Transavia komt met Fast Track service op Schiphol2 min leestijd

Na lange tijd van groei nu een dipje in groei KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Transavia start vanaf volgende week met een Fast Track service op Schiphol. De low cost carrier wil hiermee de wachttijd voor haar passagiers verkorten, zij het tegen betaling. De service is inbegrepen bij het zogenaamde ‘Max tarief’, maar kan ook los bijgeboekt worden voor € 7 per persoon per vlucht. 

Snelle security check op Schiphol 

Niemand heeft natuurlijk zin om in de rij te wachten op het vliegveld. Toch ontkom je er niet aan, zeker in een drukke periode als de zomervakantie. Vlieg je Business Class of First Class of heb een status bij een frequent flyer programma? Dan kun je vaak gebruikmaken van een fast track service. Op Schiphol wordt dit aangeduid met SkyPriority. Daarnaast is er nog Privium Plus, waarmee je nog een snellere grenspassage middels een irisscan hebt. Privium Plus is overigens inbegrepen bij de reguliere American Express Platinum Card.

Toestellen van KLM en Transavia op Schiphol (Bron: KLM)

Transavia Fast Track

Bij een low cost carrier is zo’n service echter een stuk minder gebruikelijk. Transavia brengt daar vanaf volgende week gelukkig verandering in. Vanaf maandag 8 juli 2024 is het namelijk mogelijk om een Fast Track service bij te boeken. Dit kan tijdens het boeken van de vliegtickets via de website van Transavia. Passagiers die de Fast Track service hebben bijgeboekt kunnen op Schiphol via een speciale rij door de security. Het is niet nodig om een tijd te reserveren. 

Fast Track Security kan je dus direct bij je ticket aanschaffen. Als je voor het Max tarief gaat, dan is deze service inbegrepen. Het is ook mogelijk om dit later in ‘Mijn Transavia’ toe te voegen voor een prijs vanaf € 7 per persoon per vlucht.

Benieuwd naar onze ervaringen met Transavia? Check dan eens de review van de Transavia vlucht van Praag naar Eindhoven in de Boeing 737-800. Of check onze review video op YouTube.

Bron foto’s: Transavia

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Wel ja, dat kunnen we er nog wel even bij hebben.

    Schiphol Fast Track is al een schertsvertoning, fast in name only. De rijen worden regelmatig volgepropt met gewone passagiers, met alle gevolgen van dien. Lieden die van toeten nog blazen weten, hun zakken niet legen, hun jack niet uittrekken, enz. enz. enz. Het is blijkbaar standaardbeleid om de rijen bij die nep Fast Track checkpoints goed gevuld te houden met reguliere passagiers, maar het komt ook regelmatig voor dat er überhaupt geen toezicht is, of dat twee of zelfs drie toezichthouders met hun handen in hun zakken gezellig staan te kletsen terwijl de passagiers die helemaal niet in Fast Track thuis horen spontaan in de rij gaan staan.

    Daar bovenop komt nog het feit dat het heel normaal is dat de 50-100% van de tassen naar de handmatige controle worden doorgestuurd, waardoor je makkelijk 15+ minuten extra kwijt bent.

    En als je helemaal mazzel hebt dan zijn ze uitgerekend bij de Fast Track checkpoints personeel aan het opleiden, waardoor alles helemaal in het honderd loopt.

    Ik durf te beweren dat ik zeer ruime ervaring heb met Fast Track security op talloze luchthavens, en Schiphol is zonder twijfel één van de allerslechtste. Als mijn handbagage wordt doorgestuurd naar de handmatige controle, dan gebeurt dat in 99% van de gevallen op Schiphol. En in 100% van de gevallen is daar helemaal geen goede reden voor. Dezelfde tas met dezelfde inhoud passeert zonder boe of ba drie, vier of zelfs vijf controles achtereen op verschillende luchthavens wereldwijd, en vervolgens is het op weer Schiphol raak.

    En dan willen ze die controle nog voller proppen met HV passagiers. Pfff . . .

    • DerRudi zegt

      @Van Gooiland, bijna niemand betaalt hiervoor, dus wees maar rustig.

      Ik heb in EIN ooit ervoor betaald, kon langs een zeer lange rij lopen en zag voor en na mij niemand die die paar euro ervoor over had.

      Er zijn verder ook zat business class-passagiers die in de fast track ook niet weten wat ze doen, vaak wat oudere mensen. En zat andere fast tracks die ook bagger zijn zoals op LHR terminal 4 waar hij soms ook langer is dan de gewone rijen. En natuurlijk veel luchthavens waar security geen fast track heeft of alleen lokale Privium-achtige programma’s.

      Dat het los daarvan efficiënter kan is zeker waar, maar de laatste paar maanden was het op mijn reizen al een stuk beter dan vroeger, dus hopelijk heeft men wel iets veranderd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *