Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Britse airline Virgin Atlantic zoekt steeds verdere toenadering tot Air France – KLM. Op trans-atlantische routes worden er al veel codeshare vluchten uitgevoerd. Nu is een nieuwe overeenkomst met China Eastern aangekondigd. Hiermee zet Virgin Atlantic zichzelf ook met verbindingen met Azië beter op de kaart. Vanaf 2020 moet de nieuwe samenwerking ingaan.
Virgin Atlantic
Sinds 1984 is Virgin Atlantic actief op trans-atlantische routes. Datzelfde jaar maakte de airline de eerste vlucht naar New York (EWR) vanuit Londen Gatwick (LGW). Virgin Group, van de serieondernemer Richard Branson, is voor 51% eigenaar van de airline. De rest gaat naar het Amerikaanse Delta. De maatschappij vliegt voornamelijk vanuit Londen Heathrow (LHR) en Londen Gatwick (LGW), maar ook Manchester, Edinburgh, Glasgow en Belfast behoren tot de mogelijkheden.
De huidige samenwerking van Virgin met Air France en KLM maakt al mogelijk om vluchten van de drie airlines op een ticket te boeken. Combinaties van legs van verschillende airlines maakt het bijvoorbeeld mogelijk om te vliegen vanuit Amsterdam naar Miami via Londen. Met de ze combinaties ben je in sommige gevallen goedkoper uit dan wanneer je bijvoorbeeld direct vanuit Amsterdam of Parijs vliegt.
Het is mogelijk om op de codeshare vluchten binnen deze samenwerking om miles te besteden en sparen. Vooral dat laatste is natuurlijk interessant voor frequent flyers. Over wederzijdse elite-voordelen wordt helaas nog (steeds) niet gerept. Alhoewel zowel Air France – KLM als Delta aangesloten zijn de bij de SkyTeam alliantie, is Virgin dat (nog) niet.
China Eastern
Aan de samenwerking tussen AF-KLM, Delta en China Eastern wordt nu Virgin Atlantic toegevoegd. Hierdoor worden de respectievelijke markten nog beter met elkaar verbonden binnen het bestaande netwerk van de airlines. AF-KLM versterkte eerder al de samenwerking met China Eastern. Een belangrijke verbinding zal de route Londen – Shanghai zijn. Laatstegenoemde stad is de hub van China Eastern.
Air France, KLM en China Eastern’s huidige dienstregeling is als volgt (gebaseerd op zomerseizoen 2019):
- Air France:
- Tweemaal per dag Paris – Charles de Gaulle en Shanghai – Pudong
- Driewekelijks (vierwekelijks in piekperiodes) Paris-Charles de Gaulle en Wuhan
- KLM:
- Twaalfmaal per week Amsterdam – Schiphol en Shanghai – Pudong
- China Eastern:
- Tweemaal per dag Shanghai – Pudong en Paris – Charles de Gaulle
- Vierwekelijks Shanghai – Pudong en Amsterdam – Schiphol
- Driewekelijks Kunming en Paris-Charles de Gaulle
- Driewekelijks Qingdao en Paris-Charles de Gaulle
Virgin Atlantic / China Eastern
- Virgin Atlantic dagelijkse vlucht naar Shanghai – Pudong vanuit London – Heathrow
- China Eastern dagelijkse vlucht vanuit Shanghai – Pudong naar London Heathrow en driewekelijks naar London – Gatwick
Lars van Hattum zegt
De afbeelding van de “airbus A330Neo” is in werkelijkheid een 747-400
Christian zegt
Hoi Lars,
Dat onderschrift klopte inderdaad niet. Heb het meteen aangepast.
Christian
Frank zegt
Sir Richard Brandon bezit nog maar 20% van de aandelen in Virgin Atlantic, Delta Air Lines 49% en Air France-KLM bezit 31%.