Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na een goede 1e klas treinrit met TGV InOui van Brussel naar Parijs is het tijd om verder te reizen. De langverwachte familietrip naar Hong Kong en het zuiden van China komt steeds dichterbij! Vanuit Parijs vliegen we met Air France in de Boeing 787 Dreamliner naar Hong Kong en in deze review lees je alles over onze ervaringen.
Boeking via KLM
Zoals ik eerder al beschreef in de review van mijn TGV InOui 1e klas ervaring boekte ik de vliegtickets direct bij KLM. Voor een gunstige prijs van zo’n € 600 per persoon reis ik van Brussel naar Parijs per trein en met Air France van Parijs naar Hong Kong. De terugreis gaat met KLM van Hong Kong non-stop naar Amsterdam. Vanuit Schiphol neem ik tot slot de Intercity Brussel naar Antwerpen. En dat dus allemaal voor € 600 per persoon. Zelf woon ik in het zuiden van Nederland. Vertrek vanuit Amsterdam, Brussel, Antwerpen of zelfs Düsseldorf kost mij dus evenveel reistijd.
De tickets heb ik voor de hele familie betaald met mijn Flying Blue American Express kaart. Hierdoor spaar ik 2 Flying Blue miles per uitgegeven euro aan vliegtickets van KLM of Air France. Voor alle overige uitgaven krijg ik 1,5 mile per uitgegeven euro.
Check-in Parijs-Charles de Gaulle
Na aankomst op het treinstation van de luchthaven van Parijs sta je in korte tijd bij de check-in balies. Met 10 minuten is het hier wel iets verder lopen in vergelijking met aankomst per trein op Schiphol, maar nog steeds goed te doen. Een eerste leg per trein is voor mij dan ook geen probleem. Overigens spaar je ook gewoon 5 (U)XP en een bescheiden aantal miles voor dit deel van de reis. In totaal leverde me dat dus 10 (U)XP op, naast de tweemaal 12 (U)XP voor de long haul vluchten (categorie long 3) en nog wat extra XP voor de CO2-compensatie.
Eenmaal op de luchthaven check ik in bij de speciale SkyPriority incheckbalies. Air France heeft hiervoor zelfs een apart SkyPriority gedeelte ingericht. De ontvangst is zeer vriendelijk en we zijn dan ook snel aan de beurt. Heel druk is het overigens niet. Na overhandigen van de paspoorten wordt onze bagage gecontroleerd en voorzien van een bagagelabel. In verband met mijn Flying Blue Platinum status krijg ik ook een SkyPriority sticker op de koffers. Met dit label zou de bagage met voorrang beschikbaar moeten zijn bij aankomst. In mijn ervaring gaat dat niet altijd even goed en sta je soms alsnog lang te wachten op je koffer, maar ik ben benieuwd hoe dit in Hong Kong zal zijn.
Na alle formaliteiten mag ik tot mijn verbazing de koffer weer van de band halen. De medewerkster vraagt mij deze zelf even verderop neer te zetten. Een eindje verderop tref ik een groot aantal koffers waar ik onze bagage maar bij heb gezet. Een opmerkelijke gang van zaken.
Na de check-in ga ik naar de security check en paspoortcontrole. Als Flying Blue Platinum lid kan ik gebruikmaken van de fast track service genaamd Acces No 1/SkyPriority. Platinum deelnemers kunnen altijd gebruik maken van SkyPriority (of een vergelijkbare service, indien beschikbaar) ongeacht hun reisklasse. Alhoewel mijn ouders als Flying Blue Explorer lid officieel geen gebruik kunnen maken van deze service mag ik ze gelukkig toch meenemen in deze rij. Ideaal, want het scheelt weer tijd in de wachtrij. Check-in, security en paspoortcontrole duurde in totaal minder dan 20 minuten.
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review van de Air France Dreamliner vlucht tussen Parijs en Hong Kong. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Air France Lounge Terminal 2E Hall K
Zo’n 40 minuten nadat ik de trein uit ben gestapt sta ik al airside in Terminal 2E. Ik besluit met m’n ouders de lounge van Air France te bezoeken. In deze review over de Air France Dreamliner zal ik daar ook kort bij stil staan. Er is namelijk nog best wat tijd voordat onze vlucht AF188 naar Hong Kong vertrekt. Samen met één gast heb ik gratis toegang. Voor de extra persoon betaal ik bij. Na informeren blijkt dit 15.000 Flying Blue miles te kosten. Dat is een aardig aantal, maar het alternatief van € 75 vind ik ook erg veel om te betalen.
In eerste instantie stelt de medewerkster bij de balie van de lounge dat ik maar één gast mee mocht nemen. Bijbetalen was sowieso niet mogelijk omdat het te druk zou zijn in de lounge. Na aandringen van mijn kant ging ze overleggen met haar leidinggevende. Uiteindelijk mochten we gelukkig wel binnen met bijbetaling in miles voor de extra persoon. De dame beweerde eerder overigens ook nog dat KLM geen onderdeel zou zijn van Flying Blue. Dus wat extra training kan geen kwaad naar mijn mening.
De lounge bestaat uit twee gedeeltes. Het rechter deel bestaat uit één verdieping. Terwijl het linker deel twee verdiepingen kent. Daar is ook gedacht aan een apart Flying Blue Ultimate deel. De inrichting van de lounge is netjes, maar kan hier en daar wel een opknapbeurt gebruiken. Deze lounge oogt dan ook wat verouderd in vergelijking met bijvoorbeeld de Air France Lounge in Terminal 2F. Het menu is hier ook wat beperkter. Desalniettemin een prima plek om te wachten op het vertrek van de vlucht.
Boarding
Onze vlucht AF188 naar Hong Kong vertrekt om 23.30 uur bij gate K55. Dat betekent uiteraard dat we rond 22.30 uur klaar moeten staan voor het boarden. Air France hanteert een boarding proces per zone. Ik moet zeggen dat het netjes begeleid wordt door de ground crew. Voor elke zone is er een aparte rij en er is ook daadwerkelijk controle of passagiers in de juiste rij staan. Ook deze keer kan ik de andere reizigers ook meenemen in Zone 2. Zone 2 is voor Flying Blue Gold en Platinum leden en SkyTeam Elite Plus deelnemers. Op het bordje lees ik dat Zone 1 naast Business Class passagiers ook is bedoeld voor Flying Blue Ultimate, Club 2000 en Skipper leden.
De boarding begint precies op tijd en volgens zone. Na het passeren van de ticketcontrole moeten we nog even wachten in de jetbridge, maar na korte tijd mogen we aan boord.
Air France zet op de route Parijs-Hong Kong vandaag een Boeing 787-9 Dreamliner in. Echter vliegt de Franse nationale carrier ook regelmatig met een Airbus A350-900 op deze verbinding.
Air France Economy Class cabine en stoel in de Dreamliner
Bij binnenkomst in het toestel worden we vriendelijk begroet door de cabin crew die ons naar onze plaatsen wijst. Voordat ik de Econony Class binnenstap check ik nog even snel de Business Class cabine. Helaas is het een volle vlucht dus geen kans op een upgrade deze keer.
De Boeing 787-9 Dreamliner van Air France is voorzien van 279 stoelen, verdeeld over 30 Business Class, 21 Premium Economy en 228 Economy Class plaatsen. De seat map kun je overigens hier bekijken op de website van Air France. Er is geen La Première (First Class), deze is alleen beschikbaar in sommige Boeing 777-300 vliegtuigen. In deze review over de Air France Boeing 787-9 Dreamliner ga ik verder in op de Economy Class cabine.
Economy Class is geconfigureerd in 3-3-3. Ik heb gekozen voor de stoelen voorin de Economy cabine. Helaas waren de bulkhead stoelen al bezet. Deze voorste rij heeft flink meer beenruimte dan de rest van de stoelen. En dat brengt me toch meteen bij de seat pitch, deze is 31 inch ofwel 79 cm. Ik ben Economy Comfort bij KLM gewend met 10 cm extra beenruimte en dat is echt wel een verschilletje. Air France biedt in de Dreamliner namelijk dit niet aan. Voor een vlucht van 12 uur is deze pitch wel beperkt, zeker als de passagier voor je de stoel naar achteren doet. De recline van de stoel daarentegen is prima.
De Economy Class stoel ziet er netjes uit. De bekleding voelt zacht aan en het lederen hoofdkussen is verstelbaar in 4 richtingen. Elke stoel heeft in het Inflight Entertainment systeem (IFE) een USB-poort. En er is ook een stopcontact onder de stoel. Het IFA werkt ook prima is biedt meer dan voldoende content op een groot helder scherm. Je kunt zowel de Air France hoofdtelefoon als je eigen (bedrade) koptelefoon aansluiten. Het tafeltje is verder van een prima formaat. Aan de onderkant van het tafeltje is ook gedacht aan een handige bekerhouder.
Toiletten
In de Boeing 787-9 Dreamliner heeft Air France 6 toiletten ingebouwd. De toiletten helemaal voorin bij de galley zijn bedoeld voor Business Class passagiers. Achter rij 25 zijn nog eens 4 toiletten te vinden. En helemaal achterin is ook een toilet naast de galley. De toiletten zijn van een prima formaat. In sommige toiletten vind je ook faciliteiten om je baby te verschonen. De toiletten zijn netjes en worden goed schoongehouden tijdens de vlucht.
Comfort
Zoals ik al had benoemd is de stoel zelf op zich prima. De bekleding is zacht en ook de hoofdsteun voelt erg comfortabel. Toch is de seat pitch aan de krappe kant. Ik merk dat dit voor een vlucht van ruim 12 uur wel minder comfortabel is.
De klimaatbeheersing tijdens de vlucht is nog wel eens een heikel punt. Het is snel te warm of juist te koud. Tijdens deze vlucht kan ik daar niets op aanmerken. Ik heb wel even het dekentje gebruikt, maar extreem koud kan ik het niet noemen. Prima in orde dus.
De bagagebakken in de Dreamliner zijn ruim te noemen. Er kan veel in, mits je dit op de juiste manier erin plaats natuurlijk. Ik blijf me verbazen over het gebrek aan (eenvoudig) ruimtelijk inzicht van sommige mensen om je koffer handig in zo’n bagagebak te plaatsen. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. De grote bagageruimte komt het comfort naar mijn mening zeker ten goede. Je hoeft dan minder snel je tas onder de stoel voor je te plaatsen.
Service en maaltijden
In deze review over de Air France Boeing 787-9 Dreamliner zal ik ook de service aan boord bespreken. Na vertrek krijgen we een voorverpakt verfrissingsdoekje uitgereikt. Ook krijgen we een flesje water.
Niet veel later volgt het diner. Er zijn twee keuzes vandaag. De eerste is kip gekruid met dragon, geserveerd met sperziebonen en aardappelpuree. De vegetarische keuze is cellentani pasta met aubergine en tomatensaus. Bij beide keuzes is het voorgerecht een frisse salade van komkommer en tomaat tartaar en het dessert is een abrikozencakeje. Verder krijgen we nog een broodje met boter en camembert. Ik ga voor het vegetarische pastagerecht en dat smaakt goed. Ook de salade is lekker. Het nagerecht heeft niet veel smaak. Qua drinken is er keuze uit wijn, bier, frisdrank en vruchtensap. Na het diner volgt nog een koffie en thee service.
Net als bij KLM kun je gedurende de vlucht buiten de maaltijdservice om ook snacks en drankjes in de galley krijgen. De keuze is naar mening wel wat beperkt.
Na een paar films en wat uurtjes slaap is het alweer tijd voor het ontbijt. Dit bestaat uit een soort tasje met een broodje en een warm kaas pasteitje. Dat is nogal een vette hap met weinig smaak. Niet echt een ontbijt te noemen. Verder krijgen we nog een pakje sinaasappelsap, flesje yoghurtdrank en een bekertje vruchtencompote. Dit wordt geserveerd met koffie of thee. Het ontbijt valt daarmee echt tegen.
WiFi service
Air France biedt op bijna alle long haul vliegtuigen inmiddels WiFi aan. De Message Pass is gratis, maar voor de andere pakketten ‘Surf’ en ‘Stream’ moet je wel bijbetalen. Het is mogelijk om de WiFi pass al bij het inchecken aan te schaffen. Dit kan ook gewoon aan boord. Je kunt betalen met creditcard (ook American Express) of Flying Blue miles. Ik heb tijdens de vlucht alleen gebruik gemaakt van de gratis Message Pass, die het overigens prima deed.
Flying Blue voordelen
Zoals ik eerder in de review over de Air France Dreamliner had benoemd profiteerde ik als Flying Blue Platinum lid van diverse voordelen. Zo mocht ik onder meer gratis een extra stuk bagage inchecken, kreeg ik toegang tot de lounge met 1 gast en maakte ik gebruik van SkyPriority.
Verder spaar ik voor de treinritten 5 (U)XP per keer, in totaal dus 10 (U)XP. Voor de long haul vluchten spaarde ik tweemaal 12 (U)XP. Ik koos er ook voor om een deel van de CO2-uitstoot te compenseren. Hiervoor kreeg ik nog eens enkele XPs extra. In totaal spaarde ik 42 XP voor deze boeking. Het totaal aantal miles dat ik met deze boeking verdiende is 4.188.
Bron foto’s Review Air France Dreamliner: InsideFlyer – Christian
Van Gooiland zegt
“In de Boeing 787-9 Dreamliner heeft Air France 6 toiletten ingebouwd.”
En 2 + 4 + 1 = ???
Het aantal toiletten is sowieso te gering.
Oman Air, om maar een dwarsstraat te noemen, heeft er drie in de J klasse (bij een gelijk aantal stoelen), en zes in Economy (zeven stoelen meer). En de stoelen in J zijn véél beter, en in Economy is de pitch 34″ in plaats van 31″. Tel uit je winst.