Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Nadat eerder deze maand een prijsverhoging van 10% is doorgevoerd op het kopen van miles, gaat vanaf 15 oktober bij Avianca LifeMiles (het frequent flyerprogramma van het Colombiaanse Avianca) een nieuwe “award chart” in! Dat wil zeggen dat het benodigd aantal mijlen voor een vliegticket wijzigt. In de meeste gevallen betekent dat een verslechtering voor de frequent flyer aangezien er meer miles nodig zijn dan voorheen. Ook bij Avianca LifeMiles is dat in de meeste gevallen zo.
Onderaan deze post vind je nog een tip om goedko(o)p(er) miles bij LifeMiles te kopen.
Wijzigingen in de award chart
Wijzigingen in het aantal benodigde miles zijn in de meeste gevallen niet in het voordeel van de frequent flyer. Ook in dit geval zijn er vanaf 15 oktober meer miles nodig voor dezelfde afstand. Zo moet bijvoorbeeld voor een business class ticket van Amsterdam naar Kuala Lumpur vanaf 15 oktober 78.000 miles afgerekend worden in plaats van de 65.000 die tot nu toe benodigd waren!
Er is één regio die goedkoper is geworden in de nieuwe situatie. Dit is de regio Central Asia en dat is grofweg de regio India – Sri Lanka – Nepal. Een paar economy class trajecten zijn gelijk gebleven in het aantal benodigde miles, maar de overige zaken zijn duurder geworden. Hieronder een overzicht van de wijzigingen voor reizen van en naar Europa. (klik op afbeelding om te vergroten).
Miles kopen voor de oude prijs?
LifeMiles gold tot op heden als een van de meest aantrekkelijke programma’s binnen Star Alliance. Tenminste, het was een aantrekkelijk programma om miles te kopen. Regelmatig waren er acties waarbij een 100% bonus werd gegeven op het aanschaffen van miles. De normale prijs was $30 per 1000 miles en met de bonus kwam dat dus op $15 per 1000 miles.
Sinds 8 oktober is er een prijsverhoging van 10% doorgevoerd, waarbij de prijs van 1000 miles nu op $33 komt. Dat in combinatie met de nieuwe award chart leidt ertoe dat het programma minder aantrekkelijk wordt, maar nog zeker niet aan de kant geschoven hoeft te worden. Het is namelijk nog steeds mogelijk om voor $15 1000 miles te kopen. We laten zien hoe dat gaat.
1000 miles voor $15
Een van de mooie kanten van LifeMiles is dat je enkele reizen kan kopen voor de helft van het aantal miles van een retour en dat je met “miles & cash” kunt betalen. Je moet minimaal 40% van de benodigde miles in je account hebben staan om een ticket te boeken.
Als voorbeeld zoek ik een vlucht in business class op van Amsterdam naar Kuala Lumpur op 13 november. Onderaan staat dat er 65.000 miles nodig zijn. Ik kan met de knoppen More Miles of More Money gaan schuiven tussen mijlen en bijbetaling.
Als ik 1000 miles wil kopen, zet ik de schakelaar op 64.000 en dan wordt inderdaad het nieuwe tarief van $33 gevraagd:
Als ik zo weinig mogelijk miles wil spenderen, is dit het maximaal haalbare: 39.000 miles (65.000 – 21.000) voor $613.70. Dat komt neer op $15.74
Maar het is nog steeds mogelijk om miles voor $15 te kopen! Daarvoor moet je even op zoek gaan naar de ‘sweet spot’. Tip: klik vanuit deze situatie weer op de knop More Miles totdat je een mooi rond bedrag in dollars ziet aan de rechterkant. In dit voorbeeld zit het optimum op 25.000 miles besteden, dus 38.000 bijkopen voor $570. Dit komt dus neer op precies $15 per 1000 miles!
Jerre zegt
Ik zit momenteel met 40K aan Lifemiles, wat is volgens jou de beste redemptie vanuit Europa of de VS? Ik zou graag First vliegen.
Theo zegt
Beste Jerre,
Sorry voor de late reactie, ben op reis op dit moment… 😉
First vliegen met 40K miles zal lastig worden, denk ik. De meest interessante regio is nu Central Asia (=India en naaste omgeving). Voor 60K kun je Europa-Central Asia First vliegen enkele reis. Met Lifemiles kun je tot 40% met miles betalen en 60% cash, dus dat zou een optie zijn.
Ik heb niet uitgezocht of LH met First naar India vliegt, maar daar zou je je op kunnen focussen.
Business class wordt al een stuk gemakkelijker…
Er waren tot voor kort nog wat fouten in het systeem waardoor je goedkoper kon vliegen dan eigenlijk de bedoeling was, maar voor zover ik weet zijn die (helaas) allemaal opgelost.