Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor mijn trip naar Tasmanië vloog ik onlangs met Virgin Australia van Sydney naar Launceston. Virgin Australia scoort altijd hoog in de lijstjes als het gaat om service en klantvriendelijkheid. Onlangs nog stond de airline wederom in de top 20 van beste airlines wereldwijd (Skytrax). In deze review neem ik je mee aan boord van een binnenlandse vlucht met Virgin Australia.
Dit artikel is onderdeel van een reeks over een lange reis door Australië, Nieuw-Zeeland en de Cookeilanden. Een aantal weken geleden zijn de eerste twee artikelen verschenen met reviews over de vluchten van Brussel naar Sydney met Thai Airways. De review van de vlucht van Brussel naar Bangkok vind je hier en de tweede review naar Sydney vind je hier. Onlangs verscheen er ook een artikel met tips voor een verblijf in Sydney.
Op naar Tasmanië!
Na een verblijf van drie dagen in Sydney was het tijd om verder te gaan! Tasmanië om precies te zijn! De temperaturen waren nog aangenaam in Sydney, maar dat zal veranderen aangezien het eiland een stuk zuidelijker ligt dan Sydney.
Ik kon 48 uur voor vertrek al online inchecken en gratis een stoel selecteren. Dit verliep gemakkelijk en zonder problemen via de website. Als je eerder een stoel wilt reserveren moet je daar wel voor betalen. De prijzen zijn overigens erg schappelijk, maar voor een korte vlucht als deze vind ik het niet de moeite waard om ervoor te betalen.
Vanuit mijn accommodatie in Sydney (Mascot) kon ik gemakkelijk (in 20 minuten) naar de binnenlandse terminal wandelen. Bij aankomst in de terminal zag ik dat het erg rustig was. Ik kon helaas niet bij de machine mijn boarding pass uitprinten. Gelukkig kon een medewerker dit alsnog voor me doen. Ik was direct aan de beurt en na het inchecken van mijn kleine koffertje werd mij een prettige vlucht gewenst. Het grote voordeel van Virgin Australia voor binnenlandse vluchten is dat een koffer (tot 23 kg) gratis is inbegrepen. Voor mij maakte het op zich niet zo heel veel uit, maar ik vond het wel handig om mijn kleine koffer in te checken zodat ik deze niet mee hoef te slepen door de security en de terminal.
Ook bij de security was het erg rustig. Het was overigens ook geen probleem om vloeistoffen mee aan boord te nemen (dit geldt alleen voor binnenlandse vluchten). Het personeel bij de security was erg vriendelijk en easy-going.
Sydney Domestic Airport
Direct bij binnenkomst na de security viel mij de gezellige en open opzet van de terminal op. Overal vind je trendy restaurants en winkels. En bovendien volop oplaadpunten voor je laptop of telefoon. Ik moet zeggen dat ik het een van de betere vliegvelden vind waar ik ooit geweest ben. De uitstraling, de leuke restaurantjes en het oog voor design en gebruikersgemak gaven mij een goed gevoel.
Ook bij de gates waren voldoende oplaadpunten beschikbaar en namens Virgin Australia zelfs gratis kranten.
Virgin Australia maakt gebruik van een aantal vaste gates op de luchthaven van Sydney en deze zijn dan ook helemaal in de huisstijl van de airline ingericht.
Boarden
Na een uurtje wachten was het tijd om te boarden. Het boarden verliep in strikte volgorde en er was een gescheiden rij voor passagiers met priority. Ik hoorde deze keer opnieuw bij de laatste groep. Ik had immers geen Gold of Platinum bij Virgin, Delta of Air Berlin.
Aan boord werd mijn boarding pass nogmaals gecheckt en werd ik met een glimlach vriendelijk welkom geheten. Na een kort woordje van de captain en een uitgebreide veiligheidsinstructie vertrokken we precies op tijd richting Launceston. De vluchtduur zou 90 minuten bedragen. Een betrekkelijk korte vlucht voor Australische begrippen.
Service
Kort na de take off begon de crew met de service. Iedere passagier krijgt gratis wat te drinken en een kleine versnapering. Je kan daarbij kiezen uit koffie, thee, water of sinaasappelsap. Daarnaast werd er een koekje geserveerd. De crew was erg vriendelijk en nam uitgebreid de tijd voor iedere passagier. De drankjes werden geserveerd op een klein dienblad samen met suiker en koffiemelk indien van toepassing. De crew deed niet moeilijk over een tweede gratis drankje. Zo kreeg mijn buurman zonder problemen een gratis tweede kopje thee.
Naast een gratis drankje en kleine versnapering is er ook een menu met schappelijke prijzen. Zo betaal je 3 dollar voor een cola, limonade of flesje water. Dit is nog geen 2 euro. Een sandwich met een drankje kost je met 11 dollar een kleine 7 euro. Dit vind ik goed te doen!
Na het serveren kwam de crew nog tweemaal langs om het afval op te halen. Helaas waren er geen IFE’s aan boord, ook niet boven de stoelen. Maar dat vond ik ook niet echt een probleem, aangezien de vlucht erg kort was.
De hoeveelheid beenruimte vond ik ok. Ik kon mijn benen redelijk kwijt. Bovendien had ik geluk dat de stoel naast mij ook nog vrij was.
Ongeveer 30 minuten voor de landing kwam de captain nog met uitgebreide informatie over het lokale weer en de verwachte aankomsttijd. Het was inderdaad een stuk kouder in Launceston, maar met temperaturen van 10 tot 13 graden was het goed te doen in vergelijking met de winter in Europa.
Aankomst Launceston
Voordat ik het wist stonden we aan de grond in Tasmanië. Het deboarden gebeurde in open-air. Bij het verlaten van het toestel werd iedere passagier nog bedankt voor het vliegen met Virgin Australia. De meeste passagiers hadden dikke jassen aan en mutsen op, terwijl ik zelf in korte mouwen naar buiten kwam. Eigenlijk was het niet eens zo heel koud, maar voor Australische begrippen is 13 graden heel koud blijkbaar.
Inspiratie opgedaan? Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het ons dan weten door hieronder een reactie achter te laten of door een bericht te plaatsen op het forum.
Goffe de Boer zegt
Mooie review en grappig dat Virgin Australia naast de gratis drankjes ook een buy on board service aanbiedt. Ik heb zelf goede ervaringen met deze airline. Ik vloog namelijk een keer met ze van Los Angeles naar Sydney en was erg verrast over de goede service en lekker eten. Ik ben benieuwd naar je verslag van Tasmanië!
Roij Scholten zegt
Thanks Goffe! Dat is idd opvallend. Vloog je destijds in Business Class vanuit Los Angeles?
Goffe de Boer zegt
Het was 16 uur in Y op een 77W en daarmee mijn langste vlucht tot nu toe. Veel beenruimte en vooral lekker eten.
KG zegt
Virgin Australia has an Iphone / Android App which you can download prior to the flight to be able to connect to their onboard network to access IFE.