Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Recentelijk schreven we al dat airBaltic de nieuwe Airbus A220 inzet naar Amsterdam. De Letse maatschappij zet flink in op dit toestel, dat ook nog wel eens aangeduid wordt met CS300. Uiteindelijk wil de airline 74 van deze vliegtuigen in de vloot hebben om verder te kunnen groeien. Dat betekent dat er plaats gemaakt moet worden. De oudere toestellen gaan daarom de vloot verlaten. Het gaat om de Boeing 737-300 en 737-500. Deze toestellen maken binnenkort hun laatste vlucht.
Boeing
airBaltic beschikt momenteel over zes 737-300 toestellen. Van het type 737-500 zijn er nog maar twee toestellen. De eerste heeft een capaciteit van 142 tot 146 stoelen, terwijl het tweede type ‘slechts’ 120 plaatsen heeft. Het bereik en brandstofgebruik van beide toestellen is gelijk. Maar omdat de 737-300 meer plaatsen heeft is het brandstofverbruik per stoel lager. Desalniettemin besluit airBaltic om te stoppen met de verouderde Boeing toestellen.
Het oudste Boeing toestel dat nog tot de vloot behoort komt uit 1998 en had Air France als vorige eigenaar (registratie YL-BBE). Er zijn ook nieuwere Boeing toestellen die de afgelopen jaren zijn ontvangen. Nagenoeg alle Boeing vliegtuigen die de maatschappij nu heeft hebben al vorige eigenaren gehad, waaronder het voormalige Air Berlin en het Deense Jet Time. Daardoor zijn deze vliegtuigen al aardig op leeftijd en vervanging is dus geen overbodige luxe.
Afscheid
Recentelijk wijzigde airBaltic de dienstregeling. Hierin wordt duidelijk dat de Boeing 737 de laatste vluchten uit zal voeren in dit winterseizoen. In eerste instantie zou de maatschappij al eerder afscheid nemen van de 737-300, maar deze datum is uitgesteld. De laatste 737-300 vlucht staat gepland op 13 november 2019. Het gaat om de vlucht van Riga naar München. De laatste 737-300 vlucht naar Amsterdam zal worden uitgevoerd op 30 oktober 2019. Andere bestemmingen die vanuit Riga nog aangedaan worden tot de laatste vlucht zijn Kopenhagen, Frankfurt, Milaan, Nice, Stockholm, Tallinn en Zurich.
De 737-500 heeft de laatste vlucht op 30 november 2019. In eerste instantie zou dat 29 november dit jaar zijn. Dit toestel zal Amsterdam niet meer aandoen. De laatste vlucht wordt uitgevoerd van Riga naar Kopenhagen. Dit is ook overall de laatste vlucht die airBaltic uitvoert met een Boeing vliegtuig. Andere luchthavens die tot de laatste vlucht nog bediend worden met de 737-500 zijn onder meer Dusseldorf, Helsinki, Londen Gatwick, Oslo en Sint Petersburg.
Airbus A220
De airBaltic Airbus A220-300 is de nieuwste toevoeging aan de vloot. Inmiddels zijn er negentien ontvangen. Het vliegtuig heeft een capaciteit van 145 stoelen. Het bereik is met 4.575 kilometer flink groter dan de Boeing toestellen. Ook het brandstofverbruik van de A220 ligt veel lager. Hier bekijk je de virtual tour die de maatschappij maakte van deze Airbus.
Benieuwd naar onze ervaringen met airBaltic? Lees dan onze business class Review van de airBaltic A220. We schreven ook business class Reviews over de Boeing 737-300 en de Bombardier Q400.
Scorcy zegt
Werd tijd, het zijn echt verouderde crappy toestellen met oncomfortabele stoelen, overhead bins die minder ruimte bevatten (lijkt te zijn dichtgespijkerd zodat er minder in past zelfs). End of life dus…
Maar misschien ook goed om toe te voegen als nieuws: Air Baltic is begonnen met het wegen van je handbagage. Boeit verder niet dat je 300 euro voor je ticket hebt betaald. Ze zijn helemaal op weg om de nieuwe Ryanair te worden, behalve dat de tickets ontzettend veel duurder zijn en de service zo mogelijk nog slechter. Wat een baggermaatschappij, en helaas de enige keuze op sommige bestemmingen (KLM, lezen jullie mee?)…
De persoon die mijn handbagage woog zei dat hij zich ervoor schaamt het te moeten doen trouwens, hij leek echt bezwaard en vroeg ook of ik alsjeblieft een klacht wilde indienen. Echter de website van Air Baltic heeft geen klachtenformulier, alleen een complimentenformulier. I do not kid you.
Ik raad je aan om deze maatschappij te vermijden, maar voor directe vluchten is het helaas zo goed als onmogelijk. Wizz Air vliegt vanaf EIN op sommige routes en los van het boarden dat niet via een slurf gaat is die ervaring beter dan de Air Baltic-ervaring.