Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deutsche Bahn zal vanaf 1 november met een moderne ICE gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn. De DB ICE vervangt hiermee de getrokken rijtuigen van de huidige IC Berlijn. Eerder werd ook al bekend dat de oude ICR-rijtuigen zullen verdwijnen.
DB met ICE naar Berlijn
Na lang wachten is het dan eindelijk zover. Deutsche Bahn zal de rijtuigen van de huidige IC Berlijn vanaf 1 november 2025 vervangen door een moderne ICE. ICE staat voor Intercity-Express en biedt meer comfort dan de huidige rijtuigen. Bovendien kan de trein ook sneller rijden, mits het desbetreffende spoor die snelheid toelaat natuurlijk. Aan de reistijd is er in eerste instantie nog geen verschil te zien. Ook na 1 november blijft de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn vooralsnog 5 uur en 51 minuten. Ook stopt de trein in Nederland nog eveneens op Hilversum, Amersfoort Centraal, Apeldoorn, Deventer en Hengelo voordat deze de grens overgaat. Aanvankelijk waren er plannen om op deze verbinding de nieuwere ICE L treinen in te zetten. Of dit nog ooit gaat gebeuren is nog niet bekend.

Voor wat betreft comfort gaat de trein er wel behoorlijk op vooruit. Naast comfortabelere stoelen en meer rijcomfort is er ook weer een restaurant aanwezig in de trein. Deze was voorheen ook aanwezig op de IC Berlijn maar is er een tijdje geleden uit verdwenen. Treintickets zijn te koop bij NS International en DB zelf.
Mooie vooruitgang
NS noemt de vervanging van de rijtuigen door de ICE een mooie vooruitgang. Vanaf november rijden er dus twee ICE’s vanuit Nederland naar Duitsland. Beiden vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. Naast de ICE naar Berlijn is er namelijk ook nog een andere ICE. Elke twee uur rijdt deze naar Frankfurt. Eens per dag rijdt de trein via Stuttgart door naar München.
Uitgelichte afbeelding: NS International






Geef een reactie