Review: KLM Boeing 747 Business Class Amsterdam-Paramaribo (benedendek)9 min leestijd

klm, business class, boeing 747, review

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Begin februari gaf Flying Blue bij de Promo Awards maar liefst 50% korting op business class tickets naar Paramaribo. KLM business class op de 747 stond al een tijdje op mijn lijstje, dus ik heb direct geboekt. Om een of andere reden kon ik dit Promo Award niet online boeken, dus was ik genoodzaakt om telefonisch contact op te nemen met Flying Blue. Na even gespeeld te hebben met datums was mijn retourvlucht al snel geboekt. In deze review beschrijf ik mijn ervaring op het benedendek. Op de terugvlucht zat ik op het bovendeck waarvan er later een review verschijnt op insideflyer.nl.

Check-in en lounge

Mijn vlucht vertrok pas om 14:30, dus ik hoefde deze keer niet vroeg uit de veren. Omstreeks 11:30 kwam ik aan op Schiphol waar ik me naar de check-in kiosk begaf. Bij de boeking had ik gevraagd of stoel 1A nog beschikbaar was, maar deze was helaas al bezet. Ook bij het inchecken was deze nog steeds bezet, dus ik nam genoegen met stoel 4A die ook nog veel privacy biedt.

Nadat ik de paspoortcontrole was gepasseerd, ging ik naar de Crown Lounge. Ik had nog ongeveer 2 uur voordat het boarden zou beginnen. Crown Lounge 52 is zeker mijn favoriete lounge op Schiphol. Ik vind vooral de ruimte erg meevallen, zelfs nog voor de verbouwing. Bij het buffet was het echter wel erg druk en daar was het ook nog eens 10 minuten wachten voordat de soep werd bijgevuld. Na een lekkere lunch nam ik nog een champagne en liep ik richting de gate.

Boarding

Bij gate E09 stond de Queen of the Skies al te wachten. Toen ik aankwam bij de gate was het al tijd om te boarden, dus alle business class passagiers konden direct instappen.

klm, boeing 747, queen of the skies
De Queen of the Skies aan de gate op Schiphol voor vertrek naar Paramaribo.

Toen ik het toestel binnenliep werd ik vriendelijk verwelkomd en werd ik naar de linkerkant verwezen waar zich de business class bevindt. Direct viel me op hoe ruim de neus van de Boeing 747 is. Ik had stoel 4A en deze bevindt zich helemaal achterin de business class. Doordat stoel 4B niet bestaat biedt deze stoel behoorlijk veel ruimte en privacy.

klm, business class, boeing 747, review
Stoel 4A

Verder bieden stoel 1A en stoel 1E ook veel ruimte en privacy. De Boeing 747 van KLM beschikt in totaal over 35 business class stoelen waarvan er zich 15 op het benedendek bevinden.

klm, business class, benedendek, boeing 747
KLM business class op het benedendek van de Boeing 747.

Na wat foto’s te hebben genomen nam ik uiteindelijk plaats op stoel 4A. Ondertussen stroomden alle andere passagiers ook binnen en het duurde dan ook niet lang voordat de crew bij me langskwam met de pre departure drinks. Er was keuze uit champagne, jus d’orange en water.

champagne, klm, business class
Champagne voor vertrek naar Paramaribo.

Op mijn stoel lagen verder nog een kussen met deken. Zittend in de stoel keek ik uit op een mooi groot in-flight entertainmentscherm waar ook een koptelefoon bijhoort. Deze bleek van zeer goede kwaliteit te zijn.

klm, business class, koptelefoon
KLM business class koptelefoon

Even later kwam de crew weer langs om de glazen weer op te halen en de amenity kits uit te delen. De inhoud bleek vrij standaard te zijn.

amenity kit, klm, business class
KLM businsss class amenity kit

De vlucht

Uiteindelijk was iedereen aan boord en bleek de business class op het benedendek voor de helft vol te zitten. Ik plaatste ook mijn laatste handbagage in de bagagevakken en deed de veiligheidsriem om. Het was die dag half bewolkt, dus ik zou nog vrij veel kunnen zien bij het opstijgen. Nadat we eenmaal op hoogte waren, kwam de crew alweer snel langs. Ik werd elke keer keurig bij naam aangesproken wat erg netjes is. Eerst werden de menukaarten uitgedeeld.

menukaarten, klm, business class
Menukaarten

Daarna werd gevraagd wat ik wilde drinken. Ik zei dat ik nog wel een glaasje champagne lustte. Het bleek hier om de Nicolas Feuillatte, Brut Réservé champagne te gaan, zeker niet slecht. Ook de keuze tussen kaas en nootjes was niet moeilijk voor mij, ik ben een echte kaasliefhebber.

champagne, kaas, klm, business class
Champagne met kaas

Na ongeveer 10 minuten werd gevraagd of ik al mijn keuze voor het eten had gemaakt. Deze keer kon ik zowel kiezen uit wat voor voorgerecht ik wou als wat voor hoofdgerecht ik wenste. Ik had al een tomatensoep gehad in de Crown Lounge, dus besloot daarom om voor de carpaccio te gaan. Als hoofdgerecht had ik de keuze uit drie gerechten, waarvan een Mexicaanse maaltijd. Ik ging echter voor het gesmoord rundvlees in madrascurry met fondant-aardappelen. ik nam nog een champagne en zette de stoel in een wat comfortabelere positie om op het eten te wachten.

klm, business class, boeing 747, review
Aan het genieten in de Queen.

Na ongeveer een half uurtje werd begonnen met de maaltijdservice. Mijn voorgerecht zag er zeker niet slecht uit. Dit bestond uit carpaccio van gerookt rundvlees met crème van amandelolie, zoetzure stokzwammetjes en ui, groene olijven, selderij en een dressing met zwarte knoflook en kappertjes, erg lekker!

carpaccio, rundvlees, voorgerecht, klm, business class
Carpaccio van gerookt rundvlees als voorgerecht.

Ondertussen werd er ook voor gezorgd of ik voldoende te drinken had. Mijn glas was nog maar net leeg en de crew speelde hier direct op in door te vragen of ik nog iets te drinken wenste. Een proactieve crew dus! Even later werd het hoofdgerecht geserveerd. Dit bestond uit gesmoord rundvlees in madrascurry met fondant-aardappelen, broccoli, ingelegde komkommer en cashew-seroendeng.

klm, business class, hoofdgerecht
Gesmoord rundvlees in madras curry met fondant-aardappelen als hoofdgerecht.

Dat smaakte allemaal lekker, maar ik had iets meer vlees verwacht. Over het algemeen vind ik KLM niet heel erg goed scoren op eten en drinken. Begrijp me niet verkeerd, het was zeker lekker, maar als je de service vergelijkt met bijvoorbeeld Etihad of Qatar Airways in business class, kan KLM nog wel het een en ander verbeteren wat betreft eten en drinken. Zelfs British Airways vind ik beter scoren op de catering.

Na deze hoofdmaaltijd kwam de crew langs om te vragen of ik een van hun lekker wijnen wou proberen. Ik vroeg wat voor wijnen ze allemaal aanboden en koos uiteindelijk voor een lekkere dessertwijn. Alle crewleden benoemden mij steeds keurig bij mijn naam. Natuurlijk is ‘de Boer’ ook geen moeilijke naam voor iemand die uit Nederland komt, maar het geeft gewoon een gevoel dat ze je al jaren kennen…

dessertwijn
De dessertwijn

Als nagerecht kon ik kiezen uit een kaasplateau met Leerdammer caractère, Moulin Bleu en vijgenbrood, groene appeldessert met romige karamalsaus en hazelnoot, Leonidas vanille roomijs of een salade van vers fruit. Ik was wel toe aan iets kouds, dus ging voor het Leonidas vanilla roomijs.

dessertwijn, ijsje
Dessertwijn met een ijsje.

De crew vond ik zelf erg vriendelijk en informeel overkomen. Wat ik heb gelezen in eerdere reviews van de KLM business class kon ik direct herkennen. Ook het in-flight  entertainmentsysteem is prima in orde. Er is een groot aanbod aan muziek en films en het scherm is lekker groot.

klm, business class
ik zeg proost!

Even later werden er ook flesjes water gebracht en werden de immigratieformulieren voor Suriname uitgedeeld.

immigratieformulier, Suriname, klm,, business class
Immigratieformulier voor Suriname

Uiteindelijk werd iedereen verzocht om de luikjes van de ramen volledig te sluiten, zodat er geen daglicht in de cabine meer kon komen. Ik nam nog een dessertwijn en maakte mij dan ook klaar om een paar uur te gaan slapen.

klm, business class, beenruimte
De hoeveelheid beenruimte in de KLM business class is zeker niet te weinig.

De full flat stoel lag zeker comfortabel en ik heb gedurende 2 of 3 uur lekker kunnen slapen. Ongeveer 1,5 uur voor de landing werd ik weer wakker doordat alle lichten weer aangingen. Voor de landing zou de crew nog een keer langskomen met een maaltijdservice. Ik had de keuze uit een gemengde sla met bietjes, of een Black Angus-hamburger op een brioche, geserveerd met augurk en tomatenchutney. Ik besloot voor het laatste te gaan.

hamburger, klm, business class, paramaribo
De Black Angus-hamburger met augurk en tomatenchutney

Toch wel vreemd vind ik zelf om in de business class een hamburger te bestellen, maar hij smaakte goed. Als laatste kwam de crew nog langs met flangebakjes met bosvruchten, zeer lekker!

flangebakje, klm, business class
Flangebakje met bosvruchten

Later kwam de crew nog langs met sales en de welbekende huisjes. Dit keer ging ik voor huisje nummer 5. Toen ik de luikjes van de ramen weer opende zag ik alleen maar bos, welkom in Suriname! Even later landde de Queen of the Skies op Zanderij International Airport en mochten alle business class passagiers natuurlijk als eerste van boord. Ik had verwacht dat ik het toestel met de slurf zou verlaten, maar tot mijn verbazing gebeurde dit met de trap! Een enorme warmte kwam op me af en toen ik vanaf een afstandje het toestel bekeek vond ik het allemaal een wat magisch iets hebben. Het is best bijzonder om zo een groot toestel met de trap te verlaten.

klm, boeing 747, business class, paramaribo
The Queen bij aankomst in Paramaribo.

Conclusie

Ik had zeker een erg aangename vlucht met KLM in business class op een Boeing 747. De nieuwe business class stoelen zitten erg comfortabel en bieden veel ruimte en privacy. Als je ooit eens op het benedendek vliegt en alleen reist, kies dan voor stoel 1A of 4A, deze stoelen bieden de meeste privacy doordat er niemand naast je zit.

De crew op deze vlucht was erg vriendelijk en werkte zeker proactief. Ik werd meerdere keren keurig bij naam genoemd en als mijn glas bijna leeg was, werd er al gevraagd of ik nog iets wou drinken. Het in-flight entertainmentsysteem is prima in orde. Er is een groot aanbod aan films en muziek en het scherm is lekker groot. Ook vond ik de koptelefoon een zeer goede kwaliteit hebben.

Een minpuntje waar KLM misschien nog iets aan kan verbeteren is het eten en drinken. Vergeleken Qatar Airways, Etihad en zelfs British Airways vond ik de catering wat tegenvallen. Afgezien daarvan had ik een hele fijne vlucht en kijk ik terug met mooie herinneringen op mijn KLM business class ervaring in de neus van de Boeing 747! Later deze week schrijf ik ook een review over mijn ervaring van de terugvlucht op het bovendeck.

Overzicht

Voordelen

- Comfortabele stoelen
- Vriendelijke en proactieve crew
- Goed in-flightentertainmentsysteem

Nadelen

- Eten en drinken kan beter

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

KLM biedt een zeer goed business class product aan op de Boeing 747. De stoelen zijn erg comfortabel en zeker stoel 1A en 4A bieden erg veel privacy. Ook het in-flightentertainmentsysteem is prima in orde. De crew op deze vlucht was vriendelijk en proactief. Het enige minpuntje waar KLM nog aan kan werken is het eten en drinken. Afgezien daarvan kan ik KLM business class van harte aanbevelen.

9 min leestijd">
4.1

Reacties

  1. rezag zegt

    Dat is echt zo speciaal aan Suriname, dat je na een lange vlucht vol verwachtingen meteen ‘thuis’ bent omdat je via de trap het grote toestel verlaat. Meteen voel je de warmte en het land. En wanneer dan de tijd is gekomen om te gaan, is het gevoel extra sterk omdat je op de trap naar het vliegtuig je nog een keer kan omdraaien en dan nog een keer je familie kan gedag zeggen.

  2. kris Gajadhar zegt

    Goedemorgen allemaal,
    Ik ben platinum deelnemer en vlieg vaak naar Paramaribo.
    De prijs kwaliteit verhouding naar PBM is niet wat het wezen moet. Als je vaak vliegt kun je het vergelijken.
    Schiphol bali PBM grondpersoneel zit vaak te mieren ipv te controleren/werken. De priority rij is ook altijd een zootje. Andere airlines pursers komen vragen hoe en wat maar op deze route gebeurt het niet.
    Cognac glazen hebben ze al jaren niet terwijl je bij Air france luxe drink glazen krijgt. Business class is het eten en drinken karig, Personeel route PBM gaan allemaal beurtelings slapen alsof ze hard gewerkt hebben, terwijl op andere routes er constant geserveerd wordt op de hele vlucht. Bagage bij aankomst moet je heel lang wachten en als het regent worden de koffers nat . Heel vaak komt het voor dat priority bagage als laatste op de band komt. De nieuwe station manager van Paramaribo controleert helemaal niks, zoals de rijen bij de bali, lounge vaak geen eten en drinken. Ik heb vaak gemeld maar er wordt niks hiermee gedaan.

    • Jankie zegt

      Bij vertrek vanuit Paramaribo,wordt de priority zone line eveneens gebruikt voor economy class,met diengevolge dat er lange rijen ontstaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *