Turkish Airlines (Amsterdam – Istanbul)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Turkish Airlines wordt soms (waaronder mijzelf) als een hit or miss airline ervaren. Je hebt een geweldige ervaring of alles gaat fout. Ik vloog recent van Amsterdam naar Istanbul en die vlucht was meer een geval van mis dan hit. Het begon al bij aankomst op Schiphol. Als Star Alliance Gold lid zijn er een aantal voordelen die voor mij belangrijk zijn, bijvoorbeeld het kunnen inchecken bij de dedicated check-in balie (vaak de Business Class balie). Op deze dag besloot Turkish Airlines de dedicated balies dicht te gooien en iedereen (inclusief betalende business class passagiers) in de rij te laten staan bij economy class.

Na mijn boardingpass te hebben gekregen en een bezoek aan de Menzies lounge (die toch een stukje beter is geworden) was ik ruim op tijd bij de gate om aan te sluiten bij al een hele grote rij mensen die aan het wachten waren voor de security check, die overigens nog moest beginnen. Er waren duidelijk 2 rijen aangezien er 2 ingangen waren: Priority (Business en Star Gold) enerzijds en Economy anderzijds. Dus ging ik in de Priority rij staan, om vervolgens te ervaren dat op het moment dat de security controle begon, de Priority rij werd opgeheven (en iedereen in de economy rij moest gaan staan, waarop de economy mensen ook niet echt vriendelijk reageerden)

Tot nu toe dus geen enkele erkenning van Turkish aan hun Elite status passagiers. Na een tijdje was het tijd om te boarden en ook hier (het was inmiddels te verwachten) was het een free for all… Iedereen ging op het zelfde moment en dus was het één grote chaos. Ik had gelukkig een Exit Row seat en dus ongelofelijk veel ruimte. De service aan boord was redelijk mede doordat de air crew er wel zin in had.

Economy stoel
Economy stoel
Lekker bij de nooduitgang
Lekker bij de nooduitgang
Genoeg ruimte.. toch dan nog een klein voordeeltje kunnen behalen
Genoeg ruimte.. toch dan nog een klein voordeeltje kunnen behalen

Een van de (weinige) voordelen van Turkish is dat ze een hele maaltijd serveren en dat deze ook nog eens van zeer redelijke kwaliteit is (geproduceerd door Do&Co) en met een filmpje op de schermen waren we dan ook zo in Istanbul – het is immers maar 3 uur vliegen.

Goede maaltijd van Do &Co
Goede maaltijd van Do &Co

Hoewel de vlucht op zich dus OK was, de catering goed en natuurlijk de lounge in Istanbul spectaculair (zie onze seperate review) is, vraag ik me echt af waarom Turkish nul maar dan ook echt nul erkenning geeft aan hun Business Class en Elite passagiers.

Bij navraag bij het persooneel van Turkish in Amsterdam kreeg ik als antwoord: ‘het is voor ons zo makkelijker…’ – niet echt een slim antwoord, want hoewel de lounge voor mij een grote trekpleister is, weiger ik met een airline te vliegen die (tot dat ze het me anders bewijzen) schijt heeft aan hun Elite passagiers en mij de voordelen weigeret die juist voor mij zo belangrijk zijn. Turkish.. globally yours? Nou nee, niet voor mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *