Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorig jaar dreigde de hoogste baas van Qatar Airways al dat hij mogelijk uit OneWorld wilde stappen. Er was toen onenigheid tussen verschillende leden van de alliantie. Deze problemen lijken nog niet opgelost. Qatar maakte deze week tijdens een persconferentie op de ITB Berlijn bekend dat binnen twee maanden de beslissing genomen zal worden of de airline lid zal blijven. De vraag is of de problemen binnen deze periode opgelost zullen zijn. Anders zou het wel eens zo kunnen zijn dat Qatar Airways uit OneWorld stapt.
OneWorld
OneWorld is een van de drie grote luchtvaartallianties naast SkyTeam en Star Alliance. De alliantie werd opgericht door British Airways, American Airlines, Cathay Pacific en Qantas. Inmiddels heeft OneWorld dertien leden. Denk bijvoorbeeld aan Finnair, Iberia en Royal Air Maroc. Laatstgenoemde werd pas recentelijk lid. In 2013 werd Qatar uitgenodigd om deel te nemen aan OneWorld. Dit was destijds op initiatief van American Airlines en Qantas. Qatar Airways heeft een belangrijke positie binnen de alliantie met een netwerk van 200 bestemmingen in 100 landen. Bovendien heeft de airline een grote vloot.
Onenigheid
Diverse airlines uit het Midden-Oosten kregen al vaker kritiek te kunnen profiteren van overheidssubsidies voor onder andere brandstof. Tegen deze lage kosten kunnen Europese en Amerikaanse legacy carriers niet concurreren. Deze subsidies zijn in Europe en Amerika namelijk niet gebruikelijk. Uiteraard heeft Qatar aangegeven het hier niet mee eens te zijn. De maatschappij is namelijk van het land Qatar, maar de maatschappij heeft het voor het zeggen. Zelf zegt Qatar Airways te worden tegengewerkt als het gaat om nieuwe routes naar de VS en Australië. De gevestigde carriers als American Airlines en Qantas zouden het de maatschappij moeilijk maken om hier voet aan de grond te krijgen.
Toekomst
Het is niet de eerste keer dat de CEO van Qatar Airways dreigt uit de alliantie te stappen. Zijn uitspraken van deze week tijdens de ITB in Berlijn zetten zijn voornemen nog wat scherper aan volgens de website Simple Flying. Als de maatschappij uit Qatar in de alliantie blijft dan moeten de problemen met American Airlines en Qantas snel opgelost worden. De beslissing zal binnen twee maanden vallen. De vraag is natuurlijk of dit voldoende is om tot een oplossing te komen. Een ‘samenwerking’ binnen een alliantie heeft nu in ieder geval niet zoveel zin als de leden elkaar tegenwerken.
Geef een reactie