Trip Intro: Punten Inwisselen In India10 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op InsideFlyer.nl heb ik zeer regelmatig geschreven over allerlei vluchten en hotelovernachtingen waarvan ik de afgelopen maanden heb mogen genieten. Soms zit er enige logica in (de volgorde van) de reviews die ik schrijf en soms lijkt het een beetje een bij elkaar geraapt zootje. ‘Hoe kan het dat je op het ene moment in Las Vegas zit en even later van Zuid-Korea naar Cambodja vliegt?’ is een reactie die ik weleens gehad heb.

Ook krijg ik wel een berichtjes als: ‘hoe boek je in vredesnaam zoiets?’, iets waar ik op de Frequent Traveler University uitleg over heb gegeven en waar ik in een serie artikelen (die vind je hier, hier en hier) ook het één en ander over verteld heb. Om meer inzicht te geven in het hele boekingsproces, leek het mij handig om een introductie te schrijven over mijn afgelopen trip naar India, die ik grotendeels met miles en punten heb geboekt.

Alle gepubliceerde artikelen over deze trip vind je hier (klik), en zie ook onderaan dit artikel voor een overzicht!

De reis: Punten inwisselen in India

Vaak ga ik in weekenden op reis of doe ik mileage runs, maar af en toe neem ik ook ‘echt’ vakantie, zoals tijdens de afgelopen kerstvakantie. Bij het plannen van een reis zijn er voor mij een aantal dingen van belang:

– een mooie bestemming bezoeken, bij voorkeur eentje waar ik nog niet ben geweest;
– een aantal ‘bijzondere vluchten’ maken, bijvoorbeeld op een mooi toestel of in een premium reisklasse;
– mijn miles, punten en elite status zo gunstig mogelijk benutten.

Op een echte ‘vakantie’ heeft het eerste vereiste, een mooie bestemming vinden, voorrang. Na mijn (altijd groeiende) lijst met droombestemmingen een aantal keer te hebben doorgenomen en het één en ander vergeleken te hebben met weersverwachtingen in december/januari hakte ik uiteindelijk de knoop door: India!  Daar viel veel te zien, was het weer in die periode van het jaar perfect en kon ik het één en ander aan leuke vluchten en hotelovernachtingen regelen.

Taj Mahal
Na lang nadenken was mijn bestemming gekozen: ik ging naar India!

De Vluchten

Dan het belangrijkst: hoe kwam ik in India? En, voor mij belangrijker, hoe kwam ik op een zo leuk mogelijke manier in India? Toen ik mijn bestemming koos, had ik al een aantal dingen in gedachten die ik graag in mijn trip wilde inbouwen:

– tijdens oud & nieuw in het vliegtuig zitten;
– Emirates First Class in de A380 uitproberen;
– één van de nieuwe toestellen van Etihad (de Airbus A380 of de Dreamliner) uitproberen.

Het eerste vereiste was eigenlijk het makkelijkst te boeken: die vluchten werden immers ontzettend beperkt door de datum (31 december) en vertrektijden. Na wat puzzelen met awardbeschikbaarheid (gek genoeg zaten er veel vluchten vol) vond ik een AirBerlin-vlucht van Berlijn naar Abu Dhabi die op 31 december om 21:50 uur vertrok en, het jaar daarop, op 1 januari om 06:50 zou aankomen. Perfect! Ik besloot te boeken met mijn miles van British Airways: daar worden de miles namelijk gerekend op basis van de afstand die je vliegt en Berlijn-Abu Dhabi valt nèt binnen de 3.000-mijlsgrens en kost daarom slechts 12.500 miles in economy of 25.000 miles in Business Class. Ik had nog wat miles over van mijn mileage run naar Sydney, dus ik ging voor die laatste optie.

AirBerlin business class
Een glaasje champagne op mijn oud&nieuw-vlucht: in Duitsland is het net na 10 uur ’s avonds, in Abu Dhabi is het al 2015!

Die vlucht bracht me in ieder geval al ruim halverwege India. Dan mijn tweede doel: First Class vliegen in de Airbus A380 van Emirates, één van de meest luxe vliegervaringen die je kunt boeken. Helaas had ik slechts één keer eerder met Emirates gevlogen en had ik op die manier praktisch geen miles gespaard. Wel had ik een aantal keer andere mensen doorverwezen naar het frequent-flyer programma van Emirates – waarmee je zogenaamde ‘referral miles’ krijgt. Na een beetje rekenen kwam ik tot de conclusie dat ik met mijn kleine hoeveelheid miles nèt een shorthaul-vlucht binnen het Midden-Oosten in First Class kon boeken. In april van 2014 kwam het nieuws naar buiten dat Emirates de kortste A380-route ter wereld ging opereren: van Dubai naar Koeweit. Een uitgelezen kans voor mij! Een beetje puzzelen later had ik een First Class-ticket bemachtigd in één van de suites van de A380. Weliswaar een korte vlucht, maar ik wilde dat gewoon een keer meemaken!

Emirates First Class A380
Ondergetekende met een glaasje Dom Pérignon in Suite 1K van de Emirates A380

Dan mijn derde vereiste: op het moment van boeken was er sprake van dat Etihad de nieuwe Dreamliner vanaf begin januari op de route Abu Dhabi – Mumbai zou inzetten en dus knutselde ik een award-ticket in elkaar van Mumbai via Abu Dhabi naar Istanbul, dat in First Class nog net betaalbaar voor me was was met miles (zeker na mijn mileage run naar Jakarta in december). Normaal gesproken kost die trip in First Class 50.000 miles, maar eens in de zoveel tijd geeft Etihad korting op awardtickets en zodoende kon ik de trip voor 35.000 miles vastleggen – een prima deal in mijn ogen! Om de korting op awards nog extra te benutten, besloot ik ook de vluchten Koeweit-Abu Dhabi-Delhi in Business Class met miles te boeken. Dat zou weliswaar om de regionale Business Class van Etihad gaan, maar voor het kleine aantal miles (iets minder dan 20.000 tijdens de actie) besloot ik daar toch voor te gaan – daarmee had ik in ieder geval toegang tot de luxe lounge in Abu Dhabi, wat zeker de miles waard is.

Natuurlijk had ik naast de awardtickets ook aansluitende vluchten nodig. Ik koos ervoor om Amsterdam-Berlijn en Istanbul-Parijs-Amsterdam met KLM en Air France te boeken voor het schappelijke bedrag van ongeveer €100,=. In koos mijn vluchtdata zo uit dat ik nog een aantal dagen in Berlijn en een aantal dagen in Istanbul had tussen mijn vluchten.

Hagia Sophia Istanbul
Door zelf je tickets in elkaar te knutselen kun je makkelijk nog een paar dagen extra in een stad naar keuze verblijven – zoals ik bijvoorbeeld in Istanbul deed

Verder had ik nog een aantal binnenlandse vluchten in India nodig om daar het één en ander te kunnen zien – dat was immers het hoofddoel van deze reis. Via  Jet Airways kon ik voor een paar tientjes de vluchten Jaipur-Mumbai-Goa-Mumbai vastleggen. Dankzij mijn Etihad Gold Card had ik, ondanks het lage tarief, toch een flinke bagagevrijstelling én (in theorie althans) loungetoegang voor deze vluchten.

Uiteindelijk zag mijn vliegschema er als volgt uit:

Tripreport India
De vluchten die ik uiteindelijk geboekt had – voor mijn doen een erg directe route!

De Overnachtingen

Naast mijn vluchten had ik uiteraard ook overnachtingen nodig. Ik heb de afgelopen jaren flink wat Club Carlson-punten opgespaard bij de vele acties die er zijn geweest en ik had gezien dat er in India een flink aantal ‘Category 1’-hotels van Club Carlson zitten. Die hotels kosten slechts 9.000 punten per nacht en ik besloot daar dan ook een flink aantal nachten van te boeken. Zo boekte ik voor erg weinig punten een Park Inn-hotel in New Delhi, Jaipur en Candolim. Awardnachten bij Club Carlson tellen mee voor de elitestatus, dus zo had ik in de eerste 2 weken van januari alweer 12 kwalificerende nachten richting mijn Gold Elite Status verdiend.

Jaipur
In het Park Inn Jaipur slaap je voor 9.000 punten op loopafstand van de ‘Roze Stad’

Daarnaast hoorde ik dat er in Agra in het begin van januari een nieuw DoubleTree-hotel geopend zou worden. Na mijn eerdere (zeer positieve) ervaringen in bijvoorbeeld het DoubleTree Jakarta-Diponegoro, besloot ik de gok te wagen en boekte ik een reward-boeking in dit hotel. Het DoubleTree Agra is een Categorie 2-hotel van Hilton, dat normaal gesproken 10.000 punten per nacht kost. Het was ook mogelijk om voor 4.000 punten plus ongeveer 18 euro in het hotel te verblijven – een veel betere deal die ik dus onmiddellijk heb geboekt. Tegelijkertijd was er bij Hilton toevallig een mooie sale voor Europa bezig en ik kon voor weinig geld 2 nachten boeken in het DoubleTree Istanbul Old Town – zodat ik nog een DoubleTree-hotel aan mijn lijstje kon toevoegen.

DoubleTree Agra
Een hotelovernachting boeken op basis van computeranimaties is natuurlijk een beetje riskant. Maar gelukkig was ik erg tevreden over mijn verblijf in het DoubleTree Agra!

Voor mijn verblijf in de Verenigde Arabische Emiraten koos ik ervoor om in de stad Al Ain te verblijven – daar was ik nog nooit geweest en het Hilton Al Ain was daar met 47 euro zeer aantrekkelijk geprijsd. Door de gratis chauffeurservice van zowel AirBerlin als Emirates kon ik gratis vervoer krijgen tussen de luchthavens van Abu Dhabi en Dubai en de stad Al Ain – dus die keuze was snel gemaakt!

In de ‘dure steden’ Koeweit, Dubai en Abu Dhabi had ik geen hotels nodig omdat ik daar slechts lange overstappen gepland had: geen hotelkosten en toch tijd om het één en ander van de stad te kunnen zien. In dit artikel (klik) geef ik wat tips om je lange overstap in deze steden maximaal te benutten. De enige stad die nog overbleef om een hotel te boeken was Berlijn. Ik had door wat recente promoties bij Meliã Rewards nog wat punten over en ik besloot daarmee een hotel te boeken. Mijn ervaring in het Tryp Condal Mar-hotel in Barcelona was erg positief, dus ik besloot weer een Tryp-hotel te boeken met deze punten. Al was het maar omdat je als Meliã Rewards member een gratis drankje en snack krijgt bij aankomst!

Welkomstsnack Tryp Berlijn
Een interessante keuze van het Tryp Hotel am Kurfürstendamm qua welkomstsnack en -drankje…

Wijzigingen voor Vertrek

De frequente reiziger zal het maar al te goed weten: je kunt je reis nog zo goed en zorgvuldig plannen, hoogstwaarschijnlijk verandert er toch weer van alles in je planning door bijvoorbeeld veranderende schema’s bij luchtvaartmaatschappijen, en dat was uiteraard ook bij mij het geval. Een kleine samenvatting:

– Air France wijzigde de vluchttijden vanaf Istanbul en mijn overstap in Parijs werd daardoor óf te krap, óf te lang. Ik koos er dus maar voor om een rechtstreekse KLM-vlucht naar Amsterdam te nemen.

– de Dreamliner van Etihad werd veel later geleverd dan gepland, waardoor mijn vlucht niet door een Boeing 787, maar door een Airbus A320 zou worden uitgevoerd. In deze kleine Airbus zit geen First Class, dus ik besloot ook mijn boeking naar Istanbul te ‘downgraden’ en zette mijn vlucht om in een Business Class-vlucht in ruil voor gedeeltelijke teruggave van miles.

– toen ik van Koeweit via Abu Dhabi naar Delhi zou reizen, lag het vliegveld van Abu Dhabi volledig plat door zeer dichte mist. Heel veel vluchten werden geannuleerd en ik kwam uiteindelijk een aantal dagen vast te zitten in Koeweit en Abu Dhabi. Benieuwd hoe ik dat heb aangepakt? Dit weekend verschijnt bij Ikvliegveel een artikel over tips bij Irregular Operations zoals ik daar meemaakte!

Etihad A320 business class
Helaas geen Dreamliner, maar gelukkig voldeed de regionale Business Class van Etihad ook prima voor de korte vlucht van Mumbai naar Abu Dhabi

De Reviews

Al met al is mijn reis niet helemaal verlopen volgens de planning, maar ik heb wel een geweldige vakantie gehad en heb weer een extra stukje van de wereld mogen ontdekken. De komende weken kan je op Ikvliegveel dan ook de volgende reviews verwachten:

Alle gepubliceerde artikelen over deze trip vind je hier (klik)!

Trip Introductie: Punten inwisselen in India
Oud & Nieuw in AirBerlin Business (van Berlijn naar Abu Dhabi)
Hilton Al Ain
Emirates First Class lounge Dubai
– Emirates First Class naar Koeweit
– Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island
– DoubleTree Agra
– Phoenix Park Inn Resort Goa
– Premier Inn Abu Dhabi International Airport
– DoubleTree Istanbul Old Town

Ben je overigens benieuwd hoe ik nu eigenlijk een review schrijf? Dit weekend komt er daarover een artikel op Ikvliegveel!

Lees je de komende tijd mee over mijn trip naar India?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *