Extra drukte op Maastricht Airport door staking in België2 min leestijd

Maastricht Aachen Airport (MST) (Bron: Corendon)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het vliegveld van Maastricht krijgt het deze week een stukje drukker dan normaal. Dit heeft te maken met de staking die op dit moment gaande is in België. Sinds gisteren is er namelijk een nationale staking bij zowel het openbaar vervoer als de luchtvaart. Maastricht-Aachen Airport vangt daarom zowel extra passagiers- als vrachtvluchten op. 

Staking in België 

Tussen maandag 24 en woensdag 26 november 2025 is er in België een staking in het openbaar vervoer en de luchtvaart. Medewerkers voeren actie voor betere arbeidsvoorwaarden. Door de stakingen rijden er op veel plekken in België veel minder treinen, bussen en trams. In sommige regio’s is wel een minimale dienstregeling. Doordat de Belgische treinen ook niet naar het buitenland rijden is er ook een flinke verstoring in de internationale dienstregeling. 

Voor de laatste informatie kunnen reizigers het beste de website van de respectievelijke vervoersmaatschappij raadplegen. Op de officiële website van de Belgische spoorwegen kun je bijvoorbeeld actuele informatie vinden. 

Maastricht Aachen Airport departures (Bron: Maastricht Aachen Airport)

Ook staking in de luchtvaart

Naast het openbaar vervoer is ook in de luchtvaart een staking aangekondigd. Die duurt nog tot en met woensdag 26 november 2025. Op de internationale luchthavens van Brussel, Charleroi en Luik worden vluchten geschrapt of vertrekken ze met vertraging.

Door de staking in België krijgt Maastricht-Aachen Airport (MST) het juist een stuk drukker. De Zuid-Nederlandse luchthaven neemt namelijk enkele omgeleide vluchten over. Gisteren gingen het om vier extra vluchten van Qatar Airways. En morgen volgen acht extra vluchten van Wizz Air en acht vrachtvluchten van Qatar Airways en LATAM Cargo. De eerste vlucht landt rond 07.00 uur, de laatste vertrekt omstreeks 22.00 uur.

Om deze extra vlucht op te vangen zet MST extra personeel in. Medewerkers worden flexibel ingezet. Kantoorpersoneel begleidt passagiers en zelfs de brandweer helpt mee bij het laden en lossen van vliegtuigen. Ook bij de horeca, schoonmaak, autoverhuur en beveiliging zijn extra uren ingezet. 

Bron omslagfoto: Corendon / Bron foto artikel: Maastricht-Aachen Airport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *