Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De nationale carrier van Turkije zal vanaf maart dit jaar driemaal per week naar Australië gaan vliegen. Turkish Airlines maakt op de vlucht naar Melbourne nog wel een tussenstop van 1,5 uur op Singapore-Changi, maar er zijn ook plannen voor een non-stop vlucht. De maatschappij is met deze nieuwe route de enige Europese airline die op zelf Australië vliegt.
Turkish Airlines naar Australië
Het is een langgekoesterde wens van Turkish Airlines om zelf naar Australië te kunnen vliegen. Tot nu toe ging dat nog met een codeshare, waarbij een Star Alliance partner als Singapore Airlines het laatste stuk van vlucht uitvoert. Daar komt per 15 maart 2024 dus verandering in. Vanaf dat moment zal Turkish Airlines driemaal per week van Istanbul (IST) naar Melbourne (MEL) vliegen. Het vliegtuig maakt nog wel een tussenstop van 90 minuten in Singapore (SIN), maar de passagiers vliegen met hetzelfde toestel weer verder. De vertrek- en aankomsttijden variëren per week.
Het blijft overigens niet bij deze frequentie van 3 vluchten per week en enkel Melbourne als bestemming. Turkish Airlines wil in de toekomst namelijk de frequentie opvoeren en ook het aanbod naar Australië vergroten. TK wil zelfs non-stop gaan vliegen op Australië. De slechte beschikbaarheid van de Airbus A350-1000 of de Boeing 777X staat dit echter op dit moment nog in de weg.
De prijzen voor een Economy Class retourticket Istanbul-Melbourne (met tussenstop in Singapore) beginnen bij € 1.100 per persoon. Dit introductietarief is te boeken tot 15 april 2024 met als reisperiode 15 maart tot en met 15 mei 2024. Er zijn echter ook tickets van rond de € 1.000 te vinden. Nederlanders en Belgen moeten uiteraard nog rekening houden met een retourvlucht op Istanbul.
Dreamliner en Airbus A350
In eerste instantie staat er een Boeing 787-9 Dreamliner gepland voor de nieuwe service. Dit vliegtuig beschikt over 30 Business Class en 270 Economy Class stoelen. De Business Class kent een 1-2-1 configuratie waardoor alle passagiers directe toegang tot het gangpad hebben. Economy staat in een 3-3-3 opstelling. Er is geen First Class of Premium Economy cabine.
Later zal ook de Airbus A350-900 op deze route gaan vliegen. Dit vliegtuig heeft meerder configuraties. De meeste A350s hebben 32 Business en 297 Economy Class stoelen. Sommige A350 vliegtuigen hebben echter 28 Business en 288 Economy Class plekken. De indeling van de cabines is hetzelfde als bij de Dreamliner.
Voor zover bekend als de Airbus A330 van Turkish Airlines niet op deze route gaan vliegen.
Bron foto’s: Turkish Airlines
pluim zegt
Fijn om te lezen dat Turkish Airlines direct naar Melbourne gaat vliegen met een tussenstop in Singapore. Begrijp niet waarom KLM met het vliegen naar Australie gestopt is. Als gevolg vlieg ik nu met Emirates Non Stop van Dubai naar Sydney en Nieuw Zeeland. Hopelijk dat KLM deze verbinding ook zelf weer oppakt.
Christian zegt
Helemaal eens! Het zal wellicht ook met regels en vergunningen te maken hebben. Bovendien moet KLM wel de vliegtuigen vol krijgen naar Australië. Op dit moment moeten we het helaas nog doen met codeshare/SkyTeam partners als Qantas, Korean Air en China Eastern. Ik zal wel eens bij KLM navragen hoe ze hierover denken.