Dit jaar geen nieuwe A350 voor Air France2 min leestijd

Airbus A350 van Air France (Bron: Air France)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Coronacrisis heeft ook grote gevolgen voor Air France. De maatschappij loopt flink wat inkomsten mis en heeft al beroep moeten doen op de overheid, net als KLM. Dat betekent ook dat er bespaard moet worden. Daarom heeft Air France besloten om de ontvangst van een aantal nieuwe Airbus A350 toestellen uit te stellen tot 2021.

Rode cijfers

Net als veel airlines dalen de inkomsten in deze periode tot een dieptepunt. De Franse maatschappij laat in een financiële update aan aandeelhouders weten momenteel rode cijfers te schrijven. Om de kosten in lijn met de inkomsten te brengen moet er gekeken worden waar besparingen mogelijk zijn. Eerder besloot Air France al om alle Airbus A380 toestellen aan de grond te houden om kosten te besparen. De maatschappij zou zelfs onderzoeken of een versnelde uitfasering mogelijk is. Het is echt (nog) niet bevestigd dat de A380 ook daadwerkelijk de vloot zal verlaten.

De A380 van Air France in eigen livery (Bron: Air France)

Airbus A350

Gegeven de huidige resultaten is Air France genoodzaakt om de levering van drie nieuwe Airbus A350 vliegtuigen uit te stellen. Hiermee bespaart de airline onder meer op de financieringskosten. Ook hoeven te toestellen pas later in de vloot opgenomen te worden, waardoor kosten voor onderhoud en schoonmaak lager uitvallen. De drie toestellen komen volgens de nieuwe planning aan in 2021. Air France heeft vier A350s in de vloot. Volgens de website Airfleets wordt ten minste één A350 momenteel niet ingezet. Overige leveringen van nieuwe vliegtuigen voor 2020 blijft ongewijzigd. Hoogstwaarschijnlijk kon Air France hier niet meer onderuit in verband met contractuele afspraken.

De benodigde stoelcapaciteit bij de Franse nationale carrier is nu veel kleiner dan voorzien doordat de dienstregeling flink uitgedund is. Air France, en nagenoeg alle andere airlines, heeft dus veel minder vliegtuigen nodig. Het zou dus onnodig zijn om op korte termijn nieuwe toestellen te introduceren. Eerder zal er sprake zijn van het uitfaseren van verouderde toestellen. Zoals KLM (Boeing 747) en Lufthansa (Boeing 747, Airbus A340 en A380) recentelijk ook al deden.

Airbus A350 van Air France (Bron: Air France)
Airbus A350 van Air France (Bron: Air France)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *