Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen jaar werd de luchtvaart opnieuw flink op de proef gesteld. Maatschappijen deden hun best om zichzelf zo goed mogelijk door de crisis te navigeren. Dat levert een interessant lijstje op aan airlines die er afgelopen jaar goed in slaagden om hun vluchten op tijd uit te voeren. Delta lijkt het ondanks de pandemie goed te doen in de VS. KLM komt daarentegen deze keer niet in de Europese top 5.
Wat is op tijd?
Als je op reis gaat verwacht je natuurlijk dat je vlucht op tijd vertrekt en op tijd landt. Niets is zo vervelend als je langer op het vliegveld moet wachten of als je veel later dan gepland aankomt. Natuurlijk zijn in Europa de compensatieregels, maar dat maakt een kortere vakantie natuurlijk niet goed.
Om de begrijpen welke airline wel en welke niet punctueel is moeten we eerst weten wat er precies met ‘op tijd’ bedoeld wordt. Als een toestel een paar minuten later aankomt bij de gate betekent dit dan een slechte on time performance (OTP)? Om dit te kunnen zeggen moeten we eerst weten wat OTP precies is. Er is sprake van OTP wanneer de vlucht op de geplande tijd aankomt bij de gate, of ten hoogste 15 minuten later dan de gepland aankomsttijd. Bij de analyse wordt alleen gekeken naar airlines die in ten minste 80% van de geplande vluchten dit ook registreert. Data-analyst Cirium bracht alle informatie en kennis bij elkaar om een analyse te maken van de on time performance van de grootste luchtvaartmaatschappijen.
Meest punctuele airlines
Volgens het onderzoek van Cirium werden er in 2021 ruim 25 miljoen vluchten uitgevoerd wereldwijd. Dat is 10% meer dan 2020, maar nog steeds 36% minder dan het niveau van 2019.
In Europa deden de IAG carriers het erg goed. Vueling staat op de eerste plaats met een OTP van 92,1%, gevolgd door Iberia Express (91,8%) en Iberia (90,3%). Aeroflot en Norwegian hadden beiden een punctualiteit van bijna 91%. Austrian Airlines en Eurowings deden ook niet voor elkaar onder met een tijdige aankomst van iets minder dan 90% van de vluchten. KLM komt pas op een achtste plek (88,25%), net voor LOT en ITA. Overigens voerde KLM na Aeroflot wel de meeste vluchten uit van de onderzochte Europese airlines.
In Noord-Amerika was de airline Delta procentueel in de meeste gevallen op tijd. Het ging in 2021 om 87,7% van de vluchten. Concurrenten Alaska Airlines en American Airlines deden het een stukje minder met respectievelijk 81,7% en 80,5%. In Zuid-Amerika had Copa Airlines het erg moeilijk. De maatschappij zat dicht bij de afgrond, maar maakte een goede en punctuele herstart. Met 90,3% van de vluchten uitgevoerd met minder dan 15 minuten vertraging is Copa de meest punctuele maatschappij van Zuid-Amerika. Aerolineas Argentinas (89,2%) en Azul (88,9%) volgen Copa op de voet. SkyTeam airline Aeromexico krijgt een laatste plek op de lijst met een OTP van iets meer dan 70%.
In Azië staan ANA en JAL aan de top als airlines die op tijd vliegen. Overigens heeft ANA wereldwijd ook de beste punctualiteit. De Japanse airline zorgt in 95,28% van alle vluchten voor een tijdige aankomst met ten hoogste 15 minuten vertraging. In het Midden-Oosten doen Royal Jordanian (89%) en Emirates (86,7%) het goed ten opzichte van de concurrentie.
Meer details van het onderzoek naar welke airlines het vaakste op tijd arriveren zijn hier terug te lezen.
Geef een reactie