Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds 1 september vliegt Etihad Airways voortaan met een Boeing 787-9 naar Schiphol. Op alle dagen behalve dinsdag en donderdag vervangt de Dreamliner de oudere Airbus A330 die sinds de start van de route in 2013 werd ingezet. Etihad kan met het huidige aantal 787’s in de vloot nog niet dagelijks vliegen. Naast Amsterdam wordt dit type ook ingezet naar Amman, Beijing, Beirut, Brisbane, Düsseldorf, Johannesburg, Perth, Riyadh, Shanghai, Singapore, Tokio, Washington DC en Zürich. Wanneer de airline uit Abu Dhabi meer kisten heeft ontvangen is de verwachting dat Schiphol ook naar ‘daily’ gaat. Naar Amsterdam gebruikt Etihad een twee-klasse configuratie met 271 stoelen in Economy Class en 28 in de Business Class. Het betreft Etihad’s nieuwste interieur met respectievelijk de Smart Seats en Business Studio. Insideflyer ging aan boord en bekeek de cabine met eigen ogen.
Economy Class
In Economy Class zijn de stoelen in de standaard 3-3-3 opstelling van de 787. In de breedte is dit krapper dan de A330; 17,2 inch. De beenruimte meet 31 tot 33 inch met 6 inch aan recline. Wanneer de rugleuning naar achter wordt gekanteld beweegt het zitvlak mee voor een comfortabelere houding. Daarnaast hebben alle stoelen een vaste ‘vleugel’-hoofdsteun wat bij het slapen erg prettig is. Het hoofdkussen is te veranderen in een nekkussen voor extra comfort.
Etihad heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de indeling van de Smart Seats. Niet is zo vervelend als kabels of handsets in de armleuning waar je per ongeluk tegen aan stoot. In plaats daarvan is alles in de rugleuning van de stoel voor je geplaatst. Het 11,1 inch touchscreen is groot voor Economy. Handig geplaatste aansluitingen zijn er genoeg met een USB-port, stopcontact en jashaak. De aansluiting voor de noise cancelling headsets is magnetisch zodat je niet per ongeluk achter een kabel blijft hangen.
Passagiers ontvangen tevens een kleine amenity kit met essentiële items voor tijdens de vlucht.
In Economy is een flight attendant aanwezig die getraind is als ‘Flying Nanny’. Deze is uitgerust met allerlei items om kinderen te entertainen en zo ouder te assisteren.
Business Class
In de Business Class gaat het product er het meest op vooruit. De Business Studio’s in 1-2-1 opstelling bieden een full-flat bed, prima privacy en genoeg persoonlijke- en opbergruimte. De cabine zit geheel tussen deur 1 en 2. De stoelen zijn in verschillende posities opgesteld waarbij enkele stoelen naar achteren wijzen. Om en om zitten de center seats naast elkaar (de honeymoon seats) of juist van elkaar af. De beste stoel is zeker een stoel aan het raam waarbij je naar voren vliegt (A & K). Deze bieden de meeste privacy.
De hele cabine is strak en chique ontworpen met een aantal Arabische accenten. Ook in de kussens komt het moderne accent dat ook op de staart van de vliegtuigen is geschilderd voor. Tijdens nachtvluchten zorgt moodlighting voor een betere ambiance.
Het entertainment scherm meet 18 inches. Het is een touchscreen maar er is ook een handset beschikbaar. Naast de films, series en muziek is er ook live-tv en wifi-internettoegang aan boord; ook in Economy Class.
De amenity kits zijn geïnspireerd door verschillende steden waar Etihad naar vliegt en gevuld met producten van Scaramouche + Fandango.
Naast de Flying Nanny voor het hele vliegtuig hebben Business Class passagiers de beschikking over nog een extra getraind crewlid. De Food & Beverage manager verzorgt de maaltijden en eventuele voorkeuren daarvoor aan boord. Bij Etihad hebben passagiers de mogelijkheid voor ‘dine on demand’. Er zijn geen vaste maaltijdrondes en passagiers kunnen van het menu bestellen wat ze willen, wanneer ze willen. Ideaal als je een aansluitende vlucht hebt en je bodyclock niet gelijk loopt met wat er ‘normaal’ geserveerd zou worden of als je je slaap wil maximaliseren.
Conclusie
Met de Boeing 787-9 zet Etihad een uitstekend product op de markt naar Amsterdam. De cabines zijn allebei erg modern en er zijn unieke en aangename features aan boord zoals live TV, wifi en de verschillende amenities. Daarnaast heeft Etihad speciale flight attendants voor kinderen of maaltijden, wat bijdraagt aan een vlucht op hoger niveau. De cabines in de Dreamliner zijn slim ontworpen en de meeste passagiers zullen de kist ongetwijfeld waarderen. Het is nog afwachten totdat er daadwerkelijk dagelijks gevlogen gaat worden zodat het duidelijk is voor klanten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast is het te hopen dat Etihad niet onderdelen van haar service niet teveel terugschroeft. Eerder werd bijvoorbeeld de chauffeurdienst buiten de VAE al geschrapt.
lankhaar zegt
leuk maar erg smal en NIET comfortabel in economy class zodat slapen niet tot de mogelijkheden behoort,
als meneer voor je besluit om de stoel in slaapstand te zetten kwam ik helemaal klem te zitten