Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een korte overstap in Helsinki was het eindelijk tijd om naar de gate gaan! Ik had er best veel zin in. Finnair wordt steeds prominenter als dé airline naar Azië, dus ik was best benieuwd hoe hun business class vergeleek met andere Europese luchtvaartmaatschappijen.
Bij de gate waren twee rijen, één voor premium passagiers en de andere voor economy passagiers. De wachtruimte voor de gate stond/zat helemaal vol dus ik denk dat het een volle vlucht was. Ik was al snel aan boord en werd tot mijn verrassing verwelkomt door een Aziatische stewardess met een Singaporees accent. Die haalde haar collega erbij, die ook Aziatisch was en ook een Singaporees accent had. In eerste instantie dacht ik dat ze een paar Singaporese crew leden hadden, maar uiteindelijk bleek de hele crew Singaporees te zijn! Schijnbaar was bijna de hele crew ex-Singapore Airlines. Ik had daarom hoge verwachtingen van de service!
Nadat ik mijzelf een beetje thuis had gemaakt kwam een steward langs met wat welkomstdrankjes. Ik kon kiezen uit water, champagne of een cassis likeur. Ik ging voor de cassis likeur omdat het volgens de steward een typisch Fins drankje was. Mijn amenitykit en deken lagen ook al klaar op de stoel. De amenitykit bevat huidproducten van Clarins en ook functionele accessoires zoals een tandenborstel, slippers en sokken. De hele business class cabine zat vol, wat wel jammer was omdat niet alle stoelen toegang hebben tot het gangpad. Finnair heeft op haar A340’s een “staggered” layout van 1-2-1, 2-2-1. Vergelijkbaar met de business class van Swiss en Austrian. De stoel gaat plat maar is een beetje aan de nauwe kant, daar ik had gelukkig geen problemen mee omdat ik niet zo groot ben. Alleen denk ik niet dat het een stoel is waar iedereen blij mee is.
Boarding van het vliegtuig duurde niet lang, we stonden al snel voor de startbaan en moesten alleen maar wachten voor een paar A350’s die ook naar Azië vlogen. Helaas vliegt Finnair nog niet hun A350 naar Singapore. Die heeft een veel superieure business class vergeleken met de A340 en A330 van Finnair. Op de A350 kan je namelijk de “reverse herringbone” business class vinden.
Zoals bijvoorbeeld bij Cathay Pacific. Toen we eenmaal in de lucht waren kreeg ik het menu. Finnair schenkt best een goede champagne, de Nicolas Feuillatte Brut. En heeft verder ook een beste extensieve wijnkaart. Helaas waren de opties voor het diner een stuk minder. Ik vond het allemaal er niet zo smakelijk uitzien. Ik koos voor de ridderforel omdat Scandinavië best bekend staat voor vis, dus ik hoopte dat deze keuze niet zou teleurstellen.
Het eten werd al best snel geserveerd, en alle gerechten op een blad. Ik weet niet of Finnair dit zo doet omdat het een late vlucht was of dat dit standaard is. Ik vond het in ieder geval best goedkoop overkomen… Helaas was het eten ook niet echt lekker. De vis was best droog, de saus was heel zoutig en de bieslook smaakte raar. Daarnaast vond ik de salade erg armoedig en kreeg je hetzelfde brood zoals in economy class.
Het klinkt erg verwend maar dit zijn wel detailpunten waarop gelet moet worden in business class. En het zijn ook dingen waar mensen voor betalen (ook al doen sommige dat via upgrades of miles 😉 ). Andere Europese airlines hebben een veel betere catering en zijn ook niet “premium carriers” zoals Singapore Airlines. De redder van de maaltijd waren de Godiva pralines want niemand kan nee zeggen tegen een lekker chocolaatje. Na het eten ging ik slapen, en het bed was prima! Je wordt voorzien met een groot kussen en een dikke deken. Ik heb ongeveer acht uur kunnen slapen.
Ik werd vlak voor ontbijt wakker gemaakt door de crew, die al aan het voorbereiden was voor de service. Je had de crepe als zoete optie en een Amerikaans ontbijt als hartige optie. Ik koos voor de crepe, maar had daar enorme spijt van want ook dit gerecht vond ik niet smaken. Een steward kwam langs met wat brood en croissantje’s maar dat is één van de weinige keren dat ik ze zag. De crew was niet erg actief.
Ze waren allemaal vriendelijk maar er werd nooit nog een drankje aangeboden of werd er rond gelopen om te kijken of iemand wat nodig was. Ze deden het minimale en niks meer. Raar voor een crew dat ex-SIA is. Ik vond iedereen er wel moe uitzien dus misschien was het gewoon deze vlucht en is het normaal anders. We begonnen met dalen na de ontbijt service en waren binnen no time op de grond. Finnair gebruikt Terminal 1 op Changi dus dat betekent dat je zo bij de gate bent aangezien de terminal naast beide startbanen ligt.
Conclusie
Finnair heeft een functioneel business class product. Meer dan dat kan ik er niet over zeggen. Bij Finnair heb je een stoel die helemaal plat gaat, een TV met een uitgebreide film selectie en en goed gevulde amenitykit, maar meer niet. Het eten op deze vlucht was niet oké, vooral het ontbijt smaakte vies. De service was vriendelijk maar de crew deed niks meer dan dat ze hoefde te doen en zagen er niet uit of ze hun baan leuk vonden. Finnair heeft ontzettend veel potentie en is ook een relatief jonge airline, dus hopelijk zullen er nog veel verbeteringen te zien zijn bij dit Oneworld-lid.
Heeft iemand een betere ervaring gehad met Finnair?
Je zal de komende weken telkens een nieuw artikel van dit Trip Report kunnen vinden op InsideFlyer.nl en stel gerust vragen over deze reis in de comments! Je kan foto’s en updates van deze trip (en ook toekomstige trips) vinden op mijn Instagram account. Alle gepubliceerde posts van deze trip vind je hier.
Trip Report: Indrukwekkend Indonesië!
– Trip: Indrukwekkend Indonesië!
– Finnair Premium Lounge Helsinki
– Finnair Business Class naar Singapore (dit aritkel)
– Conrad Centennial Singapore
– DoubleTree by Hilton Jakarta-Diponegoro
– Hilton Bandung
– Hyatt Regency Yogyakarta
– Mt. Bromo Tour
– Hotel Majapahit Surabaya
– Living Asia Resort Lombok
– Conrad Bali
Geef een reactie