KLM ticket met trein vanuit België; zo werkt het5 min leestijd

20 euro tickets voor 20 jaar thalys

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM biedt in samenwerking met de NS en Thalys tickets aan vanaf Brussel en Antwerpen waarbij het stuk tussen België en Schiphol per trein wordt afgelegd. Dit is niet alleen interessant voor Belgische reizigers maar zeker ook voor Nederlanders. Je kunt namelijk flink besparen op je ticketprijs door in België te starten. Hier zitten wel een aantal bijzonderheden aan vast, die in dit artikel uitgelegd zullen worden.

Waarom zijn tarieven vanuit België goedkoper?

In Nederland heeft KLM een ‘home advantage’. Doordat het de nationale luchtvaartmaatschappij is met veel directe vluchten zullen veel reizigers automatisch voor de KLM kiezen. In het buitenland is dat anders. Daar is er namelijk veel meer concurrentie en heeft KLM niet het voordeel van een directe verbinding. Dan moet er veel meer op prijs geconcurreerd worden. Deze veelal lagere prijzen moeten dus het ‘ongemak’ van een treinreis of connecting vlucht – en langere reistijd – wegnemen, waardoor passagiers voor KLM kiezen.

Vanuit België kan je kiezen voor vertrek vanuit Brussel Zuid Midi (ZYR) of Antwerpen Centraal (ZWE). Met deze drie-lettercodes kun je bij KLM en bij de meeste Online Travel Agents ook zoeken naar tarieven. De treinreis naar Schiphol wordt uitgevoerd met NS Intercity Brussel of de Thalys. Business Class passagiers mogen eerste klas reizen in de trein.

ns trein

Kan ik de treinreis niet gewoon overslaan?

Op zich een logische vraag. Sommige reizigers vragen zich af of ze niet zelfs geld terug krijgen, als ze geen gebruik maken van de trein. Echter werkt het zo niet. Vliegticketprijzen worden niet vastgesteld op basis van de kosten maar op basis van willingness to pay. Revenue afdelingen van airlines proberen natuurlijk zoveel mogelijk revenue uit een vlucht te krijgen. Het is daarbij een uitdagende balans tussen zorgen dat de prijs aantrekkelijk is zodat de vlucht gevuld raakt, en niet te weinig voor de tickets vragen. Hierbij komen dan ook de verschillende ticketvoorwaarden kijken voor product differentiatie zoals minimum verblijf, flexibiliteit, annuleringsvoorwaarden enzovoort. Simpel gezegd betaal je meer voor gemak zoals de beste vluchttijden, het kosteloos wijzigen van je vlucht en dus bijvoorbeeld ook de route. Wil je de laagste prijs, dan zal je concessies moeten doen. Daarom zal de KLM je ook aan de zogenaamde coupon volgorde houden. Anders ondergraven ze hun eigen ticketvoorwaarden en missen ze inkomsten. In de Algemene Vervoersvoorwaarden staat hierover het volgende:

3.4 Volgorde van gebruik Vluchtcoupon
(a) Het Tarief inclusief Belastingen dat wordt vastgesteld op basis van de op het Ticket vermelde bijzonderheden, vluchtdata en routes, komt overeen met een Plaats van Vertrek en een Plaats van Bestemming via elke Reisonderbreking die op het moment van aankoop van het Ticket was voorzien en maakt integraal deel uit van de Vervoersovereenkomst. Het op de datum van uitgifte van het Ticket toepasselijke Tarief geldt uitsluitend voor een Ticket dat volledig wordt gebruikt in de volgorde van afgifte van de Vluchtcoupons, voor de aangegeven reis en op de aangegeven data.
(b) Ieder gebruik van het Ticket door de Passagier dat niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 3.4 a, (bijvoorbeeld als hij de eerste Coupon niet gebruikt of als de Coupons niet worden gebruikt in de volgorde waarin zij zijn uitgegeven) dat wordt geconstateerd op de dag van de vlucht, zal resulteren in de verplichting tot de betaling van een bijkomende vaste vergoeding op het vliegveld ten bedrage van: € 125 voor een korte vlucht binnen Europees Frankrijk en Corsica, € 250 voor een vlucht binnen Europa in Economy, € 500 voor een vlucht binnen Europa in Business Class, € 500 voor een intercontinentale vlucht in Economy of Premium Economy, € 1500 voor een intercontinentale vlucht in Business Class en € 3000 voor een intercontinentale vlucht in de Air France La Première (of het equivalent in de lokale valuta).
(c) Als de Passagier niet alle Vluchtcoupons gebruikt en de reis voortijdig onderbreekt, kan de Passagier een vast bedrag van Eur 275 op Schiphol Airport en op Charles de Gaulle (Parijs) in rekening worden gebracht voor het afhalen van Geregistreerde Bagage.

Dit soort provisies gelden overigens niet alleen voor KLM, maar voor bijna alle airlines.

Als je een ticket boekt met een treinreis, zul je die treinreis – minstens op de heenweg – echt moeten maken. Anders zal de airline zoals in de voorwaarden staat een bijbetaling eisen omdat je je ticket voor andere voorwaarden hebt gekocht en niet geldig is voor vertrek vanaf Amsterdam.

Procedure op de reisdag

Je moet de treinreis dus maken, en nog belangrijker dit aan kunnen tonen. Pas op de dag van vertrek, vanaf twee uur voordat de trein vertrekt, kan je met je KLM e-ticket en identificatiebewijs je treinkaart ophalen. Op Brussel Zuid Midi is dit bij de SNCB Europe balie / Air France KLM Air&Rail Terminal. Op Antwerpen Centraal is dit bij de Internationale ticketbalie. Zo wordt ook in je boeking een melding gemaakt dat je je treinkaartje hebt opgehaald.

Ook is het ten zeerste aan te raden om in de trein je ticket door de conducteur af te laten stempelen of anderszins te laten valideren. Als de conducteur niet langskomt, zoek deze dan op voordat je op Schiphol aankomt.

Eenmaal op Schiphol kan je geen gebruik maken van de kiosks of self-service bagage drop-off. Je ticket is namelijk geblokkeerd totdat een agent heeft geverifieerd dat je inderdaad met de trein hebt gereisd. Zorg dus – zeker in de vakantie periode als je geen Skypriority hebt – dat je genoeg tijd hebt. Je kunt dus ook geen gebruik maken van Online Check-In. Als je geen elite status hebt, kan je dan pas erg laat een stoel selecteren tenzij je van te voren een toeslag betaald. Mogelijk zijn er dan geen goede plaatsen meer over.

schiphol self service baggage drop off

Op de terugweg kan KLM natuurlijk niet controleren of je de trein naar België neemt. Het is wel aan te raden om je ticket bij de NS International balie weer op te halen. Zeker voor de Flying Blue verdiensten.

Flying Blue

Een bijkomend voordeel, naast de lagere prijs, is het verdienen van extra XP’s. De treinreis heeft namelijk gewoon een KLM vluchtnummer en is niet uitgesloten van het verdienen van XP. Zo verdien je per enkele reis 5 XP extra.

Reacties

  1. Skywalker88 zegt

    Het grote nadeel van het niet gebruik kunnen maken van online check-in is dat je zeker in de drukke vakantie periode en wanneer je met meerdere mensen reist, een grote kans bestaat dat je achterin het vliegtuig of zelfs apart van elkaar komt te zitten. Iets waar reizigers rekening mee dienen te houden dus.

  2. arjen05 zegt

    Goed artikel, paar kleine correcties:

    -vertrek vanuit Belgie met KLM is zeker niet altijd goedkoper en als het goedkoper is, kan het zijn dat je gewoon vanaf Brussel Airport (BRU) vliegt in plaats van met de trein gaat. Er zijn enkele stoelen beschikbaar
    -het werkt ook andersom: met de trein vanuit Nederland vertrekken vliegen vanaf Brussel, via Brussels Airlines (https://www.brusselsairlines.com/nl-nl/misc/trein-en-vlucht.aspx)
    -de drielettercode voor Antwerpen Centraal is niet ZYR maar ZWE
    -‘inchecken’ op Brussel-Zuid (ZYR) kan niet bij de Air France-KLM Air & Rail terminal die in het artikel wordt genoemd, maar alleen bij de SNCB Europe balie, de internationale treinreis desk dus. Dat is het equivalent van de NS International balie waar je bij de terugreis op Schiphol je ticket afhaalt (ook daar niet bij de KLM incheckbalie dus). Het gaat hier zoals correct beschreven alleen om je treinkaart afhalen en je krijgt nog geen boarding pass voor je vlucht en ook je bagage kun je niet afgeven als KLM-passagier.
    -als je toch vanaf Brussel-Zuid overweegt te vertrekken, kijk dan ook naar Air France tickets. Je vliegt via CDG en het eerste stuk met de Thalys is dan 1e klasse, ongeacht je vliegklasse. Dan kun je wel inchecken bij de Air France-KLM terminal op Brussel-Zuid en in tegenstelling tot KLM, wordt hier je bagage al gelabeld en ingenomen op het treinstation. En je kunt gebruikmaken van de lounge als je business vliegt of Skyteam status hebt.

    • The Flying Dutchboy zegt

      Hi Arjen, dank voor je reactie. Ik heb de luchthavencode gecorrigeerd.
      Je kan zeker ook vanaf BRU vliegen of juist met de trein verder gaan naar Parijs. Deze opties heb ik niet meegenomen omdat de reistijd dan langer wordt en je moet ook op de terugweg via Brussel in plaats van de optie om al uit te stappen in Amsterdam. Afhankelijk van je woonplaats en de besparing kan dit het eventueel wel waard zijn.

  3. JDE zegt

    Dank Ralph!
    Ik ga in nov deze optie voor het eerst proberen; normaliter vond ik het prijsverschil te klein maar nu met een BC-trip naar DXB en MCT was het een interessante optie.

  4. Ameling zegt

    Ik heb deze mogelijkheid jaren geleden nogal eens benut toen je voor € 382 van Antwerpen of Brussel naar Peking kon vliegen. Het gedoe met de trein (risico van vertragingen) bracht me er al snel toe om dan wel voor Brussel Airport te kiezen. Dan kun je uiteraard wel online inchecken. Terug tot Antwerpen en de treinrit laten voor wat ie is. Veel miles leverde die toen sowieso niet op. En als ik ‘m een keer nam ontkende KLM steevast dat ik de trein genomen had, ze verwachten het niet eens.

  5. Piet zegt

    Ik heb deze optie vorig jaar en begin dit jaar veel gebruikt om zoveel mogelijk segmenten te behalen.

    Nu vind ik ze eigenlijk vrij duur op de route die ik wekelijks vlieg.

  6. sander zegt

    Dank voor artikel! Inderdaad is bij mij check in online geblokkeerd. Enig idee hoe ik dan betaalde last minute upgrade/punten kan doen? ?Normaal doe ik dat 30 uur van te voren.

  7. steffie zegt

    Bedankt voor dit duidelijke artikel! Weet iemand toevallig hoe het zit met ruimbagage bij vertrek vanaf Antwerpen? Kun je dat wel op Schiphol (in een locker) neerzetten terwijl je de reis op en neer naar België maakt?

    • Ingrid zegt

      Daar ben ik ooit benieuwd naar. Weet je al iets? Ik zag dat het ook mogelijk is om een dag eerder de trein van Antwerpen naar Amsterdam te nemen. Dan naar huis en de volgende dag de normale procedure door met de koffers naar Schiphol te gaan. Business naar de Antillen scheelt vanaf Antwerpen 550 euro pp, omdat we langer dan 1 maand blijven. Dat is wel de moeite… Maar om de stress te besparen zouden we dan het treinritje een dag eerder kunnen doen :-)Ingrid

  8. Rianne zegt

    Iemand ervaring/tips ivm het “tijdschema” wij hebben 1.55 uur inchecktijd als we op schiphol aankomen (trein vanuit brussel zuid) de incheckbies sluiten.1 uur voor vertrek. Ivm vakantiedrukte vraag ik.me af of dit te halen is…

  9. eddy zegt

    Wat gebeurt er als je door vertraging van de trein te laat op Schiphol bent? Ik neem aan dat de KLM dan verantwoordelijk is? De treinreis maakt immers deel uit van gehele vervoersovereenkomst.

  10. Shani zegt

    Als je met de trein van amsterdam centraal naar zyr moet, moet je dan je bagage zelf meenemen?

  11. Ronald Bulthuis zegt

    Inmiddels is de procedure wat veranderd. In Antwerpen is het op de heenreis niet meer nodig om een treinticket bij de internationale ticketbalie op te halen. Je moet nog gewoon vooraf online inchecken. Je kan dan het voertuig en het stoelnummer van de Eurostar trein zien. In Antwerpen stap je op de Eurostar trein (meestal op spoor 22) en ga je direct naar jouw voertug en stoel. Het personeel van Eurostar checkt meestal alleen of jouw stoel bezet is. Als dit het geval is staat er in het systeem dat je de reis gemaakt hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *