Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige week vloog ik met Thai Airways vanaf Brussel naar Sydney via Bangkok. Het was een lange reis, maar dankzij de vriendelijke crew en goede service aan boord, was het lang niet zo vermoeiend als ik verwacht had. Met Thai Airways vlieg je in comfort naar de andere kant van de wereld, ook in economy class! Lees hier de review van het eerste gedeelte van Brussel naar Bangkok.
Dit artikel is onderdeel van een reeks artikelen over een langere reis door Australië, Nieuw-Zeeland en de Cookeilanden. Het eerste artikel met de introductie van deze trip vind je hier.
Sale Thai Airways
Vorig jaar was er een leuke sale van Thai Airways vanaf diverse Europese luchthavens naar Australië of Nieuw-Zeeland. Tickets waren beschikbaar vanaf 460 euro, een koopje vergeleken met wat je normaal betaald. Ik heb destijds direct een ticket geboekt met aankomst op Sydney en vertrek vanaf Auckland voor een kleine 500 euro.
Vertrek
Het was donderdagochtend 15 juni. Eindelijk was het zo ver! Terug naar het land waar ik al eerder verliefd op was geworden! Maar bij zo’n lange vakantie naar een verre bestemming hoort altijd afscheid. En dat viel me deze keer zwaar. Na het uitzwaaien van mijn vriendin was het tijd om richting de luchthaven te gaan.
Eenmaal op de luchthaven bleek er sprake van een stroomstoring. Gelukkig had het niet al te veel effect op mijn reis. Ik kon gewoon inchecken en mijn bagage afgeven. De bagage werd echter tijdelijk bij de incheckbalies opgeslagen, aangezien er nog maar beperkt stroom was.
Tijdens het afgeven van mijn bagage werd ik vriendelijk geholpen, maar de medewerker kon mij helaas nog niet inchecken voor mijn aansluitende vlucht naar Sydney. Dit vanwege een stopover van twaalf uur tussen de twee vluchten. Dit had ik bewust zo geboekt om een paar uur te kunnen slapen op de luchthaven van Bangkok.
Security en boarden
Er was totaal geen wachtrij bij de security en douane. Een verheerlijking ten opzichte van Schiphol, waar een uur wachten tegenwoordig de standaard is. Ik was dan ook al snel bij de gate waar de Boeing 777-300ER al klaar stond. Na een halfuurtje wachten was het tijd om te boarden. Het boarden verliep in strikte volgorde. Eerst hulpbehoevenden en gezinnen met kinderen, dan business class en frequent flyers, en uiteindelijk de rest van de passagiers. Ik hoorde deze keer helaas bij de rest, aangezien ik geen status heb bij Star Alliance.
Ik had een stoel geboekt helemaal achterin het vliegtuig. Rij 72 aan het raam. De laatste drie rijen zijn tweezitters en geven iets meer gemak en privacy, alhoewel ze ook dichter bij de toiletten zitten. Na een paar vriendelijke woorden van de captain en de veiligheidsinstructies vertrokken we precies op tijd richting Bangkok.
Naast mij zat een Belg die gelukkig Nederlands sprak en in was voor een gesprek. Ik heb er een hekel aan als je twaalf uur naast iemand moet zitten die geen woord tegen je zegt. Het valt me op de laatste tijd dat een goed gesprek met je buur in het vliegtuig geen vanzelfsprekendheid meer is.
Vlucht
Eenmaal op kruishoogte begon de crew direct met de service. De crew was erg vriendelijk en bood ons allebei direct een stoel bij de nooduitgang aan, maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt. Ik vond de stoel namelijk prima zitten en mijn buurman kennelijk ook.
De eerste service bestond uit een drankje met een zakje nootjes. Er werd niet zuinig gedaan. De drank vloeide rijkelijk en een kwartier later kwam de crew zelfs nogmaals langs met drankjes. Tussendoor kwam er een steward langs om te bevestigen of ik een lactosevrije maaltijd had besteld. Dat was inderdaad zo.
Service
Een uur later begon de crew aan de maaltijdservice. Ik kreeg mijn maaltijd als een van de eerste. Dit vind ik altijd wel een voordeel van het vooraf bestellen van een maaltijd. De rest van de passagiers konden kiezen uit rijst met kip of pasta met varken. Mijn maaltijd bestond uit pasta met spinazie en tomaat in een heerlijke saus, een salade, gesneden fruit en een broodje met margarine en jam. De maaltijd smaakte goed en ik vond de porties ook voldoende.
Toen de crew opnieuw langskwam met drankjes vroeg ik om groene thee. De stewardess gaf aan dat ze dit niet klaar had, maar dat ze wel even naar achteren kon lopen om het voor mij te maken. En zo geschiedde! Enkele minuten later kwam ze terug met een heerlijk kopje groene thee! Super vriendelijk! Ik had het gevoel dat de crew echt de tijd nam voor iedere passagier. Bovendien was de crew vast per cabine en werd ik constant geholpen door dezelfde stewardess. Dit schept een band en op een gegeven moment weten ze precies wat je wilt hebben. Jij wilt vast weer een kopje groene thee? Geen probleem hoor! Tijdens de maaltijd kwam de crew overigens opnieuw meerdere malen langs met drankjes.
Stoel en IFE
Ongeveer een uur later werden de restanten weer afgehaald en een klein halfuur later werden de lichten gedimd en was het tijd om te slapen. Dit viel alleszins nog niet mee, gezien de locatie vlak bij de toiletten. Het doorspoelen en het constant openen en sluiten van de deuren werkte te storend voor mij. Dan maar een film kijken! Er was voldoende aanbod van films, alleen het touchscreen werkte niet altijd naar behoren. Soms moest je twee tot drie keer klikken voordat het scherm reageerde.
De stoel zat overigens best goed. De hoeveelheid beenruimte was erg goed, zeker omdat er nog een vrije ruimte van 15 tot 20 cm tussen mijn stoel en het raam zat. Ik kon mijn benen hierdoor gemakkelijk kwijt. De tweezitters achterin hebben daarbij hun voordelen en nadelen. Maar ik vond de voordelen wel groter dan de nadelen. Naast meer beenruimte en privacy word je ook als eerste geserveerd en ben je zo in de galley voor een drankje.
Nacht
Gedurende de nacht kwam de crew meerdere malen langs met water en sinaasappelsap. In de galley kon je ook zelf drankjes pakken. Mocht je behoefte hebben aan iets anders dan was er altijd iemand in de galley aanwezig. Na de maaltijd wilde ik zelf graag mijn tanden poetsen, maar mijn tandenborstel zat in het ruim. Ik heb de steward toen gevraagd om een “dental set” en dat was geen probleem.
Voorheen kreeg iedere passagier deze samen met een oogmasker en oordopjes, maar tegenwoordig zijn ze alleen nog beschikbaar als je er om vraagt. Dit is overigens een groot pluspunt ten opzichte van veel andere airlines. Zo werd ik tijdens een intercontinentale vlucht met British Airways vreemd aangekeken toen ik om een tandenborstel vroeg. En bij KLM zijn ze alleen beschikbaar in business class!
Ontbijt
Na ongeveer zes uur rust was het tijd voor de tweede maaltijdservice. Opnieuw kreeg ik als eerste een maaltijd. De maaltijd bestond uit rijst met couscous, gesneden tropisch fruit en een bakje appelmoes. Daarnaast waren er ook volop broodjes en croissants beschikbaar. De crew kam er meerdere malen mee langs. Alle andere passagiers kregen een standaardontbijt bestaande uit een broodje, een croissantje, een omelet, een knakworst en een bakje yoghurt. De maaltijd smaakte opnieuw prima en ook de porties waren meer dan voldoende!
Opnieuw viel mij op dat de crew erg vriendelijk was. Niets was te veel. Wil je een biertje, een wijntje en een glas water tegelijkertijd? Geen probleem!
Landing
Inmiddels werd de landing naar Bangkok ingezet. De landing verliep voorspoedig. Gelukkig was het nog erg rustig op de luchthaven van Bangkok in de vroege ochtend. Gedurende de dag kunnen de wachtrijen verschrikkelijk lang zijn, maar ik was na slechts 30 minuten al aan de beurt bij de paspoortcontrole. Mijn koffer lag al klaar op de bagageband en ik kon zo doorlopen richting de shuttle die mij naar het hotel zou brengen.
De week voordat ik vertrok had ik iets teveel feestavonden gehad en dat had wel zijn tol geëist. Ik was doodop en eenmaal in het hotel viel ik direct in slaap. Een review van het tweede gedeelte van de vlucht naar Sydney lees je later deze week op Insideflyer.nl.
Inspiratie opgedaan? Heb je opmerkingen of vragen? Laat het dat weten door hieronder of op het forum een reactie achter te laten.
Hanneke zegt
Beste Roij,
Heb je review met plezier gelezen, dank!
We vliegen met 2 kids en overwegen om de stoelen op rij 71 en 72 te reserveren.
Kun je aangeven of de stoelen op rij 72 ver genoeg naar achteren kunnen?
Groet! Hanneke