Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Alhoewel er heel wat minder reizigers zijn krijgen airlines ook tijdens de Coronapandemie gewoon een beoordeling van reizigers en experts. Zo riep onlangs boekingswebsite eDREAMS de top 10 maatschappijen ter wereld uit. En KLM komt deze keer goed uit de bus met een vierde plaats, aldus eDREAMS. Als het om betrouwbaarheid gaat komt KLM zelfs op een gedeelde tweede plaats. In dit artikel lees je alles over de top van beste airlines ter wereld.
Best Airlines in the World
Jaarlijks onderzoekt boekingssite eDREAMS welke airlines het beste zijn. De beoordeling is gebaseerd op tienduizenden reviews van reizigers en informatie van meer dan 600 airlines. Deze keer hield eDREAMS uiteraard rekening met de aangepaste service die veel maatschappijen op dit moment bieden. Onderzoekers keken ook naar de service die wel geboden wordt. Daarin krijgen betrouwbaarheid van de airline, omboekbeleid en het beleid rondom vouchers speciale aandacht.
Terugbetaling van vliegtickets
Vooral in het begin van de Coronapandemie was ook in Nederland de terugbetaling van reeds geboekte tickets een heet hangijzer. Airlines waren huiverig om direct alle vliegtickets terug te betalen bij annulering van de vlucht. Het gaat immers voor de maatschappijen om grote bedragen. Daarom werden massaal vouchers uitgegeven om een nieuwe vlucht te boeken zodra het weer kan. Veel reizigers en consumentenorganisaties waren het hier niet mee eens en eisten hun geld terug.
Als het om terugbetaling van geannuleerde vluchten gaat dan komen drie airlines er als beste uit. Dat zijn Qatar Airways, British Airways en Delta. Alledrie zouden binnen 1-2 weken een terugbetaling doen. Volgens reizigers van eDREAMS zouden zelfs 100% van de terugbetalingsverzoeken zijn voldaan door QR en BA. Bij Delta gaat het om 98%. In Nederland lag onder andere KLM lange tijd onder vuur omdat de airline alleen maar vouchers uitgaf en geen mogelijkheid bood voor directe terugbetaling.
Betrouwbaarheid
In tijden waarin in korte tijd veel kan veranderen waarderen reizigers de betrouwbaarheid van een maatschappij. Om tot een top 3 te komen bekeek eDREAMS het percentage geannuleerde vluchten in de periode juli tot en met december 2020. Bij Qatar Airways, KLM en Turkish Airlines ging dat om minder dan 35%. De genoemde airlines scoorden het beste op deze indicator van betrouwbaarheid. Daarnaast oordeelde eDREAMS dat deze drie airlines tevens de beste omboekvoorwaarden biedt zonder extra kosten.
COVID-19 maatregelen
In het onderzoek keek men ook naar de kwaliteit van de COVID-19 maatregelen bij verschillende airlines. Daarbij is gekeken naar onder meer beschikbaarheid en gebruik van persoonlijke beschermmiddelen. Interessant genoeg komt alleen Delta naar voren bij airlines die preventies de capaciteit aan boord beperken in het kader van social distancing. Naast Delta scoren ANA, Qatar Airways, Turkish Airlines en Etihad Airways goed.
Recentelijk schreven we nog over airlines die de Coronamaatregelen het beste op orde hebben. Inmiddels is duidelijk dat volgens SkyTrax zowel AirBaltic als Qatar Airways de hoogste score verdienen.
Top 10
Om tot een top 10 te komen heeft eDREAMS alle genoemde criteria ter harte genomen. Ook is er nog gekeken naar het algemene klanttevredenheidscijfer per airline. De nummers 5-10 gaan naar British Airways, Turkish Airlines, Etihad Airways, Singapore Airlines, Lufthansa en United Airlines. Op #5 staat British Airways en KLM krijgt een nette vierde plaats. De derde plek is vergeven aan het Japanse ANA en Delta Air Lines komt op plaats #2. De eerste plaats gaat dit jaar naar Qatar Airways. De maatschappij investeerde ook tijdens de Coronapandemie in de klantervaring. En die investering lijkt zich in dit overzicht uit te betalen.
Geef een reactie