Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Brussels Airport mag van de Vlaamse regering tot 2032 nog met 13% groeien in het aantal vluchten ten opzichte van 2023. In tegenstelling tot luchthaven Schiphol is er in Brussel dus nog ruimte voor groei. De afgelopen jaren maakten al steeds meer Nederalnders gebruik van Brussels Airport.
Brussels Airport mag nog 13% groeien
De 13% groei heeft betrekking op het aantal vluchten dat op de Belgische luchthaven mag landen en opstijgen. De Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir heeft onlangs een nieuwe omgevingsvergunning afgegeven aan Brussels Airport waarin dit staat. Ook mag de luchthaven blijven doorgaan met nachtvluchten. Al komen er wel steeds meer beperkingen. Zo mogen er bijvoorbeeld geen te lawaaierige toestellen toestellen opstijgen en landen. De komende jaren worden deze regels nog verder aangescherpt waardoor er rondom de luchthaven ’s nachts minder geluidsoverlast ontstaat. Vanaf 2032 geldt er een plafond van 230.000 vliegbewegingen.
De omgevingsvergunning die door de Vlaamse minister is afgegeven is van onbepaalde duur. Vlaanderen gaat over deze regels aangezien de luchthaven, anders dan dat de naam doet vermoeden, ook in Vlaanderen ligt. De federale regering wilde echter wel een nachtsluiting. Volgens de minister is een nachtsluiting geen goed idee omdat de luchthaven een belangrijke drijfveer is voor de economie. Dat er op Brussels Airport in tegenstelling tot Schiphol nog ruimte voor groei is weten ook de luchtvaartmaatschappijen. Zo stationeerde Transavia onlangs nog een extra Boeing 737 op Brussels Airport met als doel om meer vluchten aan te bieden vanaf deze luchthaven.
Bereikbaarheid Brussels Airport
Ook is er de laatste jaren gewerkt aan de bereikbaarheid van Brussels Airport. Zo opende in 2012 nog die Diabolo-verbinding waardoor er op dit moment ook een directe treinverbinding mogelijk is met Nederland. Alhoewel de verbinding tussen Nederland en Brussels Airport vanaf volgend jaar wel slechter wordt blijft er een rechtstreekse trein rijden vanaf Rotterdam Centraal en Breda. Ook komt er een directe tramverbinding die de luchthaven met het centrum van Brussel zal verbinden.
Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie