toch op deze manier de regels mbt gesloten luchtruim te omzeilen? Past ditbinnen het Europese en/of Nederlandse beleid? Snap het niet bepaald!
Goffe de Boer zegt
Het kan inderdaad kloppen dat er vorige week nog een aantal codeshare vluchten waren. Voor volgende week zie ik echter helemaal geen codeshare vluchten meer tussen KL en SU.